Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sega Loss Med MacBook!


iMaartin

Rekommendera Poster

Tjo... har haft min macbook i ungefär precis ett år. Och den senaste månaden har min dator börjat sega loss ordentligt. Det gäller allt. Det tar mycket längre tid att starta, alla program laggar som fan, internet e cp-slött o.s.v. Jag har en hårdisk på 80 gb, ram på 1 gb och 2 ghz intel core duo. Det går lika segt bara jag har safari igång som det gör om jag har flera program igång. Vad kan detta bero på?? Ligger det massa skit nån stans? Finns det nått clean-up program man kan använda??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

ladda ned AppleJack och kör det, rensar cacher osv.

 

Andra underhållsprogram är MainMenu(gratis), Onyx(gratis) och Cocktail(kostar dock)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör ha en 10 GB ledigt på hårddisken. OS X defragmenterar hårddisken automatiskt och behöver svängrum, liksom tillfälliga filer behöver utrymme. Det är nog inte ditt huvudproblem men kan vara bra att veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Defragmentering är ju ett väldebatterat område, Mac OS X defragmenterar filer, ja, men är dålig på att konsolidera ledigt utrymme, så om du har mindre än 15% ledigt utrymme så skulle jag absolut ladda hem demo versionen och göra en analys av hårddisken och se vad den säger (eller hur den grafiska representationen av hårddisken ser ut). Du kan inte defragmentera diskar över 300 mb med de3moversionen men inköp kostar under 300 kr.

Fortfarande, om man har lite ledigt utrymme så kan tömnig av cache o dyl bara öka fragmentering av hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Defragmentering är ju ett väldebatterat område, Mac OS X defragmenterar filer, ja, men är dålig på att konsolidera ledigt utrymme, så om du har mindre än 15% ledigt utrymme så skulle jag absolut ladda hem demo versionen och göra en analys av hårddisken och se vad den säger (eller hur den grafiska representationen av hårddisken ser ut). Du kan inte defragmentera diskar över 300 mb med de3moversionen men inköp kostar under 300 kr.

Fortfarande, om man har lite ledigt utrymme så kan tömnig av cache o dyl bara öka fragmentering av hårddisken.

 

Vilket progg syftar du på...? 300 GB menar du väl.....?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, my bad, iDefrag menade jag. Och nej, det är 300 mb (eller något sådant) det är ju inte meningen att du ska kunna använda det för defragmentering, utan bara att du ska kunna kolla om du behöver det eller inte, för dom flesta är det ganska självklart att defragmentering ökar prestanda och stabilitet när det väl utförs.

Jag vet att man med Terminalen kan få viss sådan information, men att se en grafisk represantion över sin disk, och att få en lista över vilka filer som är fragmenterade och hur mycket kan vara ganska insiktsfullt och lärorikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen skulle jag köra ett program som xslimmer om man inte gjort det, det tillsammans med att plocka bort onödiga skrivardrivrutiner får bort ungefär 10 gb på en vanlig OS X/iLffe installation ,ed dom vanligare programmen (iWork m.fl), samma sak där, ladda hem deomversionen och kolla vad den säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

ladda ned Whatsize och kolla om det finns nån onödigtr stor typ logfil som stjäl en massa utrymme och segar ned systemet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddade också precis ner programmet WhatSize.. Har en logg på 35 GB :D ..

 

När jag försökte slänga hela den mappen i papperskorgen stod det bara att den används.. Aha.. Men hur avslutar jag den processen då så att jag kan slänga hela den mappen? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...