Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips..


Masho

Rekommendera Poster

Nu har jag, som många andra.. stora problem med att hålla föredrag, presentationer m.m.

Man blir helt nedstressad (fast man ska stå inför sin klass som man haft i 3 år) och tappar ordena direkt, och måste ha stödpapper till lilla minsta..

 

Jag hatar, hatar och återigen hatar att stå framför alla o. prata.. De känns bara hemskt =(

 

Så det jag tänkte fråga var om någon har något Tips, något som kan hjälpa en komma över detta, eller iaf göra de lite bättre.. För det finns många som har en jätte bra självkänsla framför en grupp av människor, så kanske ni vill dela med er lite grann? ^^

 

Hoppas alla ni får en God Jul och ett Gott nytt år också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, det var inte igår.

 

Mitt tips är: Förbered dig, förbered dig, förbered dig.

 

Nu sitter jag på jobbet, men jag har hemma en PPT-presentation om just föredragshållande som vi fick som studiematerial av en av våra lärare när jag gick på skolan här i Oslo. Om du vill så kan jag skicka över den till dig när jag kommer hem. Den var skitbra kan jag meddela. Ok, jag har för mig att den var på Norska, men det är inte svårt. Det hade vart värre om det var på finska. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, det var inte igår.

 

Mitt tips är: Förbered dig, förbered dig, förbered dig.

 

Nu sitter jag på jobbet, men jag har hemma en PPT-presentation om just föredragshållande som vi fick som studiematerial av en av våra lärare när jag gick på skolan här i Oslo. Om du vill så kan jag skicka över den till dig när jag kommer hem. Den var skitbra kan jag meddela. Ok, jag har för mig att den var på Norska, men det är inte svårt. Det hade vart värre om det var på finska. ;)

 

haha, det låter bra ^^

Skulle den vart på finska skulle jag fattat Nada..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppfattar mer att problemet är det att hur väl förberedd man än är så blir man så jävla nervös när man ska stå framför en grupp av människor? Är det inte det som är problemet? Alltså mer som en fobi nästan? Så är det för mig och jag har aldrig hört el läst en bra lösning. Jag vägrar att hålla tal t o m. Den näst bästa lösningen är att utsätta sig för såna situationer så man av övning klarar av dem bättre, eller att inte utsätta sig för situationerna så man slipper ångesten... Själv tyckte jag det gick bättre när man hade stöd av en datorpresentation, bättre än att hålla ett papper med stödord man inte hitta bland i nervositeten.

 

Men frågan är om det inte är bättre att få utskrivet ngt lugnande medel av farbror doktorn, sånt som backhopparna sägs ta. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha, känns dumt att skriva här men mitt tips är att öva, repetera tills du kan det typ utantill.

För övning ger färdighet ^^

det bästa är att hålla föredraget för någon innan, så man fått öva, så man vet hur det låter, hur långt det är å så.. hojta till så kommer jag och lyssnar :) har ju t.o.m. gått en kurs i presentationsteknik ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som några redan har tipsat om så var påläst och repetera föredraget i förvaäg. Gärna flera ggr. MEN rabbla inte upp det likt en papegoja eller robot när du väl står där.

 

Ett par saker som underlättar:

 

Kom i god tid, se till att presentationsverktyg typ projektorer, laserpekare mm fungerar. Kolla hur mikrofonen fungerar om sådan finns så det inte börjar med prassligt ljud eller rundgång.

 

Ha gärna en rolig bild i datorn som anspelar på föreläsningen, ha den som startbild medans folk sätter sig till rätta innan du börjar själva anförandet.

 

Tycker du att det är hemskt med folket, fäst blicken på väggen bakom översta raden, på någon du känner bland åhörarna, i pannan eller mellan folk. Är det många så funkar det utan att folk märker det.

 

Var påläst och beredd på frågor och ha tid nog avsatt för att kunna bli avbruten för frågor. Kan du inte svara så svamla inte utan säg att det känner du inte till men att det var en intressant frågeställning.

 

Även om du darrar från stortånagel upp till hjässan så utstråla självsäkerhet. Du kanske svettas och upplever att rösten darrar men de sitter inte nära nog för att se det och de vet inte hur du låter annars.

 

Gå dit och kick ass liksom och du...

 

LYCKA TILL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...