Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

FCP till iDVD


vips

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag filmar mycket i tjänsten som är dokumentering på olika saker men mest teater föreställningar. Så dessa ligger runt 90 till 180 minuter. Och med tanke på att staten måste få allt vi gör på film så blir det ganska mycket att göra. Men vilket filformat är bäst att köra från FCP till iDVD? Jag vill ha bra kvalitet men det är ingen spelfilm utan dokumentering. Jag vill hellre ha snabbare redering, än bättre kvalitet. Det ska naturligtvis inte vara kass kvalitet men inte dv pal direkt.

 

Körde igår ut en film på 95 minuter via kompressor och valde DVD 120 min fastest 4:3. Men denna fil som blev i .mv2 samt dolby ljudfil. Gick inte att öppna med iDVD. Varför går inte detta? Går det bara att välja avi och mov filer?

 

Jag ska tilläga att jag inte ska göra några snygga menyer utan en enkelt som går till till två olika teatrar. Så iDVD passar mina behov av att inte efterlika kalle anka menyer.

 

Så som sagt vilket filformat är bäst om jag vill ha enkel menyn (helst via iDVD) och snabb rendering, bra kvalitet samt inte mer än vad som får plats på dvd-skiva.

 

Hoppas ni fårstår vad jag menar.

 

tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iDVD går att fixa till, se "iDVD Tutorial" som det heter i den engelska hjälpen.

 

Annars kan du köpa Toast. Där kan du enklare få DVDer utan teman.

http://www.roxio.com/

 

Vad gäller filformat så har jag en fråga. Varför använder du FCP? Måste materialet redigeras eller ska det bara ut på DVD? I det sistnämnda fallet så kan både Toast och iDVD importera direkt från DV-kameran och bränna en DVD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver FCP eller kan klara mig med FCE. Men som sagt så filmar jag teaterföreställningar och där har jag inte möjligheten att kunna få bra ljud eller ljus så jag måste justera ljudet under filmens gång samt med färgåtergivningen. Klipper inte så ofta så egentligen så beöver jag det inte alltid, men kan man det så vill man inte byta ner sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver FCP eller kan klara mig med FCE. Men som sagt så filmar jag teaterföreställningar och där har jag inte möjligheten att kunna få bra ljud eller ljus så jag måste justera ljudet under filmens gång samt med färgåtergivningen. Klipper inte så ofta så egentligen så beöver jag det inte alltid, men kan man det så vill man inte byta ner sig.

OK, då går det ju inte att köra direkt från kamera till DVD.

 

Men kolla in Toast.

 

(Och för 180 minuter måste du bara ha en dubbellagers skiva och -brännare.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har kollat på toast och det blir nog ett köp på toast 8.

 

tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVD Studio Pro kommer ju med Final Cut Studio, du exporterar bara en Quicktime-fil som referens-fil (kryssar av make movie self contained) och döper den till .ref.mov i slutet så importerar du bara den lilla filen till DVD studio och komprimerar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta OT...men vem har lurat i dig något sådant? Du borde ta ett snack med den personen. Statens arkiv samlar bara på sådant som publiceras (t.ex. sänds). Och bara exakt det som är med i publiceringen (sändningen).

 

Och med tanke på att staten måste få allt vi gör på film så blir det ganska mycket att göra.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tyvärr så har jag inte tillgång att arbete med dvd studio pro. Men jag har små jobbat lite med det och jag tycker det blir lite för avancerat för min del och dyrt om jag ska köpa hela studio paket. En dag kommer fram igenom när man har lite mer på kontot, då blir det CS3 och final cut studio.

 

Än så länge kör jag med jobbets FCP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kollega kanske? (Inget illa menat om du tror det.) Hade varit komiskt om du höll på med samma sak.

 

Jag ska kanske förklara bättre. Jag jobbar delvis på en teater i Göteborg som får bidrag från skattebetalarna och vi har (som dom sagt till mig) som uppgift att dokumentera allt som vi gör i form av publikarbete. Alltså när vi tex spelar en föreställning 75 gånger så måste vi filma en gång och sedan skicka iväg den filmen till något arkiv i Sverige. Detta ska inte gemföras med SVT eller TV4 skyldigheter. Utan detta gäller inbart när jag filmar av något som komun/region/stat bidrar med pengar till. Jag vet inte men jag är rätt säker på att vi inte skickar det till "Statens arkiv" utan något med åt "teater arkivet".

 

Dock vet jag inte om detta är "lag" på detta eller om man verkligen måste. Jag vet att vi ligger flera år efter vissa prodktioner som jag arbetat med nu är från 70-talet. Så jag tror inte det är någon brådska med det. Men om någon i "slips från stockholm" vill en av våra föreställningar så måste vi kunna visa den.

 

Hoppas att du förstår och om du vet att det är fel så vill jag gärna veta detta.

 

 

Ursäkta OT...men vem har lurat i dig något sådant? Du borde ta ett snack med den personen. Statens arkiv samlar bara på sådant som publiceras (t.ex. sänds). Och bara exakt det som är med i publiceringen (sändningen).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men... FCP går ju inte att köpa separat längre sen flera år?

Det är relativt simpelt egentligen, ställer bara in format, nån meny kanske, vilket det finns massa templates för och sedan är det bara att bränna. Mycket Simpelt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen.

 

Tror att jag kör med FCP 4. det är ju inte som vi säger den senaste. sen vet jag inte vem som köpt vad eller hur det gick till. det var innan min tid på bygget.

 

men tack för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

swedishmountain

har du testat att exportera ut en vanlig QT.mov (DV-PAL) från FCP och sedan importerat den till projekt i iDVD?

iDVD borde kunna själv koda om den filen före bränning till DVD.

 

Så går det i alla fall att göra i DVD Studio Pro.

 

/Swedish Mountain Film

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...