Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Startskivan nästan full...


Michael J

Rekommendera Poster

Överförde bilder från digitalkameran till iPhoto. Då dök en skylt upp: "Startskivan nästan full..." Har drygt 5000 bilder i datorn (vilka jag dubbelkopierar på skivor). Enligt Hjälp-informationen ska datorn rymma uppåt 250 000 bilder. Ska jag börja rensa bort bilder, eller bör jag titta efter annat? :fundersam:

 

Till symptomen hör också långsammare bildbläddrande än tidigare, samt en allt oftare återkommande badboll (men knappast då jag arbetar med iPhoto) som framtvingar omstart.

 

Har en MacBook, Mac OS X, Version 10.4.10. Processor 2 GHz Intel Core 2 Duo. Minne 1 GB 667 MHz DDR2 SDRAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt "gamla" regler som jag tror att gäller även idag med OSX ska du ha 10% av kapaciteten på hårddisken fri. Markera din startskiva Macintosh HD eller vad den nu heter och ta Visa Info från Arkivmeny (kommando+I). Om du har en Hårddisk på 120 GB då borde du ha minst 12 GB ledigt för att dator kan jobba utan problem. Har du mindre är de 10% då kan det hända att dator eller programmen hänger sig, jobbar långsammare och i extrema fall filerna kan helt enkelt försvinna.

Så antingen skaffar du dig en extra (extern) hårddisk till dina bilder eller så kopierar du de från hårddisken till skivor och frigör utrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överförde bilder från digitalkameran till iPhoto. Då dök en skylt upp: "Startskivan nästan full..." Har drygt 5000 bilder i datorn (vilka jag dubbelkopierar på skivor). Enligt Hjälp-informationen ska datorn rymma uppåt 250 000 bilder. Ska jag börja rensa bort bilder, eller bör jag titta efter annat? :fundersam:

 

Till symptomen hör också långsammare bildbläddrande än tidigare, samt en allt oftare återkommande badboll (men knappast då jag arbetar med iPhoto) som framtvingar omstart.

 

Har en MacBook, Mac OS X, Version 10.4.10. Processor 2 GHz Intel Core 2 Duo. Minne 1 GB 667 MHz DDR2 SDRAM.

250000 bilder? Javisst, så länge de är små. Eller du har en STOR hårddisk.

 

Börja med en omstart. Då försvinner en del filer som bara växer.

 

Sedan laddar du ner programmet WhatSize från http://www.versiontracker.com/

WhatSize låter dig snabbt leta upp mappar som "stjäl" mycket utrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade tillgängligt utrymme enligt båda råden.

 

Resultat: kapacitet 74,2 GB, använt utrymme 73. 2 GB, återstår 981 MB.

 

Utrymmesslukare: Users (bör vara iPhoto) 45,3 GB, Library (Bildbiblioteket) 9,64 GB, Previous systems.localized (?) 9,35 GB, Applications 4,78 GB, System 1,85 GB, private (?) 1,76 GB. Övriga ligger på MB och KB.

 

Slutsatser. Dags att frigöra utrymme, främst i iPhoto. Visserligen fortsätter jag att överföra på skivor, men kanske ett externminne (de lär vara ganska billiga) borde köpas - rekommendationer emottages tacksamt.

 

Övriga kommentarer emottages också tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade tillgängligt utrymme enligt båda råden.

 

Resultat: kapacitet 74,2 GB, använt utrymme 73. 2 GB, återstår 981 MB.

 

Utrymmesslukare: Users (bör vara iPhoto) 45,3 GB, Library (Bildbiblioteket) 9,64 GB, Previous systems.localized (?) 9,35 GB, Applications 4,78 GB, System 1,85 GB, private (?) 1,76 GB. Övriga ligger på MB och KB.

 

Slutsatser. Dags att frigöra utrymme, främst i iPhoto. Visserligen fortsätter jag att överföra på skivor, men kanske ett externminne (de lär vara ganska billiga) borde köpas - rekommendationer emottages tacksamt.

 

Övriga kommentarer emottages också tacksamt.

 

Du menar väl en extern HD :)

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De där 250000 bilderna är vad ett bibliotek i iPhoto 6 kan hantera som mest. Men då behöver du nog maxa både Ram och hårddisk...

 

Långsammare bläddring borde kunna åtgärdas mer lite mer RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade tillgängligt utrymme enligt båda råden.

 

Resultat: kapacitet 74,2 GB, använt utrymme 73. 2 GB, återstår 981 MB.

 

Utrymmesslukare: Users (bör vara iPhoto) 45,3 GB, Library (Bildbiblioteket) 9,64 GB, Previous systems.localized (?) 9,35 GB, Applications 4,78 GB, System 1,85 GB, private (?) 1,76 GB. Övriga ligger på MB och KB.

