Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

EAC-liknande program till Mac


parkour

Rekommendera Poster

Hej hej

Håller på att rippa alla mina cd-skivor till itunes. Vet sen tidigare att itunes inte är det bästa programet om man vill ha högst kvalité på sina ljudfiler.

 

Jag rippar i Apple Lossless och sen även i AAC för att kunna ha på min ipod. Programmet som jag använder nu är Max vilket jag hört ska vara mycket bättre än itunes.

 

Idag hörde jag dock om ett program för pc som hette EAC (Exact Audio Copy). Lät ju väldigt frestande och så ända tills jag upptäckte att det inte fanns till mac.

 

Nu undrar jag om någon vet något program som gör samma sak som EAC men funkar med mac?

 

Tack på förhand! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat inställningarna i iTunes? den kan nämligen importera i 320kbit/s.

Apple Lossless, AAC, MP3, WAV, AIFF finns som val i iTunes.

 

WAV är om jag inte tar fel exakt samma format som musiken ligger kodad i på CDn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du hör någon skillnad på Apple Lossless och något som är kodat med EAC. När det gäller Max, så använder ju det samma codec som iTunes, med den skillnaden att Max står som encoder i metadataa för filen, vilket gör att iTunes inte automatiskt hämtar namn och spår till dom låtarna..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat inställningarna i iTunes? den kan nämligen importera i 320kbit/s.

Apple Lossless, AAC, MP3, WAV, AIFF finns som val i iTunes.

 

WAV är om jag inte tar fel exakt samma format som musiken ligger kodad i på CDn.

 

Mjo det är mest AAC som jag hör skillnad i mellan det som är rippat i Max och Itunes. Rippar till AAC i 256 kbit/s med VBR.

 

Det som är mest frestande med EAC är dess förmåga att läsa repade eller skadade skivor samt att den läser av skivan flera gånger så jobbet blir mer nogrant utfört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...