Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

internetanslutning, airport


dundee99

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har bara för några veckor sedan köpt min första MacBook samtidigt som jag flyttat in som inneboende i en separat del av ett hus.

När jag första gången satte på datorn och skulle välja nätverk så valde jag parets som jag bor hos, tanken var att jag snart skulle få en egen anslutning eftesom min dator är en bra bit bort från deras sändare.

Igår kom så min hyresvärd och sa att han nu hade satt upp en ny sändare och att det nu fanns ett nytt nätverk som var mitt som jag kunde koppla upp mig på.

Jag gjorde så, fyllde i lösenordet och internet gick som tåget! I några timmar ialla fall..

Nu går internet jättelångsamt, och jag förstår inte varför, tog till ex. 40 minuter att ladda ner en uppdatering på 9 meg. Trots det står airport mottagaren i topp! Dessutom så står det ibland när jag försöker gå in på vissa sidor att internet inte är anslutet, och när jag är inloggad på messenger så avslutas det ibland eftersom det står att datorn inte är ansluten till nätverket.

Till råga på allt så är min hyresvärd nu bortrest, så jag kan inte ta upp problemet med honom.

Vore tacksam för svar om vad som kan vara problemet.

Är hopplöst dålig på datorer, har i princip nollkoll, så ha överseende.

 

ps. är det nån mer än jag som har en lite småtjutande strömkabel? ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

joakimromson

Jo, sådana kablar är rätt vanliga.

 

Du tror inte att det kan vara någon som använder linan? (han kanske lämnade några torrents på :P)?

 

Är den oskyddad kan nån skummis koppla upp sig. Synd att du inte kommer åt den, för du bör testa att "resetta" den.

 

Eller om du vill pilla kan du ansluta till routern på 192.168.0.1 eller något liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det är synd att jag inte kommer åt den, börjar bli trött på att det går så långsamt..

min router är redan inställd på det antalet.

 

så det är så vanligt med tjutande kablar? är det något som man behöver kontakta apple om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

joakimromson

Jag har en, eller tror det kommer från vänstra övre hörnet på datorn, där sladden sitter. Sätter man örat mot transformatorn låter den med.

 

Men jag besväras inte så jag struntar i det, är ingen fara såvitt jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa alltid med kabel, se skillnad. En trådlös är en dödlig anslutning utan rättvisande mått eller egentligen full bra i dagens alla elektronik fyllda hus. Kabel och se skillnaden. Är det 100 gånger bättre. då har du kommit på en annan slutsats. Sen steg två, vad är skillnaden på den nya och gamla? Står den på samma plats? flyttad? Vid ett element? Micro, förstärkare m.m.? Eller har den någon kryptering du inte gillar? eller som nämnt var det andra program som tog del av din kapacitet? Koppla ut andra kända anslutna enheter? Tycks du testa allt? Har du haft oturen att din dator strular? testa på annan anslutning? Kanske kan du testa någon annans dator på din anslutning? Allt skall bli undanröjt..

 

kom ihåg att flytta den där bärbara telefonen som ligger bredvid routern :=) det var den!

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Om du har tillgång till elskåpet kan du alltid bryta huvudströmmen till huset för att starta om routern :whistling:

men det är nog bäst att inte göra det när någon är hemma...uppskattas inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...