Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta kortnamn?


Poze

Rekommendera Poster

Tjena.

 

Fick min iMac idag och körde över mitt konto från minin precis med hjälp av flyttassistenten. Dumt nog så döpte jag min tillfälliga användare till Oscar (kortnamn) men efter att jag nu tagit bort den användaren vill jag byta kortnamn på denna användaren till just Oscar. Fältet är grått i systeminställningarna så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Visserligen är det inget superviktigt, men en aning irriterande :)

 

Om det är någon som vet en enkel (och säker) lösning (som inte innebär att jag måste flytta över användaren igen, tog ca en timme) så vore jag jätteglad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gått igenom det, och det var inte kul :( (pga av att jag var slarvig vid installationen och fick hela förnamnet+efternamnet som kortnamn)

i 99 fal av 100 är det smartare att helt enkelt skapa ett nytt konto och lägga över alla filer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte testat det själv men kan man inte bara som falafeln skrev bara göra ett nytt konto.

 

1. skapa ett nytt konto med rätt namn

2. sätta fullständiga administrations rättigheter på det kontot

3. logga in på sitt nya konto

4. flytta över det man vill från sitt andra konto

5. slutligen ta bort konto man inte längre vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gått igenom det, och det var inte kul :( (pga av att jag var slarvig vid installationen och fick hela förnamnet+efternamnet som kortnamn)

i 99 fal av 100 är det smartare att helt enkelt skapa ett nytt konto och lägga över alla filer

 

Jag ska testa programmet och se hur det går. Jag har fortfarande orginalanvändaren kvar på min Mac Mini så skiter det sig är det inte kört :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara meddela att det fungerade utmärkt att göra på detta sättet... har iaf inte upptäckt något fel än så länge :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...