Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur skriva franska specialtecken?


octavianus

Rekommendera Poster

Ska plugga lite franska nu i vår, och tänkte använda mig av programmet ProVoc för att lära mig glosor, men hur får jag alla konstiga tecken över bockstverna? typ tak över In, konstiga krovar på Cn osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mesta går ju att se på tangentbordet, det finns ju speciella knappar för accenter och ç åstadkommer man genom att trycka alt+c.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mesta går ju att se på tangentbordet, det finns ju speciella knappar för accenter och ç åstadkommer man genom att trycka alt+c.

hmm, nej stämmer inte. Funkar inte för mig iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller, hmm, nu gick det. Funkade inte först. Men hur får jag I med tak då? nu blir det ett konstigt i när jag gör sådär, finns det några inställningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj Fransk tangentbordsvisning i Systeminställningar/Internationellt/Indatameny. Kryssa i att indatamenyn ska visas i Finder. Sedan kan du växla mellan franskt och svenskt. Kryssa i tangentbordsvisning också, så kan du ser var tecknen hamnar.

 

Ps. Från en romare till en Augustus i vardande: Senatus Populus Que Romanus!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera Franska först!? sedan kolla så man får dom Franska "teknen" rätt, brukar finnas ett par gratis saiter på webben, som kan vara nått, eller fråga "Leroux" varg som avatar på WAFF, network.54, han är tydligen någon proffessor i språk? han hadde ett par saiter i Franska o lätt var det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera Franska först!? sedan kolla så man får dom Franska "teknen" rätt, brukar finnas ett par gratis saiter på webben, som kan vara nått, eller fråga "Leroux" varg som avatar på WAFF, network.54, han är tydligen någon proffessor i språk? han hadde ett par saiter i Franska o lätt var det också.
Man behöver inte installera in några språk i OS X, alla språk installeras (inklusive typsnitt och tangentbordsuppsättningar) automatiskt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj Fransk tangentbordsvisning i Systeminställningar/Internationellt/Indatameny. Kryssa i att indatamenyn ska visas i Finder. Sedan kan du växla mellan franskt och svenskt. Kryssa i tangentbordsvisning också, så kan du ser var tecknen hamnar.

 

Ps. Från en romare till en Augustus i vardande: Senatus Populus Que Romanus!

Sono Pazzi Questi Romani! heter det.

 

Edit: Hjärnstillestånd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte installera in några språk i OS X, alla språk installeras (inklusive typsnitt och tangentbordsuppsättningar) automatiskt.

 

Många väljer bort språk, bland annat jag som tar bara Svenska, Engelska o några valda andra valda språk, dom tar upp för mycket på hdd annars.

 

Och för bortagning? multilingual.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många väljer bort språk, bland annat jag som tar bara Svenska, Engelska o några valda andra valda språk, dom tar upp för mycket på hdd annars.
Lite förtydligande: De (ganska få enligt min uppfattning) som väljer att ta bort språk gör det med program som man laddar ner från nätet - så den som vill skriva på något annat språk behöver inte oroa sig för att de kanske tagit bort något språk av misstag redan.

 

För övrigt är det verkligen marginellt med plats man kan spara genom att ta bort språkstöd (och det kan ju visa sig dumt någon gång i framtiden när man vill lära sig t.ex. franska helt plötsligt) - det handlar normal om kanske 1 % av en normalstor hårddisk. Mitt råd är att inte radera något från systemet åtminstone tills man behöver platsen till annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...