Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Partitionerna till flera OS X diskar?


Jägermeister

Rekommendera Poster

Jägermeister

Jag har en MBP med 111 GB lagringsutrymme i praktiken. Jag kör endast OS X men funderar trots detta på att partitionera hdd:n till ungefär 30/81. Dvs, 30 GB som program och OS disk, och sedan 81 GB som backup/lagringsdisk. Skulle ni rekommendera eller avråda mig att göra detta? Jag är ny på Mac men gjorde iaf så på mina PC - då blir det mindre arbete vid ev. ominstallation av OS etc.

 

Finns det några nackdelar som jag kanske ska tänka på?

Hur gör jag denna uppdelning enklast?

 

Tack på förhand för era svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Finns väldigt få anledningar att partitionera disken. Du vinner ingenting på det men förlorar i flexibilitet och gör det bara besvärligare vid uppdatering och ominstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men förlorar i flexibilitet och gör det bara besvärligare vid uppdatering och ominstallation.

 

Vad är det man förlorar i flexibilitet och vad är det som blir besvärligt vid uppdatering och ominstallation? :fundersam:

 

Själv har jag partionerat min HD med en ren partion för system och program, och andra för allt annat.

Ser inga som helst problem eller nackdelar med det.

 

Som backup ska man självklart ha en separat HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Vad är det man förlorar i flexibilitet och vad är det som blir besvärligt vid uppdatering och ominstallation? :fundersam:

 

Själv har jag partionerat min HD med en ren partion för system och program, och andra för allt annat.

Ser inga som helst problem eller nackdelar med det.

 

Som backup ska man självklart ha en separat HD.

Jag instämmer fullt.

 

Backup bör köras externt, så sant. Men det känns ändå praktiskt att dela upp så man har en disk för system/program och en disk för resten/media. Men jag kanske misstar mig om majoriteten menar motsatsen?

 

På min PC med 2x 250 GB diskar ångrar jag det inte en sekund iaf. Skulle vara helt värdelöst att inte ha partitionerat ena. Jag har enligt följande:

 

Disk 1:

- 40 GB system/program

- 210 GB media

 

Disk 2:

- 250 GB media

 

Då jag installerar om Windows, dvs. ca varje kvartal, så formaterar jag bara 40 GB partitionen. All media kvarstår. Hur smidigt som helst. Spar mig massor av arbete och dessutom kan jag utnyttja Disk 1 bättre. För övrigt kör jag en SeaGate 500 GB extern som backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...