Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

USB:ns utrymme uppdateras inte i Finder.


Sargo

Rekommendera Poster

Mitt USB-minne har varit mer eller mindre fullt den senaste tiden. Men nu har jag äntligen fått tummen ur och rensat bort en hel del som jag inte behöver längre.

 

Problemet är att Finder fortfarande säger att det bara finns 33,8 MB ledigt, trots att jag säkert tagit bort flera hundra MB, iStat Pro som jag har i min Dashboard säger samma sak, 34 MB ledigt.

 

Jag har tagit ur pinnen och satt dit den igen, men fortfarande samma resultat.

 

Nån som har någon aning om vad detta kan bero på?

 

Minnet är på 2 GB och tittar man mapp för mapp så ska grejern som finns kvar ta upp 1069,9 MB av dessa. Det ska alltså finnas en gig ledig. Var finns den? Varför är den "osynlig"?

 

 

EDIT: Okej, sätter jag in minnet i min PC så finns det en mapp som heter .Trashes, där alla raderade filer ligger kvar, som en papperskorg kan man säga. Då är det bara att jag raderar den så är minnet som det ska.

 

Men varför ser jag inte den mappen i min Mac? Grymt irriterande att jag ska vara tvungen att sätta i minnet i en PC så fort jag vill radera någonting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för mig jag hade samma problem, stoppade in usb och tömde papperskorgen eller nått, eller tömde direkt efter jag tagit bort från ubs. Finns säkert nått vettigare sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för mig jag hade samma problem, stoppade in usb och tömde papperskorgen eller nått, eller tömde direkt efter jag tagit bort från ubs. Finns säkert nått vettigare sätt.

 

Efter att ha sett .Trashes i PC:n tänkte jag också på att jag kanske var tvungen att tömma Papperskorgen på Macen för att frigöra utrymmet på USB:n. Men det gjorde tyvärr ingen skillnad.

 

Men tack för tipset. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha sett .Trashes i PC:n tänkte jag också på att jag kanske var tvungen att tömma Papperskorgen på Macen för att frigöra utrymmet på USB:n. Men det gjorde tyvärr ingen skillnad.

 

Men tack för tipset. :ThumbsUp:

 

Jodå, om du tömmer papperskorgen innan du avmonterar usb-minnet, så är jag helt säker på att det löser dina problem. Det är en klassiker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, om du tömmer papperskorgen innan du avmonterar usb-minnet, så är jag helt säker på att det löser dina problem. Det är en klassiker!

 

 

Ja, men titta!

 

Jag lade över några hundra MB för att testa det. Och visst är det som du säger.

 

Tack för det. Nu gäller det bara att komma ihåg att tömma papperskorgen innan jag matar ut minnet. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men titta!

 

Jag lade över några hundra MB för att testa det. Och visst är det som du säger.

 

Tack för det. Nu gäller det bara att komma ihåg att tömma papperskorgen innan jag matar ut minnet. :borstatanderna:

 

Ja, det där kan verka ologiskt först, men tänker man efter så är det precis så det måste fungerar. Lägger man filer i papperskorgen ska de ju ligga där tills man tömmer den. Och filerna måste ju då ligga kvar i usb-minnets papperskorg, annars ska man ju kopiera över dem till hårddiskens papperskorg.

I Windows finns det ju ingen papperkorg för externa volymer. Slänger man filerna så är de ju försvunna sedan. Det är ologiskt för den som vant sig med att filerna finns i pappeskorgen tills man tömt den, eftersom man då alltid har en chans att ångra sig. Där måste man alltså hela tiden komma ihåg om de filer man vill slänga ligger på en extern eller intern volym.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

går det att tömma papperskorgen på filer som finns i externa enheter utan att alla filer som finns på Macontosh HD raderas också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej alla filer i papperskorgen försvinner när du tömmer den. vill du spara filer i din papperskorg på datorns hårddisk får du plocka ut dem ur papperskorgen först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Detta med papperskorgen och externa enheter är väl något man önskade Apple hade löst snyggare. Men bara man är medveten om det och undviker att använda papperskorgen som en slaskmapp ställer det inte till problem.

 

Har för mig att det finns något shareware som fixar separata papperskorgar men minnet sviker mig om programmets namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta med papperskorgen och externa enheter är väl något man önskade Apple hade löst snyggare. Men bara man är medveten om det och undviker att använda papperskorgen som en slaskmapp ställer det inte till problem.

 

 

ja om man vill spara en fil så har man väl den inte i papperskorgen till att börja med eller?! verkar ju vara ett ganska konstigt beteende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...