Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya iMacen som spelmaskin


Hagman

Rekommendera Poster

En arbetskolega till mig ska skaffa en ny dator för att i första hand spela och surfa på. Han vill gärna slippa sladdar och är därför inne på att köpa en iMac och installera XP eller Vista ifall det behövs för att kunna spela. Då jag inte själv spelar något så måste jag fråga:

 

1. Vad har iMacens skärm för responstid? Är den tillräckligt snabb för spel och film?

 

2. Hur är det att köra spel i OSX?

 

3. Ska man installera Windows med Bootcamp för bästa spelprestanda?

 

4. Hur är grafikkorten till iMac?

 

5. Något annat att tänka på när det gäller spel på iMac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den gamla iMac 24" med Nvidia GF 7600 GT är fortfarande snabbare många ggr. Nya iMac med ATI 2600 Pro kanske kommer att bli bättre med tiden när drivrutinerna förbättrats men just nu vinner gamla iMac 24". Köp bara inte billigaste iMacen med ATI 2400 Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svaren. Någon som vet något om skärmens responstid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag kommer själv från PC och tyckte det var viktigt att kunna spela så jag skaffade iMac24, den nya och det fungerar väldigt bra. Jag hade fått en bättre spelmaskin om jag köpt PC för samma peng men jag gillar det mesta med Mac nu.

 

Så... det fungerar bra att spela på iMac, även nya spel. COD4 har jag nästan högsta grafik. Kör via Boocamp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det funkar bra att köra via bootcamp om man vill spela nya spel som inte funkar ännu för mac med en Imac 20 värstingmodell!?

Men då måste man installera XP ifrån början va? Men de krånglar inget Mac sinsemellan XP med bootcamp va?

 

Är lite ny inom detta område...

 

tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nää, inget krångel med XP i min Mac. Däremot var det lite krångel att få till Bootcamp-partitionen när man skulle installera XP, eller rättare sagt, innan man installerar XP. Men sen fungerar det smidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade inga problem att installera XP.

Kör nu NFS Pro Street i Boot Camp, och funkar bra. Kör iprincip alla grafikinställningar på max, dock med något lägre upplösning än native. Funkar skapligt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ursäkta att jag "lånar" tråden.

Dottern behöver en ny dator då min gamla lånedator hänger sig trots alla fina uppgraderingar jag gjort... (Jag hoppas också få låna den såklart!)

 

Kan man installera både XP och Vista med Bootcamp på iMac 24"?

Datorn borde ju ganska lätt klara Sims-spelen samt WoW under XP/Vista!?

Men hur går det med de där ganska tunga strategispelen med hundratals enheter på skärmen?

Cossacks, Total War, C&C, något Sagan om Ringenspel jag inte kommer på namnet på etc?

Alternativet är att köpa en MacPro (billigaste) men då får man ju ingen 24" bildskärm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag "lånar" tråden.

Dottern behöver en ny dator då min gamla lånedator hänger sig trots alla fina uppgraderingar jag gjort... (Jag hoppas också få låna den såklart!)

 

Kan man installera både XP och Vista med Bootcamp på iMac 24"?

Datorn borde ju ganska lätt klara Sims-spelen samt WoW under XP/Vista!?

Men hur går det med de där ganska tunga strategispelen med hundratals enheter på skärmen?

Cossacks, Total War, C&C, något Sagan om Ringenspel jag inte kommer på namnet på etc?

Alternativet är att köpa en MacPro (billigaste) men då får man ju ingen 24" bildskärm...

 

Cossacks 2 flyter som smör på min dator, och det spelet kräver en hel del trotts att det är relativt gammalt.

 

24" iMac, 2GB ram, 2,4GHz, 500GB HDD, ATI Radeon HD 2600 PRO 256 MB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag "lånar" tråden.

Dottern behöver en ny dator då min gamla lånedator hänger sig trots alla fina uppgraderingar jag gjort... (Jag hoppas också få låna den såklart!)

 

Kan man installera både XP och Vista med Bootcamp på iMac 24"?

Datorn borde ju ganska lätt klara Sims-spelen samt WoW under XP/Vista!?

Men hur går det med de där ganska tunga strategispelen med hundratals enheter på skärmen?

Cossacks, Total War, C&C, något Sagan om Ringenspel jag inte kommer på namnet på etc?

Alternativet är att köpa en MacPro (billigaste) men då får man ju ingen 24" bildskärm...

 

Jag -tror- att du kan installera både Vista och XP samtidigt, men jag rekommenderar att du bara installerar XP.

Varför? Vista är bajs och inte värt pengarna :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag -tror- att du kan installera både Vista och XP samtidigt, men jag rekommenderar att du bara installerar XP.

Varför? Vista är bajs och inte värt pengarna :P

 

Hmm, jag vet. Men den här datorn tänkte jag skulle hålla minst tre-fyra år i alla fall och tills dess så måste väl ändå MickeySoft ha ordnat till det!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det tror jag nog inte att de lär hinna med. De prånglar nog ut nåt nytt som är ännu sämre efter ett tag ändå, och låtsas som ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den borde klara spelen utan problem. Jag spelar senaste C&C och COD4 med hööög grafik på min iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den borde klara spelen utan problem. Jag spelar senaste C&C och COD4 med hööög grafik på min iMac.

 

Tack alla för hjälpen!

Jag köpte en 24" iMac (2,4 GHz) med 3 GB minne. Skall installera XP med BootCamp i slutet på veckan. Hoppas jag klarar det...

Tänkte pröva ett spel innan dess. Hittar dock ingen demo till något av Electronic Arts macspel. Var finns de någonstans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, men jag hittar ingen där heller...

Om du menar de som lanserats sen sommaren 2007 (Harry Potter, Battlefield 2142 etc.) med Cider-tekniken så har de ingen demo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar de som lanserats sen sommaren 2007 (Harry Potter, Battlefield 2142 etc.) med Cider-tekniken så har de ingen demo.

 

Ciderteknik? Ja, kanske. Det verkar ju ha med äpple att göra...

Jo, jag menar naturligtvis de nya EA-spelen. De gamla har jag nog allihopa. Eller åtminstone de som jag vill ha.

Vad skönt att jag slipper leta efter det som inte finns. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ciderteknik? Ja, kanske. Det verkar ju ha med äpple att göra...

Jo, jag menar naturligtvis de nya EA-spelen. De gamla har jag nog allihopa. Eller åtminstone de som jag vill ha.

Vad skönt att jag slipper leta efter det som inte finns. Tack!

Sök på "Cider" här i spelforumet så hittar du många diskussioner. Annars kan du läsa mer i https://forum.macworld.se/index.php?s=&...st&p=646874.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...