Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur installera Xvid?


mlnmac

Rekommendera Poster

Behövde Xvid för att kunna spela upp en fil i QuickTime (datorn talade om det för mig, har ingen aning om vad det handlar om) så jag laddade ner den. Sen när det kom till att installera blev det lite problem.

 

Så här stod det i "textfilen" som medföljde: "To install this component, just drag the File "XviD_Codec 1.0 alpha.component" into Library/QuickTime. The Library directory can be found either at your home directory (to install just for the actual user) or at the top-level of your startup volume (this needs an administrator account). DO NOT PUT IN: /System/Library/QuickTime.

It is possible that the QuickTime directory does not yet exists. In that case you can create it yourself. Pay attention to capital letters if you use a case sensitive file system (i.e. UFS).

 

"XviD 1.0 Pref App.app" can be placed whereever you like."

 

Jag hittar inte Library/QuickTime. Eller är det QuickTime-figuren som man hittar under program i Finder? :S Vet heller inte vad "home directory" är för något.

Hur gör jag? Enkel förklaring, tack! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du översätter "Library" till svenska, vad blir det då? "Bibliotek" så klart. Alltså öppnar du mappen Bibliotek (direkt på hårddisken) och därefter "QuickTime".

 

"Home directory" är din hemmamapp, den som har en symbol som ett hus och bär ditt inloggningsnamn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahaaa. Då har man lärt sig något nytt idag då.

 

Men nu när jag gjort det, så fungerar det fortfarande inte att spela upp filen i QuickTime. Därför undrar jag om jag har installerat fel program, för när jag försöker öppna filen får jag upp samma meddelande som förra gången. Det står typ att jag behöver nåt annat "program" eller nåt (jag suger verkligen på data-termer, ni får ursäkta), och så finns det en länk som man kan klicka på för att komma till en sida där den här grejen finns. Och då finns det i princip bara xvid att ladda ner från denna sida, så jag antog att det var vad jag behövde. Men det kanske var fel?

 

Filen jag försökte spela upp heter gossip.girl.s01e10.hdtv.xvid-xor.[VTV].avi

 

Finns det nån som kan hjälpa mig? Vad behöver jag för att kunna titta på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahaaa. Då har man lärt sig något nytt idag då.

 

Men nu när jag gjort det, så fungerar det fortfarande inte att spela upp filen i QuickTime. Därför undrar jag om jag har installerat fel program, för när jag försöker öppna filen får jag upp samma meddelande som förra gången. Det står typ att jag behöver nåt annat "program" eller nåt (jag suger verkligen på data-termer, ni får ursäkta), och så finns det en länk som man kan klicka på för att komma till en sida där den här grejen finns. Och då finns det i princip bara xvid att ladda ner från denna sida, så jag antog att det var vad jag behövde. Men det kanske var fel?

 

Filen jag försökte spela upp heter gossip.girl.s01e10.hdtv.xvid-xor.[VTV].avi

 

Finns det nån som kan hjälpa mig? Vad behöver jag för att kunna titta på den?

Om du visar filminfo i QT Player, vad står det att det är för video-codec (eller "komprimeringsformat" som det också kallas)?

 

Tips: Även om du är dålig på data-termer så går det att skriva av ett felmeddelande ordagrant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en till newbie.

 

Själv kan jag se filmen via Quicktime men får inget ljud. Någon inställning som måste göras?

Har innan tittat på filmer i andra format utan ljudproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två sätt att titta på alla möjliga filmer:

 

nummer1: VLC www.videolan.org

 

och2: perian www.perian.org en plug till quicktime

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du visar filminfo i QT Player, vad står det att det är för video-codec (eller "komprimeringsformat" som det också kallas)?

 

Tips: Även om du är dålig på data-termer så går det att skriva av ett felmeddelande ordagrant.

 

När jag försökte öppna och spela upp filen fick jag felmeddelandet:

"Ytterligare programvara krävs om QuickTime ska kunna spela upp mediet. Den kanske finns tillgänglig via webbsidan med QuickTime-komponenter. Klicka på Fortsätt för att leta efter programvara". Jag klickade, och hamnade på

http://www.apple.com/quicktime/resources/c...ubtype=58564944

 

När jag kollade efter filminfo hittade jag bara "filmgranskare", vet ej om det är samma sak.

Det enda som liknade "komprimeringsformat" var kort och gott "format", som var 'XVID', 624 x 352, Miljontals. Det här säger mig absolut ingenting, så jag vet inte ens om jag har läst av rätt grej. Jag hoppas att det går att förstå min förklaring. Nu har jag tagit med så mycket jag bara kan.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två sätt att titta på alla möjliga filmer:

 

nummer1: VLC www.videolan.org

 

och2: perian www.perian.org en plug till quicktime

 

 

Som nämns i citat ovan. Skaffa VLC och perian plugin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VLC är bra, men du kan även prova Flip4Mac om du vill använda QT. Tar många format.

 

Du kan även ladda hem DivX Player gratis från versiontracker.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej... Det där säger mig inte så mycket :P

 

Vad är det, hur skaffar jag det, och hur fungerar det?

 

Förklara helst med enkla ord. Väääldigt enkla ord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...