Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tack och lov för vårt Svenska skyddsnät.


friend

Rekommendera Poster

Tänkte bara avsluta året med min frus skräckhistoria i kontakten med Soc.

 

Hon lider av svår depression och stundom har det varit ohyggligt svårt för henne

och för oss som familj. Depression manifesterar sig olika, men för frun har det

varit mega-diskussioner och mer diskussioner som gällt.

Jag å andra hand har svårt för att bara säga: Visst kära du, du har så rätt.

då detta ofta inte riktigt överenstämmde med verkligheten och då frun, pga. av depressionen,

provocerade fram en diskussion med mig med alla medel.

Många diskussioner kommer av rena fantasifoster, pga av sjukdomens påverkan.

Detta är ju inte hennes fel, men vad ska vi göra när det inte går att få bukt med.

Till slut blev det för mycket för barnen och vi var tvungna att flytta isär.

(hon vet att jag skriver detta. hon tycker att fler ska få veta vad som sker)

 

Frun höll på att avsluta sin utbildning till barnskötare och ekonomiskt blev det svårt för henne

med ekonomin och hon gick till Soc och ansökte om bistånd.

 

Här kommer det första problemet:

Ekonomiskt Bistånd hos Soc svarade att de minsann inte bistår någon som är gift.

Makar har försörjningsplikt och ni ligger inte ens i skilsmässa.

 

Vi ansökte efter ett tag om skillmässa eftersom utsikterna att fungera i ett förhållande

verkar vara helt omöjliga och uttömda.

Vi har försökt i över 14 år nu och det går ut över barnen med dessa evinnerliga

diskussioner som ständigt uppkommer, mestadels pga. depressionen.

Ibland även pga. av mig, så klart.

 

Svaret från Soc var:

Vi betalar inte ekonomiskt bistånd till någon, även om de har ansökt om skilsmässa.

 

Jag försökte hjälpa till och fick till ett möte med Soc, men det resulterade att frun gråtande lämnade rummet när de bara talade om att vi skulle skilja oss.

De bemödade sig inte ens att ha med en tolk och frun, som inte förstår "avanserad svenska"

när det talas för snabbt, kunde inte följa med.

Jag förstår inte denna totala inriktning på skilsmässa från deras sida,

då det inte rör sig om ett fall av hustrumisshandel eller dyl.

Ska de inte försöka uppmuntra till familjesamtal och annat?

De var fruktansvärd nedlåtande i sin ton och mycket okänsliga i sin framtoning.

De till och med gav info om vad de skulle besluta till mig, medan frun inte befann sig i rummet!

 

Jag talade med Ekonomiskt Bistånd hos annan stadsdel senare och hon sa att:

Så här behandlar vi inte våra kunder.

Och rekommenderade mig att ta kontakt med Länsstyrelsen.

 

Den person jag talade med på Länsstyrelsen tyckte att det var förvånansvärt att Soc var så fyrkantig i sin uppfattning och så hårdnackad i sitt bemötande då det vid ekonomiskt bistånd

är personer i ett mycket utsatt läge de har att röra sig med.

Hon sa att det står mycket riktigt i lagen att makar har försörjningsplikt, men med ett tillägg:

Om finansiell möjlighet finnes.

Du som har så många barn att försörja, sa hon, kan inte tyckas ha de möjligheten med din nuvarande inkomst och utan en massa pengar på banken. Tala om det för dem.

 

Dock vägrade Soc tvärt att lyssna eller ens diskutera detta med mig

och jag har försörjt frun sedan i våras, då det har behövts.

Inga småsummor här inte, kan jag tala om.

 

Bla. pga av att hon inte vill att jag ska försörja henne

lägger vi in om slutgiltig skilsmässa from 7 jan-08.

Vi ville vänta tills sommaren, men Soc har upprepat frågat när vi ska inkomma med

intyg på att skilsmässan är fullbordad.

 

Frun har även haft stora problem med att orka ha barnen hos sig, så när hon fick

en lägenhet rakt över gården från oss så var det ju perfekt.

Likadan som jag har: En trevlig luftig 4:a med balkong i ett lugnt område nära skogen.

Barnen kan sticka över ett tag och hon kan ha dem hos sig utan att det blir så komplicerat att få dem tillbaka till mig om hon känner att orken tryter.