 

Slutsatser. Dags att frigöra utrymme, främst i iPhoto. Visserligen fortsätter jag att överföra på skivor, men kanske ett externminne (de lär vara ganska billiga) borde köpas - rekommendationer emottages tacksamt.

 

Övriga kommentarer emottages också tacksamt.

Då går du ner i Users och kollar vad du skulle kunna undvara.

 

Har du nytta av Previous System? Om det är länge sedan du gjord "Arkivera och Installera" så kan du nog kasta den mappen.

 

Kör du GarageBand? Om inte kan du kasta den. Och glöm för all del inte alla musikslingorg i "application Support"-mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar väl en extern HD :)

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Ja, men jag var så jäktad att jag försummade att redigera det. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De där 250000 bilderna är vad ett bibliotek i iPhoto 6 kan hantera som mest. Men då behöver du nog maxa både Ram och hårddisk...

 

Långsammare bläddring borde kunna åtgärdas mer lite mer RAM.

Nu behöver jag inte så mycket utrymme (det anges i Hjälp-informationen). Undrar om jag någonsin kommer upp i den omfattningen. Synd att Apple inte satte in mera kapacitet i datorn (konkurrenterna brukade väl bjussa på 160 GB?), men det är kanske 120 GB i de billigare MacBook man säljer nu? <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då går du ner i Users och kollar vad du skulle kunna undvara.

 

Har du nytta av Previous System? Om det är länge sedan du gjord "Arkivera och Installera" så kan du nog kasta den mappen.

 

Kör du GarageBand? Om inte kan du kasta den. Och glöm för all del inte alla musikslingorg i "application Support"-mappen.

 

 

Arkivera och installera gjorde jag för några veckor sedan, så den törs jag nog inte langa än så länge, men jag tackar för uppslagen - Whatsize är alla tiders! Är det någon som vill rekommendera extern HD så hör utav er. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu behöver jag inte så mycket utrymme (det anges i Hjälp-informationen). Undrar om jag någonsin kommer upp i den omfattningen. Synd att Apple inte satte in mera kapacitet i datorn (konkurrenterna brukade väl bjussa på 160 GB?), men det är väl 120 GB i de billigare MacBook man säljer nu? <_<

Skillnaden mellan 120 och 160 GB är inte så stor så du skulle fylla det 40 GB ganska fort.

Mitt råd är: köp en extern hårddisk på 500 GB. De är ganska billiga nu så har du lite mera utrymme. Du hittar som vanligt ett utförligt test av hårddiskar i någon av tidigare MacWorlds nummer eller här på sajten. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu behöver jag inte så mycket utrymme (det anges i Hjälp-informationen). Undrar om jag någonsin kommer upp i den omfattningen. Synd att Apple inte satte in mera kapacitet i datorn (konkurrenterna brukade väl bjussa på 160 GB?), men det är kanske 120 GB i de billigare MacBook man säljer nu? <_<

250000 bilder motsvarar 68 bilder / dag i 10 år, antagligen mycket mer än vad vanliga hobbyfotografer tar. Det vore ju dumt att sätta gränsen för lågt.

 

Jämför med 64-bitars processorer, typ Mac Pro, de ska tydligen kunna ha nytta av omkring 16 000 000 000 000 000 000 bytes RAM, men var köper man det? Och för vilka pengar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan 120 och 160 GB är inte så stor så du skulle fylla det 40 GB ganska fort.

Mitt råd är: köp en extern hårddisk på 500 GB. De är ganska billiga nu så har du lite mera utrymme. Du hittar som vanligt ett utförligt test av hårddiskar i någon av tidigare MacWorlds nummer eller här på sajten. Lycka till!

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

250000 bilder motsvarar 68 bilder / dag i 10 år, antagligen mycket mer än vad vanliga hobbyfotografer tar. Det vore ju dumt att sätta gränsen för lågt.

 

Jämför med 64-bitars processorer, typ Mac Pro, de ska tydligen kunna ha nytta av omkring 16 000 000 000 000 000 000 bytes RAM, men var köper man det? Och för vilka pengar?

Intressanta exempel. Med tanke på utvecklingen sitter man väl om några år och skrattar åt dagens kapaciteter. Min brors första Mac kostade honom 25 000 (eller var det nära 50 000?) 1985. Min första Mac (en Plus) kostade mig 10 900 (studentpris) 1987, vilket väl är drygt det dubbla i dagens penningvärde. Båda Macarna hade som bekant blygsamma prestanda jämförda med dagens datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...