Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

EFI Firmware


Sea

Rekommendera Poster

Här kommer en fråga från en "nybörjare"...

 

Jag installerar alla uppdateringar som automatiskt kommer upp. Efter senaste uppdateringen kom EFI Firmware upp och den var lite annorlunda och kom då att tänka på att jag kanske inte alls bara ska klicka på utan att veta ngt om produkten? Kan det bli galet eller är det säkert att installera uppdateringarna?

EFI Firmware - vad är det & vad använder jag det till? Ska jag installera den? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade och det verkade gå bra!

 

Men hur är det egentligen med säkerheten, allmänt, att installera uppdateringar, kommer de från säker källa eller kan det smyga sig in ngn oinbjuden? Min tid med PC och en massa virus, trots virusprogram, har inte glömts bort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I programuppdatering har jag svårt att tänka mig att det skulle komma in objudna gäster..

Sedan ska du inte oroa dig för trojaner och virus--det har vi diskuterat i otaliga inlägg här.. :D

 

 

Välkommen hit glömde jag skriva.. :storkram:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att EFI-firmware uppdatering bara lägger sig bland verktygsprogrammen men sen måste du köra det därifrån för att göra själva uppdateringen.

 

Klart att det finns en risk att skadliga program kommer med i uppgraderingar, men det är en minimal risk. Dessutom så brukar många andra redan ha installerat innan man själv får uppgraderingen och därmed är det väl provade filer som man får via programuppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

en firmware är en uppgradering som påverkar hårdvaran i en dator, kan vara en firmware för processorn, grafikkort, fläktar, moderkort osv.

 

EFI är en ersättare för BIOS från Intel och det är den som sitter i alla nya Macar.

 

BIOS är datorns grundläggande program som körs när den startas. Den startar ex tangentbord, mus, skärm och hårddisken. Fungerar typ som tändstiften i en bil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite funderingar som säkert är helt fel,

 

MEN... det känns som att alla dessa uppdateringar inkl. EFI som kommit sista dagarna har något samband med att leopard lanseras väldigt snart.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade lite problem med EFI uppdateringen men läste inte så noga instuktionerna.

Fick bara massa reboots med samma meddelanden hela tiden.

Att man skulle hålla inne powerknappen tills det blinka missade jag.

Efter det fungerarde det perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer en fråga från en "nybörjare"...

 

Jag installerar alla uppdateringar som automatiskt kommer upp. Efter senaste uppdateringen kom EFI Firmware upp och den var lite annorlunda och kom då att tänka på att jag kanske inte alls bara ska klicka på utan att veta ngt om produkten? Kan det bli galet eller är det säkert att installera uppdateringarna?

EFI Firmware - vad är det & vad använder jag det till? Ska jag installera den? :fundersam:

Ja det är en bra idé att installera Apples uppdateringar. Däremot ska du naturligtvis inte göra det mitt i en deadline, för det finns en liten risk att det går fel. Men de positiva brukar överväga det negativa.

 

Allt som kommer in i programuppdateringen är digitalt signerat och det går inte att mixtra med innehållet i uppdateringarna. (jag har försökt). Det är mao garanterat inga andra än Apple som kan ha lagt in kod däri. Fast det behöver ju faktiskt inte betyda att det är fritt från skadlig kod, jag anser att en hel del iTunes-kod är skadlig så man inte kan använd sina lagligt inköpta låtar i egenskapade familjevideos som man spelar upp på en annan dator som exempel.

 

Firmware-uppdateringarna är lite speciella då det är lite mer omständigt att uppdatera den fasta programvaran som körs innan datorn hittat hårddiskar och annat vid start-processen. De kommer alltid som ett separat program som brukar sättas igång automatiskt efter programuppdateringen är färdig, och en lång ruta med instruktioner hur man ska göra. (hålla ner knappar osv). LÄS DEN!

 

Ibland kan såna där program hänga fast sig så de startar varje gång med datorn. Då får man gå in i verktygsprogrammappen och slänga programmet. (det har ju redan gjort sitt jobb - att uppdatera firmwaren, och det behöver man bara göra en gång. Behöver det göras igen kommer ju ett nytt program.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppnade en ny tråd som ger svaret på den ursprungliga frågan, vad är EFI-firmware

Finns HÄR

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...