Soc familjesektion och Soc resursenheten har tyckt att hennes lilla trea är för liten

för att ha plats för alla barnen, då det ter sig, och tyckt att en större lägenhet är vad som behövs.

Inflyttning den 1 february -08.

 

Då kom nästa chock för frun.

Ett brev från Soc. igår:

(De hade bett henne lämna in en ny ansökan om ekonomiskt bistånd, varför vet jag inte)

 

"Vi vill meddela att du inte får ekonomiskt bistånd förrän du inkommer med intyg att

skilsmässan är genomförd (som om de inte hade talat om detta tillräckligt många gånger redan)

samt att då du har fördyrat din boendekostnad på eget bevåg, utan samråd med Socialförvaltningen, kommer vi ej att kunna betala din nya hyra.

Vi kommer endast att betala hyresstöd med motsvarade din nuvarande hyra.

Vi kommer ej heller att betala för dubbla hyror i februari."

(StockholmsHem har alltid minst en månads dubbel hyra, varför vet jag inte)

 

Detta skickar de innan nyårshelgen till en kvinna som är djup deprimerad

och som har varit inlagd för självmordsförsök för 6 månader sedan

och där behandlande psykiatriska enhet upprepade gånger har bett

Soc att ta de ev. psykiatriska effekterna av deras beslut i beaktande.

 

Nu kommer det att fattas ca. 1.900:- i hyra/mån för henne per månad.

 

Hon vill inte vara kvar i Sverige längre utan vill flytta tillbaka till Ireland.

Det kan jag inte "tillåta" för barnens skull och för hennes.

Hon har inte kunnat slutföra sina studier och är sjukskriven för tillfället,

med lägsta sjukpenningsnivå.

Allt som hänt och detta med "påtvingad" skilsmässa har knäckt henne.

Hon älskar att bo här, förutom snön, men känner sig enorm utsatt och utlämnad.

Ingen av oss har släkt i Sverige och frun har få vänner, vilket gör det ännu svårare.

 

Jag ska ringa länsstyrelsen på onsdag, vad mer kan jag göra?

Förutom att hoppas att CD'n säljer som smör, så att jag kan stödja henne ekonomiskt.

Fan ta myndighetspersoner som inte ser den utsatta människa

utan bara regelverkets fyrkantiga bila.

 

Fy, fy elaka, okänsliga Ekonomiska obefintliga bistånd.

Fy skäms på er Soc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickar upp denna tråd.

Frun var på besök tidigare och

ville så många som möjligt skulle läsa den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta kontakt med en journalist och få en artikel om det. Där ska du namnge varje person och exakt hur de behandlat er. Att exponera sådana här saker i media brukar göra susen.

 

Enligt svensk lag ska varje fall om enkonomiskt bistånd bedömmas enskilt, vilket bör vara det första felet som begåtts här, vilket skulle kunna leda till att tjänstefel kan påtalas via media och länsrätten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra idé. :ThumbsUp:

 

Jag tar och snackar med min kompis nattredaktören

när han kommer tillbaka från semestern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill du/ni att andra ska kunna läsa om det här ? För att kunna säga att du har rätt eller för att göra en egen tolkning av dom fakta som presenteras ? Jag tycker det låter som ni har haft en ganska "tät" kontakt med Soc. vilket skulle tyda på att dom har haft möjlighheter att göra en samlad bedömning av läget. Har dom fattat beslut i strid med gällande regler, överklaga beslutet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra idé. :ThumbsUp:

 

Jag tar och snackar med min kompis nattredaktören

när han kommer tillbaka från semestern.

Av egen erfarenhet vet jag att skicka ut pressmedelande är lönlöst om spdan här. Det hamnar bara i den "normala floden" och sorteras bort mycket enkelt.

 

Jag hade själv en sak om det svenska skyddsnätet uppe i media nyligen =) men det rörde a-kassan. Fick berört fackförbund att göra saker de inte ville först. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill du/ni att andra ska kunna läsa om det här ? För att kunna säga att du har rätt eller för att göra en egen tolkning av dom fakta som presenteras ? Jag tycker det låter som ni har haft en ganska "tät" kontakt med Soc. vilket skulle tyda på att dom har haft möjlighheter att göra en samlad bedömning av läget. Har dom fattat beslut i strid med gällande regler, överklaga beslutet.

