Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac OS X Leopard Problem


shogunami

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har haft min MacBook Pro med 2,2GHz 2gb ram sedan Augusti i år och den har för det mesta fungerat felfritt, och som jag sagt förut är det mitt absolut bästa datorköp hittills. När jag köpte den så var Tiger för-installerat på den och det funkade för det mesta helt perfekt, men nu när jag "uppgraderat" (vet inte om jag vågar säga uppgradera egentligen) till Leopard så har jag stött på ett antal problem. Visst är Leopard nytt och det finns en del barnsjukdomar som lurar. Men det verkar som om, jag kan ha fel, att Leopard fungerar sämre på de bättre Macarna än de lite sämre Macarna.

Min mor har en MacBook med 2.2Ghz 1gb ram och Leopard flyter på bättre på hennes än vad den gör på min MacBook Pro

 

Docken är långsammare än i Tiger, den hackar fram lite grann, när jag minimerar fönster så hackar går det också långsammare, det hackar lite och ser konstigt ut. Macen i sig tar längre tid att starta nu än vad den gjorde med Tiger. Bootcamp är också långsammare, jag har uppgraderat till versionen man fick med Leopard, det tar längre tid att starta både Windows XP och Leopard.

 

Vissa program som t.ex. GarageBand, Mail och iTunes går också långsammare att starta.

 

Någon som vet vad det är för "fel"? Och är det någon som vet hur man kan åtgärda dessa problem eller få Macen att fungera bättre?

 

Tack på förhand,

Robin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när du installerade leopard, valde du att upgradera tiger, eller installerade du på en raderad hårddisk.

 

Om du gjorde en upgradering löser sig säkert alla problem om du installerar om med en radering först.

 

/KL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag valde att uppgradera, vad jag minns fick jag inte välja, inte min mor heller. Men kan ha missat den funktionen. Ska ta mig en titt. Tack för det snabba svaret :)

 

Om man installerar om på nytt, försvinner allt man har på hårddisken? Alla bilder, musik osv?

 

Tack igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

david.roennlund

Det du bör göra är att formatera om hårdisken(jag skulle rekomendera att du kör en nollskrivning när du formaterar !)

Och följdaktligen försvinner alla filer vid en formatering, men det är bara att bränna ut det man vill spara på DVD, kopiera till extern disk, eller till en annan dator så blir det bra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

o.O vill inte låta "snoffsig" men.. 80gb är inte så lätt att bränna ut -.- Finns det inget bättre sätt? Varför blir det ens fel från början, är det Apple som tabbat?

 

Om vi säger att jag kopierar över alla program från min Mac till en extern hdd, är det bara att lägga in dem i "program" mappen igen då eller måste jag installera om alla ordentligt?

 

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en "arkivera och installera" istället, så sparas dina grejor, men får ett nytt fräscht system.

 

Annars fungerar de program som är utan installerare på det sättet, andra får man köra installeraren igen.

Om du nu skulle vilja formatera alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

david.roennlund

Det är alltid bra att djupformatera hårdisken lite då och då!

 

 

Tycker ni att det kruxar mycket med nya leopard?

Då skulle ni vart med på gamla goda (preX) tiden, då kan vi sancka strul :ninja:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men går det segt i Winpartitionen så lär det ju knappast vara Leopard som är problemet?

BootCamp är ju bara en funktion för att kunna installera ett OS, sen är det ju inte involverat och kan alltså inte sega ner datorn.

Jag tror det är nåt annat som spökar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

david.roennlund
Vad skulle det vara bra för?

 

Bland annat därför att hårdisken efter en tids användning blir rörig, en djupformatering tömmer hårdisken på ALLT och skapar nya bibliotek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bland annat därför att hårdisken efter en tids användning blir rörig, en djupformatering tömmer hårdisken på ALLT och skapar nya bibliotek.

 

Det gör även en vanlig formatering. Skillnaden är att en djupformatering även kontrollerar sektorerna på hårddisken och markerar dom som inte går att använda som skadade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren, jag ska prova att installera om Leopard.

Sen det där med att formatera, en anledning till att jag bytte till Mac var också det att man inte ska behöva formatera. Det säger typ alla, folk här som sagt det med. Visst förstår jag att om allt gått helt åt pipan så måste man ju rensa hela datorn, men att formatera lite då och då låter precis som windows ^^

 

Tack igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går man till väga ifall man vill formatera hårddisken och samtidigt installera operativsystemet på nytt? (Ursäkta min "nybörjarfråga" :D )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bland annat därför att hårdisken efter en tids användning blir rörig, en djupformatering tömmer hårdisken på ALLT och skapar nya bibliotek.

 

Inte blir hårddisken rörig, ett bibliotek kan bli korrupt, en sector kan bli skadad, men att formatera om behöver man inte göra om disken inte börjar bete sig illa. Och att "noll"-formatera, det gör man ju bara för att ta bort känslig information som eventuellt kan åteskapas av någon illvillig.

 

Rätta mig om jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går man till väga ifall man vill formatera hårddisken och samtidigt installera operativsystemet på nytt? (Ursäkta min "nybörjarfråga" :D )

 

Du kan starta skivverktyg när du har leopard-skivan isatt. Då kan du formatera disken för att sedan installera operativsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Jag valde att uppgradera, vad jag minns fick jag inte välja, inte min mor heller. Men kan ha missat den funktionen. Ska ta mig en titt. Tack för det snabba svaret :)

 

Om man installerar om på nytt, försvinner allt man har på hårddisken? Alla bilder, musik osv?

 

Tack igen!

