Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tack och lov för vårt Svenska skyddsnät.


friend

Rekommendera Poster

Tack alla för alla inlägg, stöd och råd.

 

Vad Soc, har velat hela tiden, känns det som, är att jag ansöka söka med henne.

Jag är inte i behov av bidrag utan vill att de ska se frun som ett separat hushåll.

Det underliga är att de först gjorde det i maj tom augusti, då de även

ordnade med boende för henne i en lägenhet hon fick dela med en annan kvinna.

Hon mådde så dåligt att hon inte kunde bo med oss vid den tidpunkten..

Jag tror att de antagligen trodde att jag hade slagit henne och då de upptäckte

att så var inte fallet drog de in stödet för frun och bad henne flytta.

De påstod att det var för att hon hade börjat att studera och att hon fade fått CSN.

Hon hade ingen annan stans att ta vägen och flyttade tillbaka till oss på den

gamla addressen, vilket Psyk sa var helt mot vad de rekommenderade.

Jag lyckades ordna med en lägenhet för mig och barnen och så att frun fick ha kvar den gamla.

 

Ungarna vill inte vara hos henne eftersom den är så liten och frun känner

att den bär på så många minnen. Den gamla lägenheten är dåligt planerad och mörk,

eftersom det är en loftgånglägenhet med balkong på andra sidan.

Har varit mycket trevliga grannar, men nu har många av de vi känner flyttat ut från huset

och själva området är lite i svajning just nu. För att få plats, vi hade frun 17-årige son

boende med oss i ett år tills i somras, gjorde jag om matdelen till ett litet, litet sovrum

vilket gjorde lägenheten ännu mörkare.

Sonen bodde hos oss för att hans pappa övergav honom hemma på Ireland efter en fight dem emmellan och då Soc hotade att ta honom om vi inte tog hit honom.

Hon förlorade vårdnaden om honom -96, två veckor innan Dylan föddes, eftersom

vi flyttade till England från Sverige och pappan motsatte sig det.

Inget hade hänt om vi hade flyttat till Ireland, men frun ville bo nära sina föräldrar

och hon tyckte att England var närmare Ireland än Sverige för pappans umgänges skull.

Pappan hade sakt att det var OK att flytta till Sverige,

så en flytt till England borde ju vara OK, tänkte frun.

 

Det var "fel" beslut enligt domaren och endast det låg till grund för hans dom.

Sonen ställde till det något hemskt hos oss när han bodde här, slog sönder min guitar

och hotade att han skulle ta livet av mig.

Det är förståeligt med hans reaktion. Pappan hade stoppat i honom lögner om att hans mamma inte ville ha honom och att hon inte brydde sig om honom, fast det var han som såg till att inte upprätthålla den kontakt han hade lovat i rätten.

Sonen flyttade tillbaka till pappan i somras och hon har hört av honom 1 gång sedan dess och ingenting från pappan överhuvudtaget.

 

Allt detta och mer har kristalliserat och fördjupat fruns depression.

Soc. Ekonomiska enhet handhavande hjälper ju inte till i hennes rehabilitering.

Allt hon vill nu är att få bygga sitt liv utifrån hennes egna föutsättningar och

att vara oberoende och yrkesverksam, så att hon kan bidra till barnens utveckling

på ett fullvärdigt sätt.

Tills dess behöver hon bla. ekonomiskt stöd.

Är det så mycket att begära frågar jag dem.

.......

 

På penningfronten är barnen skrivna hos mig, så hon får bostadsbidrag för umgängesbarn

och sjukpenning på lägsta nivå. From jan kan de inte dra in mig i ekvationen,

vilket jag har nekat till eftersom jag då kommer kan hamna under socialbidragsnivån själv.

.....

Jo hon har fått medicin sedan förra året. De trodde ett tag att det var bipolär, men

kom till slutsatsen i nov att det inte var så. Dock kan hon inte sova och har fått sovtabletter.

 

Allt är under kontroll med mycket kompetent och trevlig psyk personal,

stöd till henne från Resurs Enheten och bekanta.

Det är bara den finansiella situationen som är tung att bära för henne.

Hon vill ju egentligen inte ha bidrag, men hon kan ju inte jobba riktigt ännu.

 

Gott Nytt År till er också. :geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför dom vill att hon skickar en ny ansökan ? För att hon inte skickat in någon korrekt ansökan, med korrekta förutsättningar.
Att dom begär att de som söker ska skicka in en ny ansökan är oftast för då får de mera tid själva på att tänka ut hur dom ska förhala processen nästa gång.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att dom begär att de som söker ska skicka in en ny ansökan är oftast för då får de mera tid själva på att tänka ut hur dom ska förhala processen nästa gång.

 

Just min uppfattning, då de tidigare har avslaget hennes ansökningar.

Inkom med den gjorde hon på deras begäran.

 

Samma uppgifter, i fyllt vid ett tillfälle med hjälp av en Soc ass. från boendestöd,

så det var ju inga konstigheter med informationen.

Därför drar jag samma slutledning som du.

 

Plus att brevet med avslag började:

 

Jag skriver detta brev till dig eftersom du har svårt med svenskan.

Hoppas att du kan hitta någon som kan översätta det till dig. :chockadskeptisk:

 

Inte första gången jag har stött på den arrogansen från vissa myndigheter, inte alla tack och lov,

mot dem som inte klarar av svenska språket så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byråkratin kan sätta käppar i hjulen.

 

För att ta ett helt annat exempel: Om man som lärare begär pengar till inköp av material för sin undervisning så får man vad man begärt om det verkar rimligt. Om man däremot upptäcker att man inte behöver alla pengarna det aktuella läsåret och därför låter bli att förbruka dem så fryser de inne. Dvs man måste förbruka alla pengarna oavsett om man behöver eller inte. Gör man inte det och tror att man sparat pengar åt kommunen så tackar de en genom att nästa år tilldela en mindre summa än året innan. Detta eftersom de anser att eftersom man inte förbrukade alla pengarna året innan så är man inte i behov av den summan framgent heller. Kontentan i detta fall blir att om man sparar pengar så har man inte mer senare utan mindre.

