Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Att skrapa färg, repris från hösten -02


andrho

Rekommendera Poster

I fjol höst lade jag ut en fråga på det gamla forumet om problemet med att få bort gammal plastfärg på ett gammalt hus för att måla om med någon annan färg. Av en annan tråd på det nya forumet har jag förstått att den diskussionen är onåbar tills vidare men klockan närmar sig K. Jag kommer ihåg de flesta synpunkterna och tipsen - tackar för dem - och på slutet sade någon, tyvärr har jag glömt vem, att han samlade krafter för att utreda skillnaderna mellan olika oljor ifall man skulle måla om med någon oljefärg. Jag, och säkerligen många med mig, har väntat med spänning på denna utredning och hoppas nu att denne oljekännare har samlat färdigt och träder fram! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det inte BoT tro? Annars kan det ha varit Rasta. Minns tråden men inte riktigt vad som skrevs. Sök annars på oljefärger plastfärger på Google så dyker det upp lite att läsa medans du väntar på svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Var det inte BoT tro? Annars kan det ha varit Rasta. Minns tråden men inte riktigt vad som skrevs. Sök annars på oljefärger plastfärger på Google så dyker det upp lite att läsa medans du väntar på svar.

Det var nog BoT. Själv vet jag mest om båtfärger. Använder mina icke-vetenskapliga kunskaper på hus oxå enligt principen: "om det duger för en båt som ligger i saltvatten funkar det säkert på ett hus också...".

 

Rent spontant så är jag dock skeptisk till allt som har med plast att göra. Ond kemi.

Därför föredrar jag dator i aluminium, båt av trä och hyfsat naturliga ickeplastbaserade färger i alla lägen...

 

Men jag är som sagt lekman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns att hyra en "speciell" grunka, som fungerar som en värmepistol,

men är lite krafigare och ligger i en slags ram liksom.

Hör med en större färghandlare, han borde ha sådana att hyra ut.

Det är nog enda sättet tyvärr.

 

När du sen har rent trä ska du oljegrunda, stryka på grundfärg,

(be att de bryter den i samma färg du valt att måla huset i)

och till sist köra med Demideek Optimal

 

Den använde jag förra året när jag målade om mitt hus.

Nog den bästa färgen du kan få tag i.

Dyrt, ja men det är det värt, vart enda krona!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ta bort "plastfärg" i från fasaden då är det nog värme som gäller,hör efter med fackman.När det gäller grundning/målning därefter med ypperligt resultat och livslängd rekommenderar jag 1.Grundning med rå linolja i ett par omgångar (d.v.s. när första lagret ej ser blött ut längre,på med nytt flödigt lager,låt torka 1-2dgr,nu har du en väldigt bra grund för oljefärgen som skall på. Själv föredrar jag en "ren" linoljefärg av bra kvalitet men alkydoljefärg går också bra. 2.Måla första färglagret outspätt,låt torka 1-2dgr,måla sedan andra lagret utspätt med en skvätt ca 1-3% rå linolja. Nu har du ett färglager på huset som sitter ordentligt i träet när det fått torka till lite, och som kommer hålla sig elastiskt ihop med virket under lång tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmmm, jag skall nog ge mig ut på jakt efter en sådan där större värmepistol - fasadvärmepistol? - var det så det hette? Beroende på fasadens ytstruktur blir det oljefärg eller Falu Rödfärg. Demidekk har jag använt tidigare och det är en kanonbra färg men jag tycker den blir lite för blank; den ser för "hård" ut för att passa på ett gammalt bondehus i Värmland. BaDaBing föreslår grundning med rå linolja - vad ger den för fördelar jämfört med kokt? Bättre inträngning? Hejdar vatteninträngning bättre eller vad? Det enda jag får i huvudet när det gäller rå linolja är att den ALDRIG torkar - men det kan ha varit i andra sammanhang än målning av hus förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Falu rödfärg skulle jag nog passa mig för...Demideeken kan du nog få ner blankheten på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

?

Vad har du emot Falu Rödfärg?

Ang. Demidekk - finns den med olika glansenheter numera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ber färghandlarn, om du går till en "riktig" sådan, att matta ner den.

Det bör han kunna, man tillsätter något som tar bort "glansen".

 

Falu rödfärg är ju inget varumärke som jag fattat det, i en granskning som GöteborgsPosten

gjorde för ungefär en månad sedan, och de varnade för en del skojare som gett ut färg

med beteckningen Falu Rödfärg, den var inte färgbeständig, urlakades, fällde osv.

 

Se om du kan få tag på GP-undersökning. Visst är det snyggt med rött :D

 

Jag målade en av mina bikupor med något som kallades för Falu Rödfärg för några år sedan

och den är väldig glåmig, i solsidan har den vitnat betydligt och har ojämn nyans, i skuggan är den bra. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK - då är jag med dig. "Äkta Falu Rödfärg" hos Hederlige Harry för 99:- per 12 kg ...

Mjo, där får man nog se upp. Jag har snokat reda på den där fasadvärmepistolen du och någon annan pratat om.

Verkar faktiskt ganska bra. Kika på www.fasadteknik.com - det är väl en sådan du far efter? - Speedheater?