 

Med största sannolikhet är det är just det som är felet. Dvs. att du valde att uppgradera. Läs varningstexten i min signatur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som om Apple tabbade rejält nu med hela uppgradera från Tiger till Leopard grejjen.. -.-'

Låter inte som om OS X är så mycket fiffigare än Windows, blir lite sur faktiskt, haha.

 

Men är väl inte så mycket att göra åt saken. Jag gjorde en arkivera och installera nyligen och det hjälpte inte mycket. Nu måste jag bara köpa en ny hdd för några hundringar för att spara allt som jag måste ha kvar. GJ Apple! ;)

 

Tack för alla svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som om Apple tabbade rejält nu med hela uppgradera från Tiger till Leopard grejjen.. -.-'

Låter inte som om OS X är så mycket fiffigare än Windows, blir lite sur faktiskt, haha.

 

Men är väl inte så mycket att göra åt saken. Jag gjorde en arkivera och installera nyligen och det hjälpte inte mycket. Nu måste jag bara köpa en ny hdd för några hundringar för att spara allt som jag måste ha kvar. GJ Apple! ;)

 

Tack för alla svar.

Det är knappast Apples fel att du inte har en backup. Det bör man ha oavsett hur fantastiskt system man har.

 

Det många missar är hur stor förändring det är att stoppa in leoparden. Det ska skapas tiotusentals nya filer. Det jag tycker Apple har gjort fel är att de inte har "Arkivera & installera" som standardval vid installationen.

 

Köp en rejäl hårddisk, sen när du fått leoparden att fungera kan du använda den för backup med Time Machine. Inge 2,5" USB-krafs, ta en 3,5" disk med firewire.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte blir hårddisken rörig, ett bibliotek kan bli korrupt, en sector kan bli skadad, men att formatera om behöver man inte göra om disken inte börjar bete sig illa. Och att "noll"-formatera, det gör man ju bara för att ta bort känslig information som eventuellt kan åteskapas av någon illvillig.

 

Rätta mig om jag har fel.

 

Håller med. Fullständigt meningslöst om inte Skivverktyg, Diskwarrior eller något annat signalerar att det är blockfel på disken - då kan man skriva binära nollor. Blir det något fel vid läsningen av dessa då förklaras blocket som trasigt och dirigeras om till ett friskt block. Sliter ganska bra på hårddisken om man håller på med sådana övningar ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är knappast Apples fel att du inte har en backup. Det bör man ha oavsett hur fantastiskt system man har.

 

Det många missar är hur stor förändring det är att stoppa in leoparden. Det ska skapas tiotusentals nya filer. Det jag tycker Apple har gjort fel är att de inte har "Arkivera & installera" som standardval vid installationen.

 

Köp en rejäl hårddisk, sen när du fått leoparden att fungera kan du använda den för backup med Time Machine. Inge 2,5" USB-krafs, ta en 3,5" disk med firewire.

 

Vad ska jag med en backup till? Det ska inte behövas för att man installerar ett nytt OS.

Jag har en extern hdd, men det är min delade windows disk också, där har jag inte något utrymme.

Jag gjorde en arkivera och installera igår, och nu går min mac ännu sämre.

 

Hoppas på en extern hdd till jul, haha, då formateras hela macen ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska jag med en backup till? Det ska inte behövas för att man installerar ett nytt OS.

Nej du har helt rätt, det behövs oavsett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu får det faktiskt va nog! Jag har kört Leopard i ett par månader och är uppriktigt missnöjd. Det känns som att det bara har vart problem hela vägen. Först kunde jag inte installera eftersom ingen kände till att man va tvungen att kopiera och installera istället för att göra en ren uppgradering.

 

 

Väl i Leopard så försvinner docken ibland efter att jag kört fullskärmsprogram (främst filmer). Dessutom så upplever jag allt otroligt slött. Dessutom har jag stora problem vid uppstart. Nu byter jag tillbaka till Tiger, och det kommer ta LÅNG tid innan jag ens överväger att installera om Leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu får det faktiskt va nog! Jag har kört Leopard i ett par månader och är uppriktigt missnöjd. Det känns som att det bara har vart problem hela vägen. Först kunde jag inte installera eftersom ingen kände till att man va tvungen att kopiera och installera istället för att göra en ren uppgradering.

 

 

Väl i Leopard så försvinner docken ibland efter att jag kört fullskärmsprogram (främst filmer). Dessutom så upplever jag allt otroligt slött. Dessutom har jag stora problem vid uppstart. Nu byter jag tillbaka till Tiger, och det kommer ta LÅNG tid innan jag ens överväger att installera om Leopard.

 

Jag körde en arkivera och installera på min Mac Pro och tykte att Leoparden hade lite konstigheter för sig.. efter ha kört "Mainmenu" och låtit det köra alla städ och optimeringar samt la in 10.5.1 så började det kännas bättre... men ändå inte perfekt.

Jag klonade systemet till en annan disk och körde sen en ny ren installation av Leoparden med formatering av disken först.. sen in med 10.5.1 uppdateringen.. och nu märktes det stor skillnad,

allt rullade snabbt och smidigt.

Den enda buggen jag kan komma på nu är att finderfönstret ofta stängs när man matar ut en monterad dmg, ett usb eller en cd/dvd.. men det kan jag leva med :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda buggen jag kan komma på nu är att finderfönstret ofta stängs när man matar ut en monterad dmg, ett usb eller en cd/dvd.. men det kan jag leva med :)

Så ska det ju vara! Mycket bättre hantering av det än i tiger!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...