Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Makarna Gates snart hedersdoktorer,


friend

Rekommendera Poster

Ur dagens DN:

 

Bill Gates och hans hustru Melinda Gates blir den 23 januari hedersdoktorer vid Karolinska Institutet (KI).

 

Vid en promotionshögtid på KI kommer de då att få ta emot sina doktorshattar.

 

Makarna Gates får utmärkelsen som medicine hedersdoktorer för att de genom Bill & Melinda Gates Foundation verkar för global hälsa på en vetenskaplig grund.

 

De har aktivt och långsiktigt bidragit till att förbättra människors hälsa där behoven är som störst genom att stödja hälso- och sjukvård i fattiga länder och finansiera forskning för effektiva åtgärder mot de största globala hälsoproblemen, skriver KI.

 

Ja, varför inte.

De gör ju något bra med sitt införskaffade kapital.

Sen har jag själv inget emot karln iallafall.

 

Jag tycker han gör sig bättre bild än Windows GUI på min skärm.

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De skänker bort oerhört mycket pengar, så titeln hedersdoktor är dem väl unt.

Så den uppskattning KI visar dem tycker jag är glädjande för oss alla.

 

Man ser inte mycket i svensk media om huruvida Steve Jobs och maka ägnar sig åt liknande välgörenhet..

 

Svenska miljardärer är rätt snåla av sig har jag läst nånstans...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenska miljardärer är rätt snåla av sig har jag läst nånstans...

Jodå, den rikaste av dem alla, Ingvar Kamprad, förnekar att han är miljardär överhuvudtaget... Men så är han ju snålänning också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, den rikaste av dem alla, Ingvar Kamprad, förnekar att han är miljardär överhuvudtaget... Men så är han ju snålänning också...

 

 

 

Han är inte miljadär eftersom pengarna finns inom stiftelsen och inte är hans egentligen. Så förnekar det gör han inte.

 

Vill du ha en mer utförlig förklaring så kan jag se om jag hitta en källa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, den rikaste av dem alla, Ingvar Kamprad, förnekar att han är miljardär överhuvudtaget... Men så är han ju snålänning också...

 

Jag har fått ett inlägg raderat tidigare, där jag sa att Ingvar Kamprad är eller varit Nazi, vilket faktiskt stämmer, han har själv erkänt det, och han "blev" det genom sin farmor eller mormor enligt honom själv (minns inte vilken), vilket han nu förstås menar var ett misstag. Det är och var alltså inget personligt angrepp.

 

Vidare vill jag tillägga att Kamprad inte är fattig. Han har säkert en snål attityd, man hör ju att han åker några km extra för att hitta en billigare mack i Schweiz där han bor etc, dock så var det väl 2005 han donerade 600 miljoner kronor till bla. Unicef och Världsnaturfonden...600 miljoner är relativt lite jämfört med förmögenheten, men det är alltid något: och många andra skänker inte sådana summor.

Undrar om det skänks någonting alls i diktatoriska arabländer, där gästarbetare hålls som slavar och många invånare är rätt fattiga dom med...

 

Tillslut skulle jag också vilja visa mitt "medhåll" för Gates, tycker att det är bra gjort. Jag är inte kommunist, men anser att om man är mer än bara rik: borde man i stort sett göra något gott, fast jag avskyr inte dem som inte gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han är inte miljadär eftersom pengarna finns inom stiftelsen och inte är hans egentligen. Så förnekar det gör han inte.

 

Vill du ha en mer utförlig förklaring så kan jag se om jag hitta en källa :)

Tack, det behövs inte. Det är bara att söka svaret på frågan: – Hur kan man kontrollera Ikea utan att ha nödvändig tillgång till företagets resurser?

 

Hur han sedan har löst det hela skattetekniskt är väl rätt så ointressant. Nolltaxerare finns det gott om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått ett inlägg raderat tidigare, där jag sa att Ingvar Kamprad är eller varit Nazi, vilket faktiskt stämmer, han har själv erkänt det, och han "blev" det genom sin farmor eller mormor enligt honom själv (minns inte vilken), vilket han nu förstås menar var ett misstag. Det är och var alltså inget personligt angrepp.

 

Vidare vill jag tillägga att Kamprad inte är fattig. Han har säkert en snål attityd, man hör ju att han åker några km extra för att hitta en billigare mack i Schweiz där han bor etc, dock så var det väl 2005 han donerade 600 miljoner kronor till bla. Unicef och Världsnaturfonden...600 miljoner är relativt lite jämfört med förmögenheten, men det är alltid något: och många andra skänker inte sådana summor.

Undrar om det skänks någonting alls i diktatoriska arabländer, där gästarbetare hålls som slavar och många invånare är rätt fattiga dom med...

 

Tillslut skulle jag också vilja visa mitt "medhåll" för Gates, tycker att det är bra gjort. Jag är inte kommunist, men anser att om man är mer än bara rik: borde man i stort sett göra något gott, fast jag avskyr inte dem som inte gör det.

 

 

Jepp.

Mer eller mindre som lille jag ser det.

 

För egen del, föresten, så hoppas jag att min CD säljer som smör i solsken.

Jag tycker det skulle vara ren lycka att få ge en massa pengar till välgörenhet.

En av de största orsakerna att jag spelade in musiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp.

Mer eller mindre som lille jag ser det.

 

För egen del, föresten, så hoppas jag att min CD säljer som smör i solsken.

Jag tycker det skulle vara ren lycka att få ge en massa pengar till välgörenhet.

En av de största orsakerna att jag spelade in musiken.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...