Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

stor mailbugg i leopard


dragskank49

Rekommendera Poster

Hur har det ungått MacWorld att Leopard har en jättebugg.

Se bland annat detta forum som startade redan i oktober förra året. "Mail not remembering Account Passwords"

http://discussions.apple.com/message.jspa?...6240160#6240160

Massor av Leopardanvändare inkl jag är vansinniga över att vi hela tiden när vi går in på mail frågas om vårt lösenord på grund av att popservern inte accepterar detta. När man kollar inställningen visar det sig att den sparade autentiseringen med lösenord ändrats till Aopautentisering.

Hur buggen aktiveras är det många teorier om. Appleansvariga vägrar att svara på frågor från upprörda användare på forumet.

En teori är att en gammal bugg från Tiger återuppstått en annan att det finns vissa säkerhetsprogram som kolliderar i och med Leopard.

Ingen fix har annonserats från Apple. Frågan är om inte Leopard släpptes för tidigt för att den skulle kunna komma innan juulen?

Detta borde vara värt en artikel i mac World. Tipsade Simon G i mellandagarna men han är uppenbart ledig fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta att mailservrarna inte svarar och lösenord efterfrågas är inget specifikt för Leopard, har funnits i flera år..har det just nu på ett konto hos Telia, imorgon är det säkert bra igen..

 

 

post-113-1199373739_thumb.jpg

 

 

Men visst finns det buggar i Leopards Mail, skrivs om i denna artikeln

 

post-113-1199374316.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat en lösning på problemet. Att slänga alla nyckelringar eller att reparera dessa fungerade inte.

 

Så här löste jag det

Mail -> Inställningar -> Konton -> Ditt konto -> Avancerat

 

Där finns en flik som heter Autentisering, kolla så att det är ifyllt rätt. För mig står det ibland APOP när det ska stå lösenord, och vi de tillfällen som det står APOP så kommer den inte ihåg lösenordet. Som jag har förstått det så är det fel hos leverantören som inte kan säga vad som krävs för autentisering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst baconatte

Fredrik S

Problemet ligger inte där för mig.

varenda gång den frågar efter lösenord rätar jag det från Apop till lösenord och sparar.

Nästa gång frågar den likt:KHÖNYFhdf efter lösenordet. Och i avancerat ser man då att det åter står Apop.

Så buggen är att att mail inte kan spara inställningen till nyckelringen. Och detta har Apple inte lyckats fixa. Jag hade hellre hört att man fixat det från Steve Jobs än den trådsmala datorn som han presenterade i San Fransico. Vad hjälper en trådsmal dator om Leopard buggar i mail

Jag tänker osökt på ordspråket

Snus är alltid snus om än i gyllene dosor.

Men rosor, om än i ett sprucket krus, är alltid rosor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det yttrar sig som Poca beskriver det ovan, så ligger felet hos Telia. Framförallt dagarna i början på året var ju helt hopplösa, men jag har sett det både före och efter, och det är Telia som strular.

 

Annars, jag har tre konton, kör Leopard och har inte upplevt trådskaparens problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade jätteproblem med detta i Tiger och tidigare då UPC

hade mitt internet.

På senare tid då ComHem tog över och även sedan jag installerade Leopard (sen dec.)

har jag inte sett till det problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma problem ibland mot swipnet, när det händer avslutar jag Mail och startar det igen man slipper då ändra något eller knappa in lösenordet igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med hummel. har själv råkat ut för att mail har saggt att lösenordet är fel.

har då avslutat mail och startat det igen då har det fungerat. kommer inte i håg om det har hänt i leopard men i alla fall i tiger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imap och Gmail funkar strålande för mig. Inga problem alls förutom att spamfiltret är rätt dåligt. Den rapporterar mail jag vill ha som spam imellanåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så buggen är att att mail inte kan spara inställningen till nyckelringen. Och detta har Apple inte lyckats fixa. Jag hade hellre hört att man fixat det från Steve Jobs än den trådsmala datorn som han presenterade i San Fransico. Vad hjälper en trådsmal dator om Leopard buggar i mail

 

Så satte Steve Jobs alla Apples resurser på att lösa denna bugg. Då skulle folk i stället klaga på att Steve Jobs aldrig presenterar någonting nytt från Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...