Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hittar macen från PC:n men inte tvärtom


andreasc

Rekommendera Poster

Har försökt fixa och trixa lite här i kväll med att föra över mina dokument från min stationära PC till min nya MacBook. Vi har ett trådlöst nätverk här hemma, så jag ville försöka hitta min PC från macen. Tyvärr lyckades jag aldrig med det trots att jag följt en liten, ganska kass, guide från Apples hemsida.

Har visserligen löst det här genom att jag i stället hittade macen från PCn, men det vore ju trevligt att lära sig hur man gör för att hitta PCn från macen också.

 

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå upp i menyn, välj MacHjälp. Sök på ex.vis PC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är nog smb-adressen som jag har problem med. Du kanske kan hjälpa mig med det?

 

Min routers ip-adress: 192.168.0.1

Min PCs ip: 192.168.0.133

Min arbetsgrupps namn: WORKGROUP

Min PC-dators namn: ANDREAS

 

Det är väl de här jag ska använda på något sätt? För vissa kombinationer fungerar det inte alls, för ett par andra håller den på och söker i evigheter, tills jag avbryter sökningen och i ett tredje fall så säger den "kunde inte ansluta till servern eftersom namnet eller lösenordet var inkorrekt". Men den har ju inte frågat efter något lösenord, så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I finder, Gå -> Anslut till server (eller bara cmd + k). Skriv in smb://192.168.0.133 så bör du få förfråga om användare och vilken utdelad resurs du vill åt. Annars kan du nog skriva smb://användare@192.168.0.133/resurs

 

Detta gör att du får given resurs mountad på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...