 

Jag tror inte att en massa papper och besök nånsin kan ge "en samlad bedömning av läget". Som tidigare sagt, varje ärende ska bedömas enskilt och att dra alla såna ärenden över en kam är okänsligt och väldigt mycket att stoppa huvudet i sanden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liknande okänslighet har jag varit med om. Året var 1992, jag var 18 år och skulle avsluta min gymnasietid i Ystad. Mina morföräldrar var sjuka och eftersom kommunen i Eskilstuna inte ville ta hand om dom på heltid (det ansågs att deras ekonomi var för bra för en heltid :superirriterad:) så fick min mamma ta hand om dom. Eftersom det är 40 mil mellan Skåne och Eskilstuna och jag ville ha studierna avklarade (hade vänner och käresta där nere, ni vet hur dumma tonåringar är) så tog jag över lägenheten i Skurup.

 

Eftersom mammas pengar gick åt till att hjälpa sina föräldrar fick jag försöka få ihop pengar till hyran där nere. Men socialen ansåg att jag inte kunde få pengar till hyran eftersom jag inte stod på kontraktet. Iofs riktigt men några pengar fick inte heller hon eftersom det ansågs att de pengarna skulle gå till hyran snarare än att hjälpa människor. Moment 22 på nåt vis vilket slutade med en hyresskuld för hösten 1992 till februari 1993. De pengarna är för länge sen betalade men faktum kvarstår att socialen inte såg längre än pengarna räckte och att det var viktigare att hyran betalades än att människor blir hjälpta.

 

(Min morfar dog hösten 1993, av sjukdom och besvikelse över att ingen hjälpte hans dotter hjälpa honom. Mormor dog året därpå, av lunginflammation i kommunens inkompententa vård. Sen dess har jag inte litat på nåt som har med myndigheter och kommuner att göra.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

socialen ansåg att jag inte kunde få pengar till hyran eftersom jag inte stod på kontraktet. Iofs riktigt men några pengar fick inte heller hon eftersom det ansågs att de pengarna skulle gå till hyran snarare än att hjälpa människor. Moment 22 på nåt vis vilket slutade med en hyresskuld för hösten 1992 till februari 1993. De pengarna är för länge sen betalade men faktum kvarstår att socialen inte såg längre än pengarna räckte och att det var viktigare att hyran betalades än att människor blir hjälpta.

Skriver dinmor dig som inneboende och sedan ett "kontrakt" om at du ska betala en viss summa i hyra så kan dom inte neka. Annars skriver ni ett andra hands kontrakt mellan er.

 

Ps. Detta är att lura systemet, inget som ska uppmanas, dock är det så det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var för några år sedan i kontakt med soc och det enda som biter på dom och gör dom nervösa är att du har läst på socialtjänstlagen

 

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19800620.HTM

 

Det fungerar om du kan argumentera mot dom med fakta.

Det otäcka är att dom brukar ge med sig lätt om du kan argumentera, alltså först tvärstopp.

Vi trycker ner denna svaga person så mår jag(läs socialtjänstpersonalen) bättre, märker dom att du vet vad du pratar om så blir dom skräckslagna och går med på det mesta inom ramen för socialtjänstlagen.

Jag tycker att det uppvisar en otrevlig människosyn

 

Men som sagt läs på var lugn så kommer det att gå bättre.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriver dinmor dig som inneboende och sedan ett "kontrakt" om at du ska betala en viss summa i hyra så kan dom inte neka. Annars skriver ni ett andra hands kontrakt mellan er.

 

Ps. Detta är att lura systemet, inget som ska uppmanas, dock är det så det fungerar.

Vi gjorde så sen. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att en massa papper och besök nånsin kan ge "en samlad bedömning av läget". Som tidigare sagt, varje ärende ska bedömas enskilt och att dra alla såna ärenden över en kam är okänsligt och väldigt mycket att stoppa huvudet i sanden.

 

Nej, men vi kan väl vara överens om att den informationen dom DOM har är ett bättre underlag för att göra en korrekt bedömning än vad vi har.

 

Att man gör en samlad bedömning av gifta par är väl inget konstigt (jag vet inte, men jag gissar att man kan få soc. bidrag även om man är gift, men att man gör en samlad bedöming av parets ekonomi), att det skulle räcka att man sa: vi ska skilja oss, hoppas jag alla och envar är på det klara med att det skulle innebära ett massivt utnyttjande av systemet.

