Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Punkt Mac


dumkopf

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Först ett ord mom att tjänsten .Mac inte har en egen rubrik här på forumet och att jag inte hittade något som den skall ligga under heller. Det är ju inte program och det är inte hårdvara utan en tjänst som Apple tillhandahåller. Kanske borde ges ett eget utrymme för att folk skall kunna diskutera?

 

Sedan till min fråga:

 

Jag har ett domännamn.se som jag har försökt "peka om" från den gamla webbservern på one.com till .Mac eftersom jag använder iWeb och tyckte det verkade som en "hit" att enkelt och snabbt kunna uppdatera min hemsida plus lite extra tjänster som olika gallerier o sånt. Apple har ju också sagt att man skall kunna använda sitt domännamn med .Mac utan problem.

 

Jag har dock fått problem.

 

Apple säger att man skall peka om domänen med "CNAME" web.mac.com vilket jag försökte göra med uselt resultat. Jag vände mig då till både iis.se(där jag köpte mitt domännamn) och till Apple för att få hjälp.

 

Hos svenska Apple hänvisar man till den supportsida på internet som hanterar dessa frågor och därifrån får jag bara samma svar hela tiden och det är en upprepning av de instruktioner man fick när man ställde in ompekningen via "punkt Mac".

 

Hos iis.se säger man att man bara kan peka om med hjälp av en namnserver och inte med hjälp av ett s.k. CNAME vilket ger för handen att jag hamnar mellan stolarna rent tekniskt.

 

Nu e de så att jag e en envis rackare och ger inte upp så lätt. Jag har hört att man skall kunna använda sig av en s.k. dns-tjänst och där återkoppla till Apples CNAME web.mac.com? FInns det någon med erfarenhet av sådant här?

 

Finns det någon som har samma problem och som har löst dessa?

 

Jag är tacksam för alla svar som tar mig någonstans.

 

Jag har iWeb '08 i en Intel iMac och 2Gb RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oki...

 

Ingen kunde eller ville hjälpa mig här så jag skall istället berätta vad som hänt.

 

Efter att domännamns-registratorn iis.se respektive Apple inte kunde hjälpa mig att peka om mitt domännamn till min sida på .Mac så fick jag tipset att använda en s.k. DNS-tjänst.

 

Jag sökte på nätet och hittade flera tjänster där dom tog betalt för de flesta men jag hittade en som var gratis och det var www.everydns.net där jag enkelt reggade mig som användare.

 

Sedan gjorde jag det som iis.se ville att jag skulle göra och det som Apple ville att jag skulle göra nämligen följande.

 

1. Jag använde everydns's namnservrar (4st) och lade in dessa på iis.se's domänhanterare.

2. Jag lade in(registrerade) mitt domännamn på mitt konto hos everydns och pekade via det s.k. CNAME web.mac.com, som Apple ville att jag skulle göra.

 

Sedan tog det ca 24 timmar så fungerade mitt domännamn tillsammans med min hemsida på .Mac

 

Jag tycker det är svagt att Apple inte har information om hur man kan gå tillväga om inte deras första råd att peka om domännamnet fungerar. Och jag tycker det är svagt av iis.se att bara kunna använda namnserver som enda sätt att peka om ett domännamn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag tycker det är svagt av iis.se att bara kunna använda namnserver som enda sätt att peka om ett domännamn.

 

Nu är jag kanske ute på hal is... :propellerbaver:

 

Men... är inte just namnserver det enda "riktiga" sättet att peka domännamn på? Alternativet är annars en "vidaresändningssida", men det är ju inte så hållbart i längden.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det låter troligt, jag har helt ärligt aldrig hört talas om någon som har en .se domän på .mac förut heller...det låter som en länk "för mycket" i kedjan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loopia.se har väl en gratis DNS-tjänst? Har en .se domän hos dem som jag reggade hos f.d. Aleborg, och det är stabilt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det fungerar med www.everydns.net också men loopia har jag också hört om.

 

Denna omväg är alltså en möjlighet och jag tycker det är svagt av Apple att inte har service för detta när man går ut med att man skall kunna använda en egen domän.

 

Fast det är inte det största problemet.

 

Punkt Mac har alldeles för låg hastighet på sina tjänster. Det är helt enkelt uselt.

 

Jag rekommenderar inte att man skaffar Punkt Mac eller .Mac förr än man har fixat detta problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast igen, .mac är ju inte primärt en tjänst för att publicera hemsidor på internet, i hela texten som beskriver tjänsten, som är ganska omfattande, så säger man med 1 meningen på slutet att man har "möjliggjort att lägga ut sidor på internet, då det efterfrågats av användare".

Varför inte bara lägga din hemsida på ett vanligt webhotell ? Det borde ju dessutom vara billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj vad jag tjafsat med detta en längre tid. Domänhateraren fixar det inte.

 

Det slutade med att jag numera nyttjar Loopias gratis DNS-tjänst, som kunde vidarebefordrat adressen långt innan Apple annonserade ut det här som någon slags funktion.

 

https://loopiadns.loopia.se/ - fast du måste nog registera dig på http://www.loopia.se först, glöm inte att ämdra namnservrar i Domänhanteraren efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte vad iis menar med att det inte går att peka om med CNAME, och att du ska använda DNS istället. I konfigurationen för en DNS-server finns flera olika direktiv, varav CNAME är ett av dem. CNAME står för Canonical NAME, dvs det namn som man vill att användarna ska kunna surfa in på. CNAME är alltså en del av standarden för DNS, och är alltså ingen motsättning.

 

Direktivet A eller AAAA används för att peka en domän mot en viss IP-adress, och CNAME används för att ge en befintlig URL ett "nytt" namn, i form av en annan domän. T.ex så använder man CNAME för att ersätta en komplicerad URL som http://www.mac.com/<användarnamn> med sitt eget domännamn.

 

Med andra ord så har Apple rätt i att du ska använda CNAME. IIS har rätt i att det är DNS som ska användas för ompekningen, mentydligen är det någon inkopetent person på supporten där som inte vet hur man konfar en DNS, och att CNAME faktiskt är en del av DNS, och att det är just CNAME som ska användas.

 

Hur och var har du försökt använda CNAME? I din egen hosts-fil eller? För att det ska fungera så måste du alltså använda CNAME på den DNS-server som du använder, i detta fallet är det förmodligen IIS egen DNS. Har de ett webgränssnitt för att lägga till en CNAME där? Annars får du kontakta dem och be dem lägga till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...