Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

imac loggar ut mig direkt!


hahaha

Rekommendera Poster

Dvs inte mig egentligen, men när min dotter ska logga in som en av fyra användare i familjen, loggas hon ut inom några sekunder igen :detvarintejag: . Inget felmeddelande, för oss andra funkar allt perfekt. Är det någon som har hört talas om något liknande problem?

Tydligen har problemet funnits några veckor, men med uppepade inloggningar har hon till slut kommit in i alla fall. Tills nu.

 

Något som länge krånglat har varit MSN Messenger, därför hade vi en misstanke att det hade med saken att göra. Men jag har både tagit bort programmet och laddat ner senaste versionen utan att få inloggningen att fungera.

 

Vi är inga datorproffs :ermm: , det jag kommit på hittills är att starta i felsäkert läge, men det hjälper inte.

Jag hämtade också - efter tips på 99.mac - Onyx för OS 10.4 som vi kör. Startskivan ok, SMART-status ok (vad det nu innebär), skivbehörigheter rättade, jag har optimerat systemet från grunden och byggt om LaunchServices-databasen... ingen framgång.

Jag har testat både kontostatus "Hanterad", där hon inte kan påverka system eller program, och "Standard", utan någon skillnad.

 

Jag tänkte istället försöka skapa ett nytt användarkonto åt henne, men hur kommer jag som administratör åt andra konton i datorn, om jag ska försöka föra över t ex alla hennes bilder och dokument?

Tacksam för alla tänkbara tips eller rekommendationer.

 

/hahaha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

under Macintosh HD>Användare>(Här väljer du rätt persons användare) bör du komma åt alla filer!

Lycka till!

 

MvH,

Katana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbt svar!

Det verkade ju vara en smart och enkel lösning, det är bara det att jag varken kan öppna: "du har inte tillräcklig behörighet", eller flytta mapparna: "kunde inte flyttas eftersom [ ] inte kan ändras". Det kommer upp ett autenticera-val, men när jag klickar där händer inget.

Jag är ju administratör, så jag borde ju kunna ändra i andra användares konton?

 

/hahaha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dum fråga kanske men har du satt på föräldrakontrollen? När den utsatta tiden är ute så blir det så, jag använder det på min dotters konto. Är hennes tid "ute" så går det tillbaks till inloggningssidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte alls dumt, det är ju precis det som händer - bara det att hon nu är standardanvändare, utan aktiverad föräldrakontroll. Var ställer du in tidsbegränsning, något sånt hittar jag inte? Bara möjlighet att begränsa tillgång till vissa program, delar av datorn eller webbplatser.

Det verkar ju inte vara det, alltså, men ändå väldigt likt...

 

Fler förslag, det känns som det börjar brännas!

 

/hahaha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS: Jag har Leopard så det kan vara olikheter!

För att komma åt filerna löste jag det såhär:

jag går in genom Användare>kontot jag vill ta saker ifrån. Där ser mapparna ut såhär (låsta):

post-19366-1199615783_thumb.png

 

Då markerar jag användaren (Buffert i det här fallet) och väljar "visa info" (Hittas under högerklcik eller kringla-i)

post-19366-1199615871.png

är nere har jag nu ett litet hänglås. Jag trycker på det och måste skriva i mitt lösenord.

post-19366-1199615905_thumb.png

Sedan ändrar du behörigheterna så att Du har Läsa och skriva som rättigheter. (Du kan behöva använda +-knappen och lägga till ditt

konto)

post-19366-1199616303_thumb.png

 

Hoppas beskrivningen var väl genomgående och hjälper dig med ditt problem!

Är det något annat som är fel vet jag inte riktigt vad : /

(Ja, den är väldigt grundligt genomgående, men det är inte för att fördumma dig om det skulle kännas så! Vill bara få med alla alternativ. :kramis: )

 

MvH,

Katana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om du har mer valmöjligheter än jag, som har OS 10.4?

(hur sjutton får man in en skärmdump här... :wacko: )

Några Tidsgränser kan jag inte hitta inställningar för - fast det känns som om det är precis vad som händer. Alltså inget verkar vara fel på datorn, snarare någon instruktion typ föräldrakontroll som råkat gå igång fast ingen tänkt sig det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så hemskt mycket för ingående förklaringar, det var precis vad jag behövde :) . Det såg ju inte riktigt likadant ut i Tiger, men jag lyckades i alla fall krångla mig in i användarmapparna.

Nu har jag kommit så långt att jag flyttat ut allt innehåll på det krånglande kontot, då försvann utloggningsfelet. Sen har jag del för del flyttat tillbaks innehållet igen, för att se vad som orsakade problemet. Och nu är allt tillbaks, men utloggningsfelet har inte återkommit :fundersam: .

Det är ju kanon, det är bara det att inget innehåll går att öppna efter allt fipplande. Allt är låst, jag antar att det har med rättigheterna att göra. Får ta tag i det i morgon, det blev mycket skärmstirrande idag... :nattinatti:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderade på en sak. Det som jonibygg visade med hur mycket man får sitta vid datorn, tror ni det går i XP? Vill nämligen ställa in min syrras dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...