Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Photoshop Bakgrund


igelkotten

Rekommendera Poster

Jag är en rutinerad Photoshop CS2 användare, men på PC-versionen. Skaffade Mac för typ 4 dagar sen och skaffade Photoshop CS3 igår. Alltså, jag ser nu att PS Mac inte är ett fönster. Det är liksom bara paletter som lägger sig på skrivbordet, det medför att jag ser skrivbordet. Klickar jag i mitten så försvinner paletterna (minimeras). Men på Windows så är det grå bakgrund när ingen bildfil är öppen, det är så jah vill ha det - så jag kan dra in bilder i Photoshop från en mapp utan att behöva gå via "Open".

 

Hoppas det finns nåt sätt att få det grått! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du drar inte in filer i programmet på mac...du släpper filerna på programikonen i docken så laddas de i programmet.

 

 

vad gäller fönsterhanteringen så funkar den annorlunda på en mac mot hur den funkar på en windows-pc.

 

sitter inte vid min mac just nu så jag kan inte dubbelkolla....men i cs3 finns det en liten knapp längst ner i verktygspaletten där du kan ändra mellan olika arbetsvyer.

 

 

 

ett tips är att hålla skrivbordet rent o snyggt och att gömma program du inte använder (genom äpple-h eller att alt-klicka på skrivbordet när du är inne i programmet du vill gömma)

då kommer du inte bli störd av att se skrivbordet när du arbetar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är en rutinerad Photoshop CS2 användare, men på PC-versionen. Skaffade Mac för typ 4 dagar sen och skaffade Photoshop CS3 igår. Alltså, jag ser nu att PS Mac inte är ett fönster. Det är liksom bara paletter som lägger sig på skrivbordet, det medför att jag ser skrivbordet. Klickar jag i mitten så försvinner paletterna (minimeras). Men på Windows så är det grå bakgrund när ingen bildfil är öppen, det är så jah vill ha det - så jag kan dra in bilder i Photoshop från en mapp utan att behöva gå via "Open".

 

Hoppas det finns nåt sätt att få det grått! :)

Tryck på F ett par gånger!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryck på F ett par gånger!

Fast det är ju bara om man har en fil öppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en liten fördel att ha det så här på macviset för du kan med bara ett dubbelklick öppna en mapp på skrivbordet el gå in på en hårdisk. Sen maximerar man ofta ändå en bild så den täcker ju 95% av bakgrunden ändå. Dessutom på det har du i PS knapparna som sagt som visar bilderna utan bakgrund samt utan paletter om man vill det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack så mkt! :)

Jag visste inte om att man kunde dra bilder till PS-ikonen i docken, det är ju super! :D

Dessutom så vänjer jag mig säkert så småningom ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, man vänjer sig så småningom. ^_^

 

Fick själv samma känsla när jag körde Photoshop första gången på en Mac, efter att ha använt Windows i fjorton år innan dess.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...