Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny MacBook, trasig direkt ur kartongen...


JohnnyGreed

Rekommendera Poster

Hej, detta är min första post och min första Mac, synd bara att man tydligen ska ha en sån otur bara...

 

Fick min nya MacBook idag, beställde ifrån Macoteket. Köpte den billigaste varianten men köpte till 160Gb Hdd samt 2Gb ram som jag lät Macoteket installera...

 

Packade upp maskinen och startade upp den... Allt rullade på tills det var dags att skriva in mitt lösenord till mitt trådlösa nätverk. Helt plötsligt startar maskinen om, detta händer ca 5-6 ggr innan jag ens hunnit starta OSX...

 

Får till slut igång det hela men har konstanta prblem med spontana omstarter... Ringer Applesupporten som vill att jag testar att köra en hardwaretest med installationsdiscen i, under detta test fryser hela datorn och ett högfrekvent pipande ljud uppenbarar sig.

 

Dessutom får jag en massa konstiga streck och skumma grejer över hela skärmen. Testar att ta ut ram-minnet och sätter i originalminnet med exakt samma resultat.

 

Till slut när jag startar datorn förblir skärmen svart, dioden i fronten lyser vit samtidigt som man hör att att HDDn försöker läsa, men inget händer.

 

Vad tycker ni man ska göra? Enligt Applesupporten ska maskinen skickas på reparation men inte fan vill jag göra det, det första jag gör med en ny dator? Kan man häva köpet och få pengarna tillbaka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter inte kul alls... Jag hade blivit ganska förbannad jag med! Många tillverkare har ju något som kallas DOA-garanti (Defect On Arrival) som innebär att om en produkt packas upp trasig så ska inte service ske utan kund skall få en ny produkt utan vidare dröjsmål.

 

Jag vet faktiskt inte om Apple har detta. Kan du använda dig av distanslagen, 14 dagars ångerrätt? Visserligen är datorn en specialbeställning, men jag har hört något fall i ARN att detta ibland går att göra ändå.

 

Bli lite förbannad på Apple Supporten, det kan kanske hjälpa. Det är ju ganska tydligt att det är något monteringsfel när de har plockat ihop din dator.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har iaf haft DOA-garanti, men huruvida denna gäller bara inköpta prylar på AppleStore eller även hos ÅF vet jag inte. Hursohelst är det väl ÅF man ska vända sig till för garantiärenden, alltså Macoteket i detta fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hursohelst är det väl ÅF man ska vända sig till för garantiärenden, alltså Macoteket i detta fall.

Ja, så är det. Ring Macoteket och kräv en ny dator. Du ska inte behöva vänta i flera veckor på en reparation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.. Ska ringa Macoteket direkt när de öppnar. Har förövrigt testat att stoppa i original discen med samma resultat, så det måste ju innebära att det varken handlar om minnen eller Hdd...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.. Ska ringa Macoteket direkt när de öppnar. Har förövrigt testat att stoppa i original discen med samma resultat, så det måste ju innebära att det varken handlar om minnen eller Hdd...

Jag hade iofs inte gjort nånting (lätt att säga kanske), alltså varken bytt minne eller hd för det kan ÅF hålla mot dig. Macoteket är inte så lätta att ha o göra med heller när det gäller reklamationer enligt min erfarenhet.

 

Tråkigt att det ska bli så här men lycka till iaf. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade iofs inte gjort nånting (lätt att säga kanske), alltså varken bytt minne eller hd för det kan ÅF hålla mot dig. Macoteket är inte så lätta att ha o göra med heller när det gäller reklamationer enligt min erfarenhet.

Så länge som bytet av delar är sanktionerat av Apple, så påverkar det inte garantin. Som "sanktionerat" räknas att Apple gett konsumenter instruktioner om hur man installerar/byter. Enklast att kolla i instruktionsboken eller på Apples webbplats.

 

Nej, Macoteket är inte kul att ha att göra med, men de har kanske skärpt sig sedan jag sist hade med dem att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men stå på dig, acceptera inte reparation, utan kräv utbyte, konsumentköpslagen ger dig rätt att häva köpet, det är ju bara ställa upp det alternativet för Macoteket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet. :geros:

 

Ny Mac på stört! :byrakrat:

Stå på dig, man ska inte behöva få defekta produkter. :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir mer och mer rädd att jag varit en idiot som handlat från Macoteket?!?!?

 

Kommer ringa dom och säga att jag vill ha en helt ny maskin eller alternativt pengarna tillbaka och så beställer jag från Applestore istället???

