Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

uplåst iphone i Frankrike


barret

Rekommendera Poster

sitter och funderar lite angående den uplåsta versionen av Iphone som ska/har släppts i Frankrike, borde man inte kunna slänga in den mjukvaran i en låst iphone? Varje gång man ska uppgradera sin iphone i Itunes så måste det ju finns en version som funkar på dem olåsta så att dem inte låser sig? E ni med hur jag tänker??

 

sitter för tillfället med en Iphone v1.0.2 och är lite tveksam på att upgradera den pga att ja hade lite problem vid upplåsningen och nu har ja ju äntligen fått den att fungera smärtfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FredrikBergstrom
sitter och funderar lite angående den uplåsta versionen av Iphone som ska/har släppts i Frankrike, borde man inte kunna slänga in den mjukvaran i en låst iphone? Varje gång man ska uppgradera sin iphone i Itunes så måste det ju finns en version som funkar på dem olåsta så att dem inte låser sig? E ni med hur jag tänker??

 

sitter för tillfället med en Iphone v1.0.2 och är lite tveksam på att upgradera den pga att ja hade lite problem vid upplåsningen och nu har ja ju äntligen fått den att fungera smärtfritt.

 

Det är inte så enkelt som det kanske kan verka. Jag ska försöka förklara enkelt. iPhonen har två processorer, en som sköter operativsystemet (ARM core) och en som sköter telefonin (baseband). Att uppdatera/nedgradera mellan 1.1.2, 1.1.1 och 1.0.2 är enkelt. Att fixa basebandet är dock lite svårare. ARM core och baseband har varsin bootloader. För att kunna ändra i basebandet måste dess bootloader "knäckas". Då bootloadern är krypterad måste man vanligen ha en basebandversion med rätt krypteringsnyckel för att kunna uppdatera.

I telefonerna som såldes med 1.0.2 och 1.1.1 fanns bootloadern 3.9, i 1.1.2 ligger nya 4.6. Version 3.9 kunde "knäckas", inte genom att man fick tag i nyckeln, utan genom att en bugg som gjorde så att omprogrammering av basebandet med en version som inte hade rätt nyckel gick. I version 4.6 har (självklart) denna bugg fixats till, vilket gör att man för tillfället behöver nyckeln för att kunna göra några ändringar i basebandet. Innan man kan göra några ändringar måste bootloader v4.6 knäckas genom att en ny "bakdörr" hittas.

 

 

Uppgradera till 1.1.1! Fungerar helt felfritt, upplåsningen är superenkel. För att slippa skriva alla steg lånar jag ifuns guide (klicka här) som är en av många guider för hur man gör. Jag förstår inte varför de skriver att man måste ha en 1.1.1 ny i kartong för att detta skall fungera, jag har själv gjort detta med ett tiotal uppgraderade från 1.0.2 utan problem.

 

För att göra själva uppgraderingen till 1.1.1 behöver du först ladda hem 1.1.1, det gör du här. Sedan ska du uppdatera till 1.1.1, det gör du genom att hålla in alt samtidigt som du klickar på återställ i iTunes, då väljer du denna filen i rutan som kommer upp, då startar uppdateringen.

 

 

Jag är väldigt trött, har säkert missat saker eller skrivit fel, rätta mig gärna :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...