 

Därför Friend, tycker jag inte att du ska känna att du roffar åt dig av skattebetalarnas pengar. Pengarna finns där för dig. Och eftersom pengarna ligger i olika potter när det gäller bidrag och tjänster som du behöver jämfört med de bidrag och tjänster som din fru behöver så blir det inte mer pengar över till din fru om du i ren godhet avstår din del. Nej pengarna och resurserna går till nån annan med liknande behov som du. Det är som sagt ett helt annat kassaskrin (såvida det inte rör sig om samma typ av behovspengar). Och man för inte över pengar mellan de olika posterna. Steltbent, visst, men så funkar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte att jag skulle uppdatera lite.

 

Frun fick ett brev innan helgdagarna, som upprörde henne ganska mycket.

Jag skriver här vad som står i brevet och eftersom jag tycker att de har skött det hela

embarmligt illa tar jag och kommenterar syftningsfel och grammmatiska fel.

(Är jag så bra på detta själv då? Nej, men jag skickar inte viktiga brev till personer

ang. myndighets beslut och handläggning. Plus att hon uppmanar någon att översätta detta brev,

vilket genom det usla innehållet blir föremål för tolkning då brevet har de, av mig, påstådda bristerna.)

 

Grammatiska fel "highlighted" med rött.

Radbryttninarna är Soc. sekreterarens, vilka skapar en del förvirring om man är så petnoga och irriterande finkänslig, som jag är. Tillagt är mina kommentarer, inom parantes,

så dessa kan ni tänka bort när ni tänker på hur brevet är författat.

..................

 

Hej Molly! Information om det ekonomiska._ för kännedom

(Ekonomiska vad? Ekonomiska läget, ekonomiska förhållandet? Mollys då eller annans? Sen fattas det en punkt efter kännedom.)

 

Jag skriver ett brev till Dig eftersom Du är engelsktalande. Jag hoppas att

Du kan få detta brev översatt. (Så trevligt. Skriver hon brev till alla som är engelsktalande eller bara vissa utvalda? Hur är det med dem som är spansktalande i samhället, skickar hon fax till dem? Röksignaler avses endast för kurder?)

Jag fick igår vid mötet hemma hos Dig ta del av ny information när det gäller Din situation.

Du sade att Du kommer att flytta till en ny bostad. Du har på egen hand

ordnat med detta utan Socialtjänstens deltagande. (Tycker hon att det är fel, bra eller konstaterar hon bara defacto? Anser hon att Molly har varit duktig eller?)

 

Enligt våra ekonomiska riktlinjer får jag inte bevilja en hyra som är dyrare (#)

än den befintliga hyran. Vid en eventuell ansökan om försörjningsstöd

kommer den "gamla" hyran att räknas med i beräkningen. (Och detta gör den på vilket sätt?)

Vi beviljar inte dubbelhyror. Man kan kontakta hyresvärden för

påskyndande av att ny hyresgäst får kontrakt. (Nej, se det kan man verkligen inte göra.)

Det kan inte heller utgå flyttkostnader i samband med flyttningen. (Flyttningen? Flytten måhända.)

(Sen tror jag definitivt att vi ska beställa flytthjälp från en aktoriserad flyttfirma eftersom vi har papper

från Soc. på att det inte kostar något alls.)

(# Här skulle man ju vilja att hon är mer specifik i vad som avses.

Vilken hyra? Vems hyra? Vilka tillfällen avses? Gäller detta bara för Molly? Vad gör de som har en hyra på annan nivå än den som hon avser här? Får de inte en högre summa utifall de har en högre hyra? One size fits all.)

 

Naturligtvis kan Du lämna mig en ansökan om ek bistånd till ovanstående.

Jag upp Ditt ärende med arbetsledare och beslut ges till dig.

(Jag tror att hon menar: till mig.

Sen har Soc. sekreteraren undertäcknat brevet. Molly står som ovanstående! Vad kul? Molly kan lämna en ansökan till sig själv.

De två meningarna är för övrigt felkonstuerade.)

 

I övrigt gäller att makar som är gifta är försörjningsskyldiga gentemot

varandra tills dom på skilsmässa kan visas.

(Ska inte kommentera avsaknaden av komman, men heter det verkligen makar om man inte är gifta?

Jag har en känsla av att man är försörjningspliktig och inget annat.

Visas för vem, menar hon? En dom faller, lämnas in eller uppvisas för myndighet eller annan instans.)

 

 

 

Med vänlig hälsning

X

Socialsekreterare

Enheten för ekonomiskt bistånd och arbetsmarknadsåtgärder

 

.....

 

Till det hela hör att vid mötet mellan henne, Molly och Psyk, som hon refererar tilli brevet,

sa hon det var så bra att Molly hade ordnat med den nya lägenheten och att det skulle vara möjligt för dem att ta hand om dubbelhyra och att hyran skulle betalas om hon inkom med dom på genomgången skilsmässa. Molly behövde inte oroa sig alls.

Hur vet jag det då?

För att jag var närvarande på Mollys begäran.

 

I övrigt, som jag skrev tidigare,

tyckte Familjesektionen och Resursenheten att flytten

kommer att vara välgörande både för barn och moder!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar faktiskt på att vaska fram pengarena själv och fortsätta att

underhålla frun, så att hon slipper bli förudmjukad av Soc hela tiden.

Tog och ställde av min Van, så sparar iallafall jag 2500-3000:- nu i januari.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...