Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fungerar dessa diskar i en intel Macbook Pro?


Flameboy

Rekommendera Poster

Det är dags att stoppa i en lite större disk i Macen, men man vill ju vara säker på att det blir rätt.

 

Samsung SpinPoint M6 HM320JI 8MB 320GB säljs hos bla Macoteket, så den borde ju passa, det gör den enligt dem.

Sen har vi Western Digital Scorpio WD3200BEVT 8MB 320GB som är betydligt billigare.

 

Det jag kan se som skiljer dem åt (enligt prisjakt iallafall) är hastigheten på gränssnittet.

http://prisjakt.nu/produkt.php?j=253563,247755

 

Frågan är, kommer WD-disken fungera i min MacBook Pro, eller kommer jag att få problem?

Och även om den funkar, finns det några argument som talar emot den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla hårddiskar som är seriell ATA (SATA) och som har formfaktor 2,5 tum, fungerar. Sedan är det upp till dig att bestämma vilken hårddiskstorlek du vill ha, och vilket märke.

 

Jag har kollat många diskar, och där utkristalliserar sig några premiummärken; Toshiba, Seagate och Samsung. Om inte annat så är de tystare och drar mindre ström, det senare kan vara viktigt i en bärbar.

 

Om man vill ha en riktigt snabb hårddisk ska man också titta på diskens "täthet", alltså hur tätt minnesmagneterna ligger på disken. Dessa diskar är dyrare, har mer plats, men är snabbare.

 

Gör dig besväret att ladda ned de olika tillverkarnas produktspecar, och jämför noga.

 

Tänk på att ett hårddiskbyte i en Macbook Pro är komplicerat, och att det därför påverkar dina möjligheter negativt att åberopa garanti eller skyddet i konsumentköplagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar, jag har nu beställt Western Digital-disken. Prestandaskillnaden känns inte värd de ca 700:- extra, jag använder ändå bara datorn för "hemmabruk" och har inga ordinära prestandakrav.

 

Jag är medveten om att garantin påverkas om man byter disken, sedan kan man alltid diskutera vad som är komplicerat och inte, det krävs inte direkt någon högre utbildning för att byta en disk, bara man inte brukar våld och använder ESD-skydd ska det inte vara några problem. Däremot kan man ju önska att de gjort som på MacBookarna, så man slapp öppna hela datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Uppföljning!

 

Det blev till sist en Western Digital Scorpio WD3200BEVT 8MB 320GB, och den verkar fungera mycket bra. Tyst var den också!

 

Om man är osäker på hur man byter disk kan jag rekommendera följande guide:

http://www.ifixit.com/Guide/Mac/MacBook-Pr...acement/115/10/

Den är mycket grundläggande, och det går i princip inte att misslyckas om man följer den.

 

Efter diskbytet bootade jag med Leopard-skivan och gjorde en återläsning av min Time Machine-backup som jag gjort precis innan diskbytet. Jag blev lite förvånad att några saker faktiskt försvann i samband med Time Machine-backupen som tex Spotlight-indexeringen av disken, inställningar för bla Little Snitch och codecs för Quicktime, men det var inga kritiska saker som försvann.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...