Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gamla program i nya Mac mini ?


Nemo

Rekommendera Poster

Jag använder en PowerBook G4 och tänker köpa en ny Mac mini. Använder Officepaketet, InDesign och Photoshop. Har frågat i några affärer om det är möjligt, slött eller omöjligt att använda mina program i nya Intel-Mac mini, eller om jag måste uppgradera/köpa nytt. Har inte fått något tydligt svar.

Tacksam om någon kan berätta vad som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De programen ska inte vara några problem att installera. Dock - om de inte är Intelanpassade så kan det gå segt att köra, eftersom de då körs genom Rosetta (inget du behöver aktivera själv) som emulerar PPC-processorn. Det är enligt uppgift bra mycket snabbare än det vi tidigare sett av emulering (Virtual PC etc).

 

Mycket internminne rekommenderas också - men det gäller oavsett om du har intelanpassade program eller inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder en PowerBook G4 och tänker köpa en ny Mac mini. Använder Officepaketet, InDesign och Photoshop. Har frågat i några affärer om det är möjligt, slött eller omöjligt att använda mina program i nya Intel-Mac mini, eller om jag måste uppgradera/köpa nytt. Har inte fått något tydligt svar.

Tacksam om någon kan berätta vad som gäller.

Det beror på hur gamla dessa program är. Om de är så gamla att de körs i Classic (eller direkt i OS 9) så går det inte alls.

 

Om de körs i OS X (utan Classic) så går det bra. Dock måste man ha minst 1GB RAM för att köra ETT program. För att köra fler än ett program samtidigt bör du ha 2GB RAM.

 

Om du har en gammal (slö) PowerBook så kommer programmen att gå snabbare på Intel, trots Rosetta. http://www.apple.com/se/rosetta/

 

Om du har sista PowerBookmodellen så kommer programmen att gå ungefär lika snabbt. Prestanda ökar om du köper Intelversioner av programmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vad ni menar med "samtidigt" för man kan ju bara jobba i ett program åt gången men jag har 1GB på min mini och har PS, Flash, Flashplayer, QT, Firefox, Safari, Dreamweaver öppnat samtidigt och nån gång InDesign plus några småprogram, företrädesvis icke nya intel-anpassade program (PS CS1), men jag har inte provat att ha en bild öppen samtidig med en layout öppen i de andra osv samtidigt, inte så ofta det händer. Annars så funkar det hyfsat men kan lusa lite ibland så om du jobbar professionellt eller är rik bör du köpa 2GB på en gång.

 

Har iofs ett litet fel och det är att dubbelklickar jag på en fil så vill inte alltid PS öppna den utan ibland måste jag dra och släppa den på PS-symbolen i dockan, vet inte vad det beror på men det är en sån liten sak så jag orkar inte felsöka. Tänkte det har med Rosetta och för lite minne att göra kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vad ni menar med "samtidigt" för man kan ju bara jobba i ett program åt gången men jag har 1GB på min mini och har PS, Flash, Flashplayer, QT, Firefox, Safari, Dreamweaver öppnat samtidigt och nån gång InDesign plus några småprogram, företrädesvis icke nya intel-anpassade program (PS CS1), men jag har inte provat att ha en bild öppen samtidig med en layout öppen i de andra osv samtidigt, inte så ofta det händer. Annars så funkar det hyfsat men kan lusa lite ibland så om du jobbar professionellt eller är rik bör du köpa 2GB på en gång.

Haha, den var bra den! "kan ju bara jobba i ett program åt gången". :hihihi:

 

Starta en lång rendering i Photoshop.

Starta en stor nedladdning i Safari.

Läs din e-post.

Och vips gör du (och Macen) tre saker samtidigt.

 

Så fort ett program dras igång används RAM-minne. Ju mindre RAM du har desto färre program bör/kan du ha igång samtidigt.

Har iofs ett litet fel och det är att dubbelklickar jag på en fil så vill inte alltid PS öppna den utan ibland måste jag dra och släppa den på PS-symbolen i dockan, vet inte vad det beror på men det är en sån liten sak så jag orkar inte felsöka. Tänkte det har med Rosetta och för lite minne att göra kanske.

Tag och "Visa Info" på en fil som öppnar fel program. Där kan du välja program att öppna filen med. Sedan klickar du på knappen "Ändra alla".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det är så ni menar, då har jag iofs oxå laddat hem filer samtidigt med arbete och/eller surfat samtidigt som jag batchat bilder i PS t ex med 1GB men annars så mitt arbetssätt är att bara jobba i ett program åt gången. De filter jag gör i PS tar aldrig mer tid än några sekunder osv och om jag nu ska använda bilden i InDesign som exempel så måste ju bilden ändå va klar innan jag kan ta in den i ID el Dreamweaver, så det är inte så lätt att börja jobba i flera program samtidigt på beställning. Men jag har inte provat att göra något "tyngre" samtidigt i två program, nej, det kanske inte går då med 1GB.

 

Nej det är PS-psd-filer som jag öppnar i PS som ibland inte "tar", då får jag dra den in i dock-symbolen, då tar det. Händer bara ibland, typ en-två av tio ggr el så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...