Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Virus till Mac finns inte


Olli Ojonen

Rekommendera Poster

Har du gjort någon återställning på modemet? Vad är det för modem?

Vad kör du på Airporten? Annars stäng av.

 

Läste igenom tidigare sidor. När det gäller dina program under startobjekt så bockar man inte ur dem - då gömmer man dem. Utan använder + och - tecknen för att lägga till eller ta bort program under uppstarten. Du kan även se var programmen finns i Finder om du håller nere ctrl och klickar på programmet om du vill aktivera dem igen. Men det kanske var det du menade.

 

Har du kört Comboupdaten än?

Kontrollerat skivbehörigheter?

Väntar fortfarande på vad det står i crashloggen till iCal.

iCal verkar vara ett surt problem? Kanske dags att flytta upp till Leopard :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda återställning av modemet är dra ut strömsladden och sätta tillbaks den igen. Modemet heter Webstar och är det modem man får från ComHem. Har ingenting på airport, ska genast stänga av den.

 

De program jag vill ha till startup funkar bra, utom då iCal och Internet uppkopplingen vid omstarter..

 

Körde comboupdaten igår, märkte ingen skillnad, för allt går ju jätte smidigt.

Hade inte kontrollerat skrivbehörigheter eftersom jag inte har haft några problem med det. Men jag kollade skivbehörigheten nu. Följande fel dök upp:

 

Behörighetsreparation slutförd

Fel behörigheter på ./usr/standalone/i386/boot.efi, ska vara -r--r--r-- , de är -r-xr-xr-x

Ägare och grupp korrigerade på ./usr/standalone/i386/boot.efi

Behörigheter korrigerade på ./usr/standalone/i386/boot.efi

Behörigheterna har verifierats eller reparerats på den valda enheten.

 

Hittade inte var dessa crashloggar ligger när jag sökte på iCal.

 

Som Du ser på min avatar står jag i startgroparna för att byta till Leopard.

 

Måste gå och titta på damernas stafett i skidskytte nu.

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På baksidan av modemet borde det sitta ett litet hål. Brukar stå reset eller något liknande jämte hålet. Hör med ComHem. Att dra kabeln gäller för det mesta routrar.

 

Sök efter .crash i EasyFind (lägg märke till punkten före crash) för att se om det dyker upp någon crash som är relaterad till iCal.

Om du hittar en fil så dubbelklicka på den så öppnas den i Systemmeddelanden.

 

Du kan prova en sak till.

Starta iSync > gå till inställningar > klicka på knappen Nollställ synkroniseringshistorik... > avsluta iSync > Starta iCal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På baksidan finns en liten knapp som heter "Reboota EMT" antar att det är knappen jag ska trycka på.

 

.crash för iCal fanns 1 st. som var så lång skulle ta mig 1 tim. att läsa hela loggen och begriper ändå inte ett dugg av vad som står, ett litet smakprov på vad som stod i mitten ungefär:

 

Thread 0 crashed with X86 Thread State (32-bit):

eax: 0x0000007a ebx: 0x90a61ac3 ecx: 0xbfffb60c edx: 0x9001ad4c

edi: 0xa97899a0 esi: 0xbfffd370 ebp: 0xbfffe378 esp: 0xbfffd360

ss: 0x0000001f efl: 0x00000282 eip: 0x90a61b09 cs: 0x00000017

ds: 0x0000001f es: 0x0000001f fs: 0x00000000 gs: 0x00000037

 

Som sagt helt obegripligt för mig, utom ordet crashed.

 

Ska prova att trycka på Reboot knappen och nollställa synkroniseringshistorik.

 

Återkommer när jag provat.

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nollställde sync-historik, ska jag aktivera iSync, tryckte på reboot knappen. Här är hela loggen om Du orkar titta på den.

 

 

 

iCal.crash_.pdf

 

Startade iCal efter detta. samma problem.

 

Startade om, körde applejack auto restart samtidigt. Ideén med Leopard börjar bli mer och mer aktuellt.

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs lite information om crashloggar. Här.

Reboota EMT är rätt knapp. Den tar tillbaka modemet till fabriksinställningarna. Men kolla med ComHem först, samt om det finns någon firmwareupdate till modemet.

 

Nu ska vi se om man blir klokare genom att läsa crashlogg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev upp vad filen hette: OlliBolli_(k_nd_fr_PPP)_-_demo_2005.3281053.TPB.rar

Själv för jag inte ut mer än att det är en rar-fil.

Filen öppnades aldrig, så det kan väl inte röra sig om en trojan. Men jag har fixat allt utom iCal.

 

post-18112-1197657190_thumb.png

 

Med vänlig hälsning

Olli

 

filen är inget virus alls. det är precis som det skrivits tidigare, en torrentfil från piratebay. om du söker på ollibolli på piratebay och laddar ner torrenten som kommer upp så får du exakt den filen. och som det skrivits tidigare i denna tråd så är det en demoskiva som lagts ut där med artistens medhåll, dvs inget olagligt alls.

 

Att den öppnades i limewire kanske beror på att personen i fråga inte har någon torrentklient och och torrenten försökte öppna sig i det som låg närmast till hand?

 

Men du kan nog räkna med att dina bekymmer inte har med den filen att göra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De Senaste jag gjorde var att radera historiken i iSync, stänga av Airport och starta om.

Nu funkar iCal igen utan att stänga av sig själv efter 7 min.

 

En sak dock, jag fyller i födelsedagar och andra upp gifter som jag ska göra i Entourage kalender, när sen uppgifterna förs över till iCal förökar de sig själv se bilden:

 

 

 

Detta har hänt enda sen jag började använda kalendern för ca ett halvår sen. Det kanske är en bugg i Entourage kalender som har åstadkommit detta problem i iCal. Kanske bör jag byta e-mail program.

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...