Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fil skadad i Windows


Samson

Rekommendera Poster

Hallå alla PC-experter ;-)

 

Jag har kört Windows XP nu ett bra tag i min MacPro genom BootCamp och allt har fungerat perfekt.(Använder Windows för att kolla av webbsidor som vi producerar att dessa ser bra ut i PC-miljö bl a).

 

Nu idag när jag skulle starta om i Windows som vanligt genom att hålla alt och välja windows-partionen så kommer en svart skärm upp med den uppiggande texten att en fil har blivit skadad och med uppmaningen att installera om just den filen.

Filen är: <windows-rot>\system32\hal.dll

 

Man har vad jag förstår hamnat i ett "moment 22"-läge här. Kan inte starta från Windows installations-CD heller då samma felmeddelande kommer upp.

Har senaste versionen av BootCamp installerad.

 

Prövade att installera om Windows genom BootCamp, men samma problem dyker upp här också.

Återstår då att återställa/radera hela windows-partitionen och börja om från början igen.

Men det känns jäkligt surt då en hel del program ligger där (och spel naturligtvis).

 

Någon som har en lösning utan att behöva radera hela rasket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har problem med boot.ini-filen och du lär nog tyvärr behöva kunna boota med Windows-skivan för att kunna göra en recovery på den.

 

Om det går starta med skivan, så välj recovery, eller återställningsalternativet.

Sen skriver du bootcfg /rebuild så ska det lösa sig.

 

Gör dock backup på hela hårddisken innan, så att inget annat viktigt försvinner från din OSX-partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Jag kunde starta från installations-CDn och prövade alla tänkbara startsätt, (Recovery, enligt senaste konf. m.m.) men till slut kom meddelandet att hal.dll var skadad upp i alla fall och man var tillbaka på ruta 1.

Jag har nu formaterat om partitionen och installerat XP på nytt från scratch. Blev lite merarbete med installation av diverse apps. :-(

Hoppas det håller ett tag nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Hallå alla PC-experter ;-)

 

Jag har kört Windows XP nu ett bra tag i min MacPro genom BootCamp och allt har fungerat perfekt.(Använder Windows för att kolla av webbsidor som vi producerar att dessa ser bra ut i PC-miljö bl a).

 

Nu idag när jag skulle starta om i Windows som vanligt genom att hålla alt och välja windows-partionen så kommer en svart skärm upp med den uppiggande texten att en fil har blivit skadad och med uppmaningen att installera om just den filen.

Filen är: <windows-rot>\system32\hal.dll

 

Man har vad jag förstår hamnat i ett "moment 22"-läge här. Kan inte starta från Windows installations-CD heller då samma felmeddelande kommer upp.

Har senaste versionen av BootCamp installerad.

 

Prövade att installera om Windows genom BootCamp, men samma problem dyker upp här också.

Återstår då att återställa/radera hela windows-partitionen och börja om från början igen.

Men det känns jäkligt surt då en hel del program ligger där (och spel naturligtvis).

 

Någon som har en lösning utan att behöva radera hela rasket?

 

Jag fick exakt samma fel meddelade som dig. Det är precis som Dimeyard säger, något har hänt med boot.ini. Jag tror att detta hände pga Paralells (kör senaste betan 5540 i Leopard) för mig (hängde Leopard för mig och efter det kunde jag varken starta upp XP från Paralells eller normalt via Bootcamp). Fick rätt på det genom att ändra i boot.ini som ligger i rooten på Windows partitionen (dold system fil i windows).

Så här ska det se ut:

 

[boot loader]
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional"

/Jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...