Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Safari laddar hem rar-filer som txt


chrippaz

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har fått ett litet problem i Safari. Om jag ska ladda hem en .rar-fil från en sida och klickar på länken öppnas .rar-filen i Safari som ett textdokument istället för att laddas hem och om jag väljer "Save linked file as" väljer den att spara filen som .txt och om jag laddar hem den är jag tvungen att döpa om den till .rar istället och då fungerar den som den ska.

 

Vet någon hur man kan fixa detta?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Potato head

Jag tror undertexter.se har fel på sina MIME-inställningar så .rar rapporteras inte som rätt filtyp. Tyvärr bryr sig inte Safari 2 om ändelsen då utan försöker istället gissa. Om du inte vill byta namn i efterhand kan du antingen köra med Firefox eller uppdatera till 10.4.11 så du får Safari 3, där fungerar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har OS X 10.4.11 och Safari 3.04 bör kanske tilläggas. Fungerar utmärkt på min kompis MacBook med OS X Leopard och gjorde det tills igår på min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har fårstått det rätt så tankar du filen men du lyckas inte öppna den för att den öppnar det med txt. Det är väl bara att tanka rarexpander och sedan välja att öppna filen med det programent. Jag, som sagt, kanske är helt ute och cyklar, men jag tror att det va det svaret du behövde?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte riktigt. Jag har The Unarchiver så det går utmärkt att öppna .rar-filer men när jag klickar på en länk till en .rar-fil som ska laddas hem öppnas det bara som en länk till filen och i Safari visas bara massa konstiga tecken (när Safari försöker läsa filen som en textfil).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

klicka länken med alt-tangenten nere så laddas det ner ändå.. du kan sedan ta bort .txt om det läggs till (vilket vore konstigt om det gjorde men..) .. tada! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det funkar, men vore klart trevligt om man slapp döpa om filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det funkar, men vore klart trevligt om man slapp döpa om filen.

Men det tar ju inte många sekunder att sudda ut txt och skriva rar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte riktigt. Jag har The Unarchiver så det går utmärkt att öppna .rar-filer men när jag klickar på en länk till en .rar-fil som ska laddas hem öppnas det bara som en länk till filen och i Safari visas bara massa konstiga tecken (när Safari försöker läsa filen som en textfil).

Det har jag oxå upplevt (men inte nu på länge). Safari visar en stor, lång sida med bara en massa tecken?

 

Jag gjorde inget före eller efter men, som sagt, så har jag inte sett det nu på länge. :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...