Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Övertoning från färg till genomskinlighet i Illustrator/indesign


MrGarvin

Rekommendera Poster

Hej på er.

 

En sak jag ofta undrat över är hur tusan jag ska kunna tona ut en färgplatta till intet direkt i Illustrator eller Indesign?

 

Sitter just nu med Indesign och vill ha en vit ruta som tonar från vitt till genomskinlighet. Det hela känns ju som en självklarhet men jag är inte människa till att begripa hur det ska gå att göra i Indesign. Har stött på samma sak i Illustrator vet jag. I Photoshop hade jag använt mig av lagermasken...men något sådant finns ju inte i Indesign. Inte heller kan jag välja "ingen färg" i toningsverktyget. Hm....

 

Någon klipskare än jag som kan peka på lösningen :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i illustrator skapar du ett transparanslager (alphalager) för respektive objekt. där styr du transparensen.

 

 

indesign vet jag inte om det går....lättare att klippa o klistra från illustrator isf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för förslaget....

Ok... jag fick leta en del i Illustrator eftersom det inte kallas så som du sa, men vad jag hittade var något som kallas för Opacitetsmasker där man ritar ett tonat objekt som man lägger över det som ska tonas ut till intet. Markerar båda och väljer att skapa en opacitetsmask. Färgtoningen i det översta objektet fungerar tydligen då som en mask för det undre lagret och gör den svarta delen av toningen bli genomskinlig.

 

Det var alltså inga lager inblandade och något som heter transparenslager (alphalager) kunde jag inte hitta i hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för förslaget....

Ok... jag fick leta en del i Illustrator eftersom det inte kallas så som du sa, men vad jag hittade var något som kallas för Opacitetsmasker där man ritar ett tonat objekt som man lägger över det som ska tonas ut till intet. Markerar båda och väljer att skapa en opacitetsmask. Färgtoningen i det översta objektet fungerar tydligen då som en mask för det undre lagret och gör den svarta delen av toningen bli genomskinlig.

 

Det var alltså inga lager inblandade och något som heter transparenslager (alphalager) kunde jag inte hitta i hjälpen.

 

 

ja det är opacitetsmask jag pratar om. den ligger även under transparencypaletten. det är ett eget "lager" som skapas för objektet...där du i sedan skapar de delar som din mask ska bestå av.

samma sak men olika sätt att göra det på.

 

jag trodde helt enkelt du fattade vad ett alphalager var för något...därför använde jag inte den exakta benämningen från illustrator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen!

 

Ok, jag förstår vad du menar nu... och ja, det är ju en sorts lager även om jag aldrig sett det som ett "riktigt" lager eftersom det blir som en underliggande del till det ursprungliga objektet.

Jag har ärligt talat inte riktigt greppat Illustrators sätt att jobba med underlager som delar upp objekt i alla dess beståndsdelar och banor. Oftast har jag dem underlagren dolda med hjälp av den lilla pilen och har därför inte reflekterat så mycket över dem. Men du har rätt...

 

Begreppsförvirring är inte helt ovanligt i vår bransch :-) Tack igen för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från CS3 finns funktionen i InDesign. Under Effekter - Övertoningsludd.

 

Ett alternativ till opacitetsmask i Illustrator är att skapa en övergång från en 100% opac linje till en som är 0% opac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...