 

Jag tycker personligen att Sverige har ett ganska väl fungerande välfärdssytem, självklart är inget system perfekt, men jag tycker alltid man får fråga sig vad man har rätt att ställa för krav.

 

Frun har även haft stora problem med att orka ha barnen hos sig, så när hon fick

en lägenhet rakt över gården från oss så var det ju perfekt.

Likadan som jag har: En trevlig luftig 4:a med balkong i ett lugnt område nära skogen.

Barnen kan sticka över ett tag och hon kan ha dem hos sig utan att det blir så komplicerat att få dem tillbaka till mig om hon känner att orken tryter.

Soc familjesektion och Soc resursenheten har tyckt att hennes lilla trea är för liten

för att ha plats för alla barnen, då det ter sig, och tyckt att en större lägenhet är vad som behövs.

Inflyttning den 1 february -08.

 

Då kom nästa chock för frun.

Ett brev från Soc. igår:

(De hade bett henne lämna in en ny ansökan om ekonomiskt bistånd, varför vet jag inte)

 

"Vi vill meddela att du inte får ekonomiskt bistånd förrän du inkommer med intyg att

skilsmässan är genomförd (som om de inte hade talat om detta tillräckligt många gånger redan)

samt att då du har fördyrat din boendekostnad på eget bevåg, utan samråd med Socialförvaltningen, kommer vi ej att kunna betala din nya hyra.

Vi kommer endast att betala hyresstöd med motsvarade din nuvarande hyra.

Vi kommer ej heller att betala för dubbla hyror i februari."

(StockholmsHem har alltid minst en månads dubbel hyra, varför vet jag inte)

 

Detta skickar de innan nyårshelgen till en kvinna som är djup deprimerad

och som har varit inlagd för självmordsförsök för 6 månader sedan

och där behandlande psykiatriska enhet upprepade gånger har bett

Soc att ta de ev. psykiatriska effekterna av deras beslut i beaktande.

 

Nu kommer det att fattas ca. 1.900:- i hyra/mån för henne per månad.

 

Varför dom vill att hon skickar en ny ansökan ? För att hon inte skickat in någon korrekt ansökan, med korrekta förutsättningar. Varför dom skickar den precis före nyår ? För att beslutet är taget...vad ska man ta hänsyn till menar du ? Ska man ta hänsyn till människors 5 veckors semester på sommaren ? Man behöver ju inte se en djävul bakom varje hörn....

 

Självklart är det ju så att utifrån ett boendeperspektiv (socialt) är det bättre med en större lägenhet än en mindre, men varför ska Hon (nu är ju det här ett konkret exempel, men jag tar det mer generellt) ha en 4:a när jag som jobbar 8 timmar om dagen inte har råd med en 4:a, speciellt om ni bor så nära varandra...vad är rimligt ? Vad är nödvändigt...självklart är det jobbigt att hamna i en utsatt position, men, för sin egen skull, måste man ju fråga sig vad som är rimligt, annars sätter man ju sig själv i en position där personen man har att göra med ( i det här fallet, ännu värre, en myndighetsperson) , kanske delvis korrekt, intar ett defensivt utgångsläge, vilket ju är kontraproduktivt för alla, speciellt en själv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu herr gummisak tar vi det lilla lugna.

 

Om Familjesektionen på Soc samt Soc Resursenheten

rekommenderar henne att ordna större lägenhet och tycker att det är bra för

barnen att hon flytta till där vi bor, tycker jag att det är bra att hon lyssnade på dem.

Vi talar om 6 barn vara de två äldsta nu är 13 och 12, och av olika kön.

De vill inte och ska inte behöva sova i samma rum.

 

Sen har behandlande enhet uttryckligen sagt att den kommande flytten till den nya lägenheten är ett mycket bra steg i den fortsatta behandlingen, eftersom barnen kan med enkelhet gå upp till mig om det behövs. Hon kan ha dem i en timme eller så, även om hon mår dåligt.

Detta är väsentlig för relationen med barnen.

 

Jag har blödarsjuka och i vissa fall kan jag inte gå långa sträckor eller köra bil

och med frun panik attacker är det av stor vikt att vi bor så här nära.

Vi bor med nu ca 25 min gångväg från varandra. Iallafall då jag går.

 

Men Psyk, Familjesektionen och Resursenheten har väl fel eftersom du har så rätt,

som vanligt i dina påståenden. Iallafall i dina ögon.