 

Ska bli intressant å se vad de har att säga, reparation är uteslutet tycker jag... Man ska väl ändå ha rätt att få en felfri maskin från start???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny maskin var ordet! Stå på dig! Annars vet vi var vi inte ska handla nästa gång.... typ... :policeman:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge som bytet av delar är sanktionerat av Apple, så påverkar det inte garantin. Som "sanktionerat" räknas att Apple gett konsumenter instruktioner om hur man installerar/byter. Enklast att kolla i instruktionsboken eller på Apples webbplats.

Alltså en tolkningsfråga vad som är "sanktionerat" eller inte. När jag köpte min MacBook sa ÅF (MacForum i Gbg) uttryckligen att byte av hårddisk inte är sanktionerat att göra själv.

 

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...gCategoryID=892

 

Sexmånadersregeln

 

För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig.

Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska ju definitivt hävda DOA hos ÅF'en. Det kallas inte heller DOA egentligen utan typ ngt i stil med "Dead opening" eller ngt sånt. Den har aldrig fungerat ordentligt, så en reparation är inte ett alternativ.

 

Är datorn mindre än 14 dagar gammal så kan du ju säga att du vill reklamera den och sen köpa en annan, det löser problemet om de inte vill ge dig en ny på DOA liksom.

 

Som det har blivit sagt innan, det är inte acceptabelt att ÅF inte tar tillbaka den och ger dig en ny. Det kommer inte kosta dem en spänn, utan de kommer in sin tur få en ny av Apple.

 

Jag hoppas att det ordnar sig för dig, stå på dig och ta inte ett nej!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså en tolkningsfråga vad som är "sanktionerat" eller inte. När jag köpte min MacBook sa ÅF (MacForum i Gbg) uttryckligen att byte av hårddisk inte är sanktionerat att göra själv.

Då pratar ÅF i nattmössan.

 

http://manuals.info.apple.com/en/MacBook_1...rdDrive_DIY.pdf

"Failure to follow these instructions could damage your equipment and void its warranty."

Dvs om man INTE följer instruktionerna så förverkas garantin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då pratar ÅF i nattmössan.

 

http://manuals.info.apple.com/en/MacBook_1...rdDrive_DIY.pdf

"Failure to follow these instructions could damage your equipment and void its warranty."

Dvs om man INTE följer instruktionerna så förverkas garantin.

Om ÅF är riktigt petig så kan de ju hävda att man inte följt instruktionerna, o hur ska man kunna bevisa att man gjort det?

 

Därför jag sa som jag gjorde att om det hade hänt mig så hade jag inte pillat mer på datorn än nödvändigt... försökt starta om mm men inte skruvat o bytt minnen etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har pratat med Macoteket, inga problem... Får en ny maskin, gjorde en DOA hos applesupport och de hämtar upp datorn och Macoteket skickar en ny... Förövrigt var Macoteket både trevliga och förstående, inget tjafs överhuvudtaget!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför jag sa som jag gjorde att om det hade hänt mig så hade jag inte pillat mer på datorn än nödvändigt... försökt starta om mm men inte skruvat o bytt minnen etc.

Det är rätt. Jag hade också förvissat mig om att allt fungerat innan jag hade meckat med hårdvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har pratat med Macoteket, inga problem... Får en ny maskin, gjorde en DOA hos applesupport och de hämtar upp datorn och Macoteket skickar en ny... Förövrigt var Macoteket både trevliga och förstående, inget tjafs överhuvudtaget!!!

Grattis o bättre lycka med nya datorn! ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska ju definitivt hävda DOA hos ÅF'en. Det kallas inte heller DOA egentligen utan typ ngt i stil med "Dead opening" eller ngt sånt. Den har aldrig fungerat ordentligt, så en reparation är inte ett alternativ.

 

DOA, Dead On Arrival

 

Så har jag uppfattat det iaf ^^

 

Men kul att höra att du fick datorn ersatt direkt! Precis så ska det gå till ^^

Hoppas du får en fungerande Macbook nu bara :borstatanderna:

Lycka till!

 

Ha de bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

DOA= Dead or Damaged On Arrival

 

dvs datorn behöver inte var stendöd utan det räcker med någon trasig liten del

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att det löste sig smidigt! Aldrig kul med struliga produkter, men riktigt underbart uppfriskande när service hanteras på rätt sätt!

 

Lycka till med nya datorn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...