Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

FireWire


bjoernowitsch

Rekommendera Poster

bjoernowitsch

Före nyår hann jag skaffa mig en ny extern hårddisk, en Western Digital Mybook Premium Edition, 500 Gb, med 2 FireWire-portar och 1 USB-port. Eftersom båda FireWire-portarna på min gamla G4 var upptagna av en LaCie mini 160 Gb extern hårddisk och en LaCie d2 FireWire CD-brännare, kopplade jag in den nya WD-disken i den extra FW-porten på LaCie minin, men sedan märkte jag att min gamla CD-brännare har försvunnit helt ur hanteringen. Även om man har en FireWire-apparat inkopplad i en annans extra port, varför fungerar inte alla apparater som är kopplade till systemet? Går det bara att ha två FireWire-enheter inkopplade samtidigt? Till min USB-hubb har jag kopplat min skrivare, filmscanner, webbkamera och en annan extern hårddisk, en USB från LaCie. Varför kan man inte utnyttja de där extra FireWire-portarna fullt ut, så att allting som är inkopplat fungerar? Finns det någon lösning som inte kostar skjortan? Jag vore tacksam för en lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst ska du kunna koppla in mer än en enhet på samma port. Du kan koppla in massor av enheter efter varandra. Däremot så måste du se till att de har extern strömförsörjning. I regel fungerar inte enheterna efter en enhet som är avstängd dessutom. Prova att koppla in med extern strömförsörjning. Prova att koppla in dem i annan ordning. Prova att koppla in enheterna när de inte är i viloläge utan aktiva (fungerar bättre på min Maxtor disk som man kan behöva slå av och sen på igen så att den inte är i viloläge när man ansluter den).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch
Visst ska du kunna koppla in mer än en enhet på samma port. Du kan koppla in massor av enheter efter varandra. Däremot så måste du se till att de har extern strömförsörjning. I regel fungerar inte enheterna efter en enhet som är avstängd dessutom. Prova att koppla in med extern strömförsörjning. Prova att koppla in dem i annan ordning. Prova att koppla in enheterna när de inte är i viloläge utan aktiva (fungerar bättre på min Maxtor disk som man kan behöva slå av och sen på igen så att den inte är i viloläge när man ansluter den).

 

Tack för ditt svar! I så fall har något hänt med antingen min gamla CD-brännare eller nätdelen. Jag har just kopplat in den i ett annat eluttag, men den är faktiskt helt livlös. Nätdelen är ändå fortfarande varm. men den lilla gröna lysdioden är släckt, fast den är inkopplad. Förmodligen är den helt utbränd efter drygt fyra år i tjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...