Annars har alla instanser sagt att flytten är bra, utom Ekonomiska Enheten på Soc.

Och så lilla han gummiGusten såklart, men det är väl för att du känner sådant hat mot mig.

Men det kan jag ta, ser du. Men denna tråd är om frun, INTE MIG. Så tagga ner lite nu.

 

Om du tänker på skattebetalarnas pengar, så ska jag tala om för dig att jag med min blödarsjuka, mina ledbesvär och min Cardiomyopati har rätt till hemhjälp, men det vill jag inte ta pengar till från skattebetalarna och jag inte har några bidrag från Soc. i huvudtaget.

Så jag sparar in en del till hennes hyra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag säger också det, det är självklart att det är jättebra med en stor lägenhet, oavsett om man är sjuk eller inte, men när dom rekommenderar henne att skaffa en stor lägenhet så säger dom inte, och kan inte säga: vi betalar för den, och så ser ju verkligheten ut, inte bara för enskilda människor, utan även för sverige som land (vilka krav menar Du att Jag får ställa på samhället, om jag tycker att min 2:a är för liten för oss, får jag gå och kräva att samhället betalar den extra hyran som en 3:a kostar ? Kan jag kräva att den ligger i närheten av min flickväns föräldrar, för det skulle ju vara jättebra för...)

Jag tycker Sverige är ett ganska fantastiskt land, som betalar x antal tusen i månaden i hyra för en lägenhet till en person som är sjuk/dålig.

 

Sen tycker jag du ska ta det lite lugnt med orden, jag känner inget som helst hat vare sig gentemot dig eller någon i din närhet, om du har svårt med att folk säger vad dom tycker, tycker jag du ska fundera över, och, om det behövs, slå upp, betydelsen av ordet "forum", ett forum där du har valt att ta upp det här ämnet.

 

Det finns ett bra, om än lite "hårt", ordspråk som säger: beggars can´t be choosers...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag med min blödarsjuka, mina ledbesvär och min Cardiomyopati har rätt till hemhjälp, men det vill jag inte ta pengar till från skattebetalarna och jag inte har några bidrag från Soc. i huvudtaget.

Så jag sparar in en del till hennes hyra!

Men skulle det inte underlätta för er om du skulle ta emot den hjälp du faktiskt kan få?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Verkar vara många som känner sig nedstämda och deprimerade på vintrarna och det är helt logiskt; det klimat vi har i Sverige med 5 månaders mörker är inte särskilt hälsosamt, inte för någon, men framför allt för många utrikes födda som av olika skäl hamnat på dessa nordliga breddgrader. Solresorna sätter nya rekord varje år; det gäller att härda ut vintern tills ljuset och värmen kommer åter i april eller maj. Nu vet jag ju inte om "vinterdepression" är rätt diagnos på din fru (Friend), men avsaknaden av ljus kan säkert spela en viss roll. Tror inte det var meningen att människor skulle bosätta sig så långt ut som Sverige. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men skulle det inte underlätta för er om du skulle ta emot den hjälp du faktiskt kan få?

 

Vi är ju två skilda hushåll och som jag ser det är det av vikt att frun får det hjälp

och stöd som hon behöver.

Jag klarar mig.

Smärta är en "mental villfarelse" och i vissa fall en drivkraft.

Jag har hela mitt liv hjälpt andra och jag tänker inte sluta nu.

Jag behöver också stå fri från "tacksamhet" till vissa myndigheter,

eftersom man på så sätt inte kan hota mig med att ta sin hand från mig.

 

Verkar vara många som känner sig nedstämda och deprimerade på vintrarna och det är helt logiskt; det klimat vi har i Sverige med 5 månaders mörker är inte särskilt hälsosamt, inte för någon, men framför allt för många utrikes födda som av olika skäl hamnat på dessa nordliga breddgrader. Solresorna sätter nya rekord varje år; det gäller att härda ut vintern tills ljuset och värmen kommer åter i april eller maj. Nu vet jag ju inte om "vinterdepression" är rätt diagnos på din fru (Friend), men avsaknaden av ljus kan säkert spela en viss roll. Tror inte det var meningen att människor skulle bosätta sig så långt ut som Sverige. :unsure:

 

Mycket riktigt.

Avsaknaden av sol och ljus är inte bra.

Detta ser man klarare ju längre norr man kommer.

