Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Poster Uppgift.


giganten

Rekommendera Poster

Vi ska börja med en uppgift nästa vecka där vi ska göra en poster.

Fick redan idag lite information om lite punkter om det vi ska göra.

 

Ett tryckoriginal i A2 format i lämplig upplösning för tryck och filstorlek ej större än 25mb. Vad är lämplig upplösning för en sådan poster?

 

En kopia för internetvisning i 600x850px plus ett A4 i 200ppi. Någon som har tips på hur jag enkelt ska gå tillväga med detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med:

Vad har du för resurser? Photoshop? Illustrator? Jobbar man med tryck är Illustrator vanligast då det kan jobba med vektorgrafik (skalbart) gentemot Photoshops pixelgrafik.

 

Illustrator är jag inte helt 100 på, men i Photoshop finns det färdiga mått som är vanliga inom webb/tryck. Ex A2, A3, A4 osv.

 

Sen tycker jag det enklaste är att skissa lite upplägg på papper hur man vill att postern skall vara uppbyggd. Bara för att få en idé hur den kan se ut.

 

Lycka till :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Illustrator skulle nog vara mitt förstahandsval

 

Är uppgiften att göra en (1) affisch eller är det att göra ett underlag/mall

För i så fall ska jag svära i kyrkan - MS PowerPoint

I en del organisationer använder vi det för att göra mallunderlag för poster/papper/webb/presentationer. Inte för att det är ett program jag älskar men det är faktiskt bättre än jag oftast tillstår

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har mått på ett A2 och några andra inställningar jag bör tänka på (som ppi)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Något layoutprogram skulle lösa uppgiften annars; Apple Pages eller Adobe InDesign om du har tillgång till det. Bilder i ca 150 ppi räcker gott och väl för A2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...