Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur installerar jag windows xp på min mac?


eilot

Rekommendera Poster

Måste dessvärre installera windows xp på min macbook och undrar hur jag ska gå till väga? Har inga som helst förkunskaper. kan jag "paja" nått i mac os om jag klantar till det under installationen?

Finns det några risker med att köra windows på mac:en - typ virus eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Du måste ha Leopard installerat

2) Du måste ha en skiva med XP sp2

3) nu får andra ta över... ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hittar inget program som heter boot camp i verktygsprogram mappen. Borde inte det ligga på alla macisar? Var får jag tag på det annars?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac OS X 10.5, även kort och gott känt som Leopard, är det senaste operativsystemet från Apple, släpptes i Oktober i år.

Men är du, ogenhall, säker på att man måste ha Leopard? Har för mig att Boot Camp även ska fungera på Tiger, alltså Leopards föregångare, ända till årsskiftet, eller är jag ute och cyklar nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BootCamp fanns tidigare att ladda ner, och fungerade då till Mac OS 10.4, alltså Tiger. Tydligen finns det inte att ladda ner längre, har du OS 10.4 och inte redan laddat ner BootCamp är det alltså kört. Då blir det till att köpa Mac OS 10.5, Leopard.

 

Däremot förstod jag inte om BootCamp ska sluta fungera till OS 10.4, eller om det bara är den juridiska licensens som upphör den sista december.

 

Om Eilot inte har OS 10.5, och inte direkt känner något behov av att uppgradera, skulle han (?) kanske istället kolla in alternativen Parallells Desktop, VM Fusion eller kanske rent av CrossOver. (Finns det inte ett alternativ till att köra Windows på Macen?) Använd sökfunktionen och titta runt lite här på Forum.

 

Själv använder jag Parallells, det fungerar bra för mina små behov. Men kanske skulle jag satsat på Fusion om jag skulle ut och letat idag. För spel är det tydligen i första hand BootCamp som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen finns det inte att ladda ner längre, har du OS 10.4 och inte redan laddat ner BootCamp är det alltså kört.

Men då finns det alltid torrents kvar att ladda ner ifrån :P

 

Däremot förstod jag inte om BootCamp ska sluta fungera till OS 10.4, eller om det bara är den juridiska licensens som upphör den sista december.

Programmet BootCamp Assistant kanske kommer sluta fungera, men om Windows redan finns installerad så kommer man kunna köra det ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mac OS 10.4 Tiger, men har inte laddat ner Boot Camp.

Om jag har fattat er rätt så bör jag ladda ner det och installera windows innan årsskiftet annars blir jag tvungen till att köpa Leopard (vilket jag inte har råd med) för att kunna köra windows på min mac.

 

Anledningen till att jag ska köra med windows är att jag ska installera och använda AutoCad till mina högskolestudier.

 

Om jag vill ladda ner Boot Camp via torrenter är det bara att söka på Boot Camp? Vilken version ska jag ha?

 

tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mac OS 10.4 Tiger, men har inte laddat ner Boot Camp.

Om jag har fattat er rätt så bör jag ladda ner det och installera windows innan årsskiftet annars blir jag tvungen till att köpa Leopard (vilket jag inte har råd med) för att kunna köra windows på min mac.

tydligen. :)

 

Om jag vill ladda ner Boot Camp via torrenter är det bara att söka på Boot Camp? Vilken version ska jag ha?

Vad jag minns så var 1.4 den senaste versionen till Tiger.

Sök på "bootcamp 1.4". Jag säger inte var ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu en fil som heter bootcamp 1.4. dmg på min dator. Är det bara att köra igång den filen och följa instruktionerna som jag fick i början av tråden? Är livrädd att jag ska paja något :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu en fil som heter bootcamp 1.4. dmg på min dator. Är det bara att köra igång den filen och följa instruktionerna som jag fick i början av tråden? Är livrädd att jag ska paja något :unsure:

Jorå! Det är bara att köra. Följ anvisningarna bara.. Det enda farliga är när du ska välja partition. Kolla att det är (ungefär) samma storlek du ställde in i bootcamp-assistant och välj C: som partition!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu en fil som heter bootcamp 1.4. dmg på min dator. Är det bara att köra igång den filen och följa instruktionerna

 

Det är nog en god idé att skriva ut instruktionerna som följer med BootCamp. Det är ett par knepiga steg om jag minns rätt, och det är faktiskt lättare att läsa från pappersversionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det några risker med att köra windows på mac:en - typ virus eller liknande.

Ja, du ska ha virusskydd för Windows. Det finns för närvarande ingen risk för Mac OS X, men det är trist att behöva installera om Windows bara för att man inte har virusskydd där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ligger på Tiger är det bara att tanka Boot Camp och som sagt "följa instruktionerna slavist", sen måste du som sagt ha en XP skiva och licens, jag skulle som sagt inte rekomendera att tanka XP eller andra OSs överhuvudtaget!

 

Jag ska kolla om jag har en gammal version av Boot Camp kvar på datorn, jag pallade inte med att köra med XP så jag gick tillbaka, jag klöv HDDn och sedan satter jag ihop den ingen, inga problem där inte. Bara göra.

 

Det är iof bara (vad jag vet) en beta, men jag kör med ganska många beta saker så det är nog lungt... BTW: XP drar väl ungefär 10GB så ta typ 30 av disken så har du platts för allehanda saker man nu kan tänkas använda i XP :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok. tack så mycket för hjälpen!

Upptäckte att jag visst har min xp skiva hemma hos mina föräldrar så jag får väl fixa detta under jullovet. Men det måste alltså vara avklarat innan nyår om jag fattat er rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...