 

Min mor är från Tromsö i Nord Norge och alkoholbruket är mycket högt

och självmordstatistiken högst i Norge, tror jag.

 

Dock är fruns depression av djupare art än höst varianten.

Det är många bakomliggande faktorer som spelar in.

Därför är det så svårt att få bukt med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför dom vill att hon skickar en ny ansökan ?

För att hon inte skickat in någon korrekt ansökan, med korrekta förutsättningar.

 

Detta, bäste gummianka, är förtal enligt polisen.

 

Vi kommer att överväga en anmälan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu herr gummisak tar vi det lilla lugna.

 

Om Familjesektionen på Soc samt Soc Resursenheten

rekommenderar henne att ordna större lägenhet och tycker att det är bra för

barnen att hon flytta till där vi bor, tycker jag att det är bra att hon lyssnade på dem.

Vi talar om 6 barn vara de två äldsta nu är 13 och 12, och av olika kön.

De vill inte och ska inte behöva sova i samma rum.

 

Sen har behandlande enhet uttryckligen sagt att den kommande flytten till den nya lägenheten är ett mycket bra steg i den fortsatta behandlingen, eftersom barnen kan med enkelhet gå upp till mig om det behövs. Hon kan ha dem i en timme eller så, även om hon mår dåligt.

Detta är väsentlig för relationen med barnen.

 

Jag har blödarsjuka och i vissa fall kan jag inte gå långa sträckor eller köra bil

och med frun panik attacker är det av stor vikt att vi bor så här nära.

Vi bor med nu ca 25 min gångväg från varandra. Iallafall då jag går.

 

Men Psyk, Familjesektionen och Resursenheten har väl fel eftersom du har så rätt,

som vanligt i dina påståenden. Iallafall i dina ögon.

Annars har alla instanser sagt att flytten är bra, utom Ekonomiska Enheten på Soc.

Och så lilla han gummiGusten såklart, men det är väl för att du känner sådant hat mot mig.

Men det kan jag ta, ser du. Men denna tråd är om frun, INTE MIG. Så tagga ner lite nu.

 

Om du tänker på skattebetalarnas pengar, så ska jag tala om för dig att jag med min blödarsjuka, mina ledbesvär och min Cardiomyopati har rätt till hemhjälp, men det vill jag inte ta pengar till från skattebetalarna och jag inte har några bidrag från Soc. i huvudtaget.

Så jag sparar in en del till hennes hyra!

 

 

Efter att läst inläggen, så ser jag en viss arrogans från Soc. vilket kan nog strykas av försörjningsbiten. Med egen erfarenhet från Soc, som klient sen barnsben så har jag lärt mig hur deras tankesätt och system fungerar.

 

På de sätt som dom ser det så ligger inte försörjningskvoten under vad som krävs för försörjningsbidrag. Dock kan "vissa" handläggare ha överseende utöver en viss procentsats. Jag har inte varit klient på lång tid men under den tid jag var så låg försörjningsbidraget på 2961kr. Utöver det så betalades hyran om man inkom med hyresavi´n.

 

Det som gäller är att man inte får tjäna mer på de 3 tidigare månaderna som ligger utöver försöjningsbidraget. Sen tycker jag det är märkligt att dom vill att hon söker till större lägenhet då den kommer kosta mer pengar för dom.

 

Kraven som ställs är höga nog men ack så nedvärderande. Jag vet, och vart i den situationen där man får en rekvisition för att handla mat. Inte så kul att stå i kassan å räcka fram pappret till kassörskan. Nåväl, det var då det. Samt att jag vill påpeka att efter en kort tid så går ansökan ut igen och då får man vara bered att söka på nytt igen. Glöm inte att lägga till konto utdrag för 3 månader tillbaks, ev. papper om bostadsbidrag mm(inkl barnbidrag, föräldrapenning, sjukersättning mm). från FK, Hyresavi´er och kvitton över betalda hyror från 3 månader tillbaks.

 

Sen är det sorligt att Soc tvingar par att genomgå skillsmässa genom att begära intyg. Det kostar också lite grann att få igenom tingsrätten. Det bemötande som ni fått är inte den bästa av två världar. Dels pga. den situation ni båda är i, samt att det oftast går ut över barnen. Bästa rådet är att ta med alla papper nästa gång, och lägga alla korten på bordet. Om ni får ett otrevligt eller hårdnackat bemötande då gäller det att man visar samma sak. För allt ni säger hos den sekreteraren noteras nämligen på ett eller annat sätt.

