Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mysko mail!!!


Pocahontas

Rekommendera Poster

Pocahontas

Idag kom ett brev med en bilaga, och som jag är lite tveksam till att öppna.

Avsändaren känner jag inte till.

Det florerar ju ett virus just nu, men då detta är mail är skrivet på svenska

och det aktuella viruset är väl som det brukar vara avsett för PC.

 

Mac drabbas ju ytterst sällan av virus, men hur det är med det senaste känner jag inte til.

Nån som hört något?

 

Brevet kan ju i och för sig var avsett för någon annan, för texten verkar tyda på det,

jag är inte jurist, och lär inte bli någon heller :lol:

 

Så här ser mailet ut:

 

Från: <info@svenskaflygbolag.com>

Datum: sön 8 jun 2003 13.00.07

Till: <sdp@telia.com>

Ämne: Olaglig skärmsläckare?

Attachments: Det finns 1 bilaga

 

 

Hej! Min son visade mig denna skärmsläckare som jag misstänker kan bryta mot lagen om hets mot folkgrupp. Eftersom du är verksam som jurist, så vore jag tacksam för en fackmans syn på saken. Tack på förhand.

 

 

 

Hej! Min son visade mig denna skärmsläckare som jag misstänker kan bryta mot lagen om hets mot folkgrupp. Eftersom du är verksam som jurist, så vore jag tacksam för en fackmans syn på saken. Tack på förhand.

 

Ser ju ofarligt ut, sånär som på bilagan som man förstås är nyfiken på,

vad är det för skurkar som har gjort en sådan skärmsläckare...

Den bifogade filen ser ut att vara gjord i Graphic Converter, och heter Iz.scr (44.0KB)

 

Ska jag öppna den, vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag raderar allt jag får som jag inte vet vad det är. Omedelbart och utan tveksamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett PC-virus.

Inte farligt för oss, men fasligt irriterande.

Jag har för mig att det är ett sådant som letar mailadresser och skickar sig vidare.

/Errol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Just det där har jag fått vid ett antal tillfällen. För mig är det strunt samma om det är virus, spam eller felskickat - jag slänger det oavsett.

 

Ibland önskar jag att jag kunde unna mig lyxen att ha en "white list" över folk som får skicka mail till mig, men tyvärr så vet jag ju sällan i förväg vilken läsare som ska bestämma sig för att ställa en fråga, berömma mig, dissa mig eller komma med ett tips. Ägnar alldeles för mycket tid åt att sortera bort mail jag inte har något intresse av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Mitt Spamfilter i Mail tycker är rätt hyfsat tycker jag, hör i bakgrunden hur det dunkar till och att det far direkt ner

i skräp. Men brev likt detta som kom igår var det nog inte beredd på. Jag brukar också alltid slänga brev som

kommer från avsändare jag inte känner igen, ja det händer att jag slänger sådana jag känner igen också om jag

vet att det är reklam, Aladdin och liknande..

 

Nu har jag i alla fall slängt det som kom igår, hjälpte väl inte att markera det som skräp, avsändaren lär

väl aldrig dyka upp igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Glöm heller inte att stänga av html-visningen i e-postprogrammet. Nästan all spam som ramlar ned i mina låda är html-spam som försöker hämta en bild från en server. Samtidigt finns det i html-koden en referens knuten till min e-postadress. Vad som händer är att så fort jag öppnar brevet får spammaren en bekräftelse att någon har läst spammet. En fungerande adress lämplig för ännu mer spam med andra ord.

 

Stänger man av html-visning undviker man detta. Sen får man leva med att Apples nyhetsbrev blir oläsbart.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört något som heter POPmonitor ett tag nu, den låter mig läsa mailen på servern innan jag laddar ner den. Där kan jag också lägga in filter (som i Mail.app) och även blockera vissa adresser. Detta började jag köra med därför att när jag sitter på modem så är det plågsamt att ladda ner all mail om det inte är något viktigt, genom POPmonitor kan jag kolla och bara ladda ner de mail jag vill ha och låta resten vara kvar (eller radera den).

 

Har ännu inte märkt någon skillnad när det gäller antalet skräpmail, men jag antar att det tar någon eller några månader innan de märker att det inte finns någon som "laddar in" deras html-kod.

 

Man kan också returnera mailen som om man inte fanns, men oftast genererar det bara mer mail då man får många "mailer deamon"-mail istället då adresserna byts så fort de skickat ut sitt mail. Så jag väntar istället tålmodigt på att antalet skräp ska sina något.

 

Just nu filtrerar POPmonitor ungefär 3/4 av all min mail, men jag ska ta mig tid och ange nya filter så att jag även slipper andra återkommande, och nya mail som dyker upp. Fördelen är att jag också kan kika på en större mängd av mailet innan jag laddar ner det genom att läsa de första 250 tecknen eller vad det nu är om det är någon avsändare eller rubrik som verkar tveksam.

 

Ett bra alternativ för de som sitter på modem och inte vill ladda ner all skräpmail, men det är en liten procedur att gå igenom mailen först för att sen ta emot den i Mail.app. Men i det flesta fall tycker jag det är värt besväret och med bra filter så slipper man se eländet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Nu har jag i alla fall slängt det som kom igår, hjälpte väl inte att markera det som skräp, avsändaren lär väl aldrig dyka upp igen.

Mails "självlärande" anti-spamfilter bygger inte enbart på adresser, utan försöker efter bästa förmåga analysera innehållet i språket. Ett exakt likadant mail från en annan adress skulle med andra ord rimligen fastna om du fortsätter att försöka lära mail skilja spam från vettiga mail.

 

Kommer för övrigt en artikel i nästa nummer om hur man angriper spam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...