Med tanke på att det är ett tvåvåningshus + en gäststuga + några uthus + en massa fönster att renovera blir det nog billigare att köpa en än att hyra den! Någon som inte har något att göra i sommar? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har ett äldre hus rekommenderar jag dig att ta kontakt med någon byggnadsvårdskunnig. Byggnadsvård är inget hokuspokus för skumma typer utan en rörelse idag där man hjälper folk att använda metoder och material som fungerar. Den vanliga byggbranschen är så rutten att du inte vill veta...

Om du inte hittar någon skall nu kolla www.gysinge.nu så kommer du till sveriges ledande företag på området. De kan hjälpa dig att hitta någon som kan hjälpa dig så du inte blir blåst. Kom i håg att kvalité kostar mer för stunden men är billigare i längden. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt i prick :D

Har du kollat vad den kostar?

Klart att man köper den, när man har så stora ytor som du beskriver.

 

Jag har inte provat den själv, bara sett den visas på TV om jag inte miinns fel.

Gick galant, men det gör det ju alltid när det visas på TV :rolleyes:

 

Prova att hyra en något dygn, är den så bra som den utlovar så köp den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmmm, jag skall nog ge mig ut på jakt efter en sådan där större värmepistol - fasadvärmepistol? - var det så det hette? Beroende på fasadens ytstruktur blir det oljefärg eller Falu Rödfärg. Demidekk har jag använt tidigare och det är en kanonbra färg men jag tycker den blir lite för blank; den ser för "hård" ut för att passa på ett gammalt bondehus i Värmland.  BaDaBing föreslår  grundning med rå linolja - vad ger den för fördelar jämfört med kokt? Bättre inträngning? Hejdar vatteninträngning bättre eller vad? Det enda jag får i huvudet när det gäller rå linolja är att den ALDRIG torkar - men det kan ha varit i andra sammanhang än målning av hus förstås.

Rå linolja har den fina egenskapen att den tränger längre in i träet.Sen kan man ju försöka definiera vad "torrt" är? En riktigt torr färg för mig,är en färg som ej följer med träets rörelser längre och gör så att färglagret börjar spricka upp/flaga av.Kokt linolja har större molekyler än rå och kan ej tränga lika långt in som "rå",utan lägger sig mer på ytan.1 varmt sommardygn och jag kan garantera att den linoljebehandlade ytan är tillräckligt torrt för att måla på,och dessutom väldigt lättmålad.Plastfärg har den fina egenskapen att den är elastisk,men den har ju vissa nackdelar också (när det skall tas bort som exempel) ;).Har du oljegrund/färg innanför plastfärgen är ej Falu rödfärg att rekomendera(fäster för dåligt,skall helst målas på nytt obehandlat trä,och då gärna med ca 1dl kopparsulfat som blandas i för att få de fina egenskaperna i färgen som fanns förr. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK BaDaBing, jag tror dig. Jag blev bara lite överraskad av att höra nägon prata om rå linolja. Annars hör man ju bara om 50/50 kokt linolja/terpentin. Vad det är för grund innanför plasten har jag ingen aning om. Att jag inte tänkt på det! :blush: Det var ju en nog så viktig synpunkt. Det borde ju vara grundat med något oljeaktigt iaf och då faller ju Falu bort som du säger. Då får det bli oljefärg på huset och Falu på ladorna . Perfekt! Fast ladornas väggar har ju aldrig varit målade och de är tämmeligen gamla. Då kanske Falu fallerar där också? Kanske bättre att behandla dem med något färglöst rötskyddsmedel och låta dem ha kvar ålderns grå patina? Eller bara olja dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
OK BaDaBing, jag tror dig. Jag blev bara lite överraskad av att höra nägon prata om rå linolja. Annars hör man ju bara om 50/50 kokt linolja/terpentin. Vad det är för grund innanför plasten har jag ingen aning om. Att jag inte tänkt på det!  :blush: Det var ju en nog så viktig synpunkt. Det borde ju vara grundat med något oljeaktigt iaf och då faller ju Falu bort som du säger. Då får det bli oljefärg på huset och Falu på ladorna . Perfekt! Fast ladornas väggar har ju aldrig varit målade och de är tämmeligen gamla. Då kanske Falu fallerar där också? Kanske bättre att behandla dem med något färglöst rötskyddsmedel och låta dem ha kvar ålderns grå patina? Eller bara olja dem?

Beträffande linoljediskussionen så kan jag ju bara referera till vad som skall användas på en träbåt, här är det blandingen 50% rå linolja av god kvalitet och 50% balsamterpentin (Ingen_Annan terpentin, absolut inte målarterpentin) som gäller. Man stryker på tills trät blir mättat, precis enligt inträngningsprincipen som BaDaBing beskrivit, sedan torkar man bort eventuellt överflöd med T-röd.

 

Den råa linoljan ger ett alldeles förträffligt rötskydd. Den impregnerar trät och stänger ute fukt under många år. Var extra noga med ändträt.

 

Ett varningens ord bara beträffande all linolja; DEN SJÄLVANTÄNDER! Alltså måste trasor som använts med linolja ovillkorligen läggas i en vattenfylld hink. Jag kan referera till minst en båtklubb som blivit totalförstörd p g a slarv med linolja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...