 

Sen om din fru, om hon går hos psyk så är det okej. Men jag tror hon skulle må mycket bättre om hon fick komma igång i vardagen igen. Ett tips som jag kan ge dig är att hon ska prata med sin psykolog om Fontänhuset. Fontänhuset är en fristående verksamhet där man får delta i en arbetsrelaterad dag för att återgå till det normala. Fountain house är en rörelse som startade 1948 i New York, och fram tills idag har 400 hus över hela världen och 55000 medlemmar. I sverige finns det 11 fontänhus. bl.a. Göteborg, Malmö, Stockholm. De riktar sig både till psykiskt sjuka och försöker fånga upp de som är nyutskrivna - från patient till person. I alla fall. Fontänhuset kan oftast hjälpa till med personligt stöd då vi inom organisationen jobbar mycket med FK och Socialstyrelsen. Kravet är att kontakten måste gå via Vuxen Psyk. eller ha någon sorts psykisk ohälsa. Nåväl, ska inte propagera allt för mycket om själva rörelsen då det gäller framtiden för mest er båda, och handhavandet hos Soc. om handläggningen.

 

Oftast så är ett socialbesök för eget syfte en nedvärderande situation, om ni står på er och använder er personliga styrka och mod så kommer det lyckas. Och som jag sa tidigare, ta med alla papper och alla kort på bordet.

 

Ska se om jag glömt något. Jo, det där som Länsstyrelsen sa, så vet jag inte om du har papper på vad de sagt, men borde ha ett utlåtande. Då Länsstyrelsen ligger snäppet över Socialstyrelsen i hierkain. Skulle du/ni/hon få ett nekande beslut så kan ni överklaga, men blir beslutet nekande efter ni överklagat så har ni rätt att begära prövning hos Länsstyrelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länkar till SOSFS 2003:5 (S)

 

beslutade den 15 april 2003

Utkom från trycket den 30 maj 2003

 

http://www.sos.se/sosfs/2003_5/2003_5.htm

 

Enligt denna: http://www.juridikjouren.se/rnfs.htm

 

Så bör hon nog få ut 2590 + 870 för 2 barn = 3460

 

Bostadsbidrag "bidragsgrundande inkomst som är högre än 58 500 kronor." Alltså om hon hade left på socialbidrag under ett helt år så skulle hon ha högst en årsinkomst på 41560, vilket gör att hon är berättigad till bostadsbidrag, se nedanstående.

 

Har räknat på att hon får ut ungerfär 800-1200 beroende på storleksordning på lägenheten.

Se mer info på : http://www.forsakringskassan.se/fakta/bost...idrag/index.php

 

Utöver 3460/månad så läggs hyran på.

 

Nu tror jag fått med allt....nåväl lycka till och återkomm om det är något.

 

Red: Trodde jag fått med allt. plussa på barnbidragen med. beroende på vem som har vårdnaden förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en väldigt tråkig läsning, Friend! Jag lider med dig och din familj. Jag hoppas verkligen att ni hittar en lösning inom kort.

 

All offentlig verksamhet (stat, kommun och landsting) har ju en tendens att vara byråkratiska och stelbenta många gånger. Men jag får ibland känslan av att just kommunerna har dålig koll på vad som egentligen gäller i vissa ärenden. Det kan ju vara besvärligt och jobbigt, men försök lyfta frågan till länsrätten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lider med er och hoppas att det ordnar sig, i slutändan brukar det ju göra det trots allt.

Får din fru mediciner mot sin depression, det antar jag men om inte så finns det ju många effektiva antidepressiva läkemedel som fungerar, insättningen av dessa mediciner brukar dock förvärra tillståndet under 2-4 veckors tid innan det vänder men det kan kompenseras med lugnande under den tiden.

Hoppas det löser sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stå på er Friend och familj! Att slåss mot en myndighet för att få hävda sina rättigheter kan bryta ner även den starkaste människan. Det är klart ni har rätt till ett drägligt liv båda parter och era barn. Bara synd att det ska vara så mycket jobb och slit för att nå dit.

 

Hoppas det löser sig för er under det nya året!

 

Gott nytt år!

 

//

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt hjärta brister nästan.... :cry: jag har själv haft en svår depression och det är ett helvete...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...