Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

surraundproblem


Christer44

Rekommendera Poster

Hur får jag ut 5:1 ljud ur min Macmini trots optisk kabel Yamamahaförstärkare med komplett surraundljud. Detbfunkerar inte ens med en DVD-skiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte hundra men behövs det inte ett externt ljudkort för det?

 

Edit: jag hade ju tok fel :)

 

Du behöver en Belkin PureAV Digital Optical Audio Cable with Mini-Toslink Adapter eller liknande.

 

Edit2: Äh glöm allt jag har skrivit, jag bara svamlar ju. Du har ju redan en optisk kabel :)

 

Det kan vara någon inställning som måste göras i programmet som du spelar dina DVD filmer i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bett 2 vänner titta på samma problem hos mig, och vi får endast fram 2-kanalshögtalarna. Vi ser i grått att det finns 5:1, 6:1 osv.

Några fler tips eller ideer? Vi ju inte tappa det extremt fina ljud jag byggt upp innan Macmini tog plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ställ in i Apples dvd-spelarprogram att den ska skicka ut ljudet digital så fungerar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt i den optiska kabeln, (starta om datorn med optisk kabel i om du vill vara helt säker, annars finns en risk att den inte "startar om" Mac OS X ljudsystem korrekt) inställningar för att den ska skicka ut DD/DTS görs ju i DVD spelar programmet, och kan, oom jag inte har fel, bara göras när du INTE spelar någon skiva, så tryck på stopp innan du försöker, sen ska det inte vara några problem, testa att spela upp skivan med VLC om det inte löser sig. Glöm allt vad DD heter i QuickTime. Självklart måste du ha ett 5.1 spår att spela upp med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
Ställ in i Apples dvd-spelarprogram att den ska skicka ut ljudet digital så fungerar det.

 

Är inte 5.1 en hårdvarugrej? Ställer man in 5.1 för hela datorn via Apples DVD-progg? Fattar inte riktigt.......... :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte 5.1 en hårdvarugrej? Ställer man in 5.1 för hela datorn via Apples DVD-progg? Fattar inte riktigt.......... :chockadskeptisk:

 

 

:jovisst, och minin har en hårdvara som klarar det

 

: I apples dvd program, liksom i vlc får du välja om du vill att den ska skicka ut det tvåkanaliga ljudet via optiska kabeln eller det 5.1kanaliga ljudet.

 

:gör inte jag heller, men bryr mig inte så mycket, det viktiga är för mig att alltid koppla ljudet digitalt för att slippa brus och få tillgång till ev. 5kanaligt ljud, har ingen av mina källor kopplade till min reciver via analoga rca kablar. känns lite 70tal med analogt faktiskt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det finns ett ljudinställningsavdelning i Systeminställningar tänkte jag mig att sådana viktiga saker ställer man in där för datorn och inte i ett progg. Så det innebär att man är låst till VLC om man vill lyssna till musik i 5.1? Ställer man in 5.1 i Options om man spelar spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...