Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Film och undertexter


Exdiaq

Rekommendera Poster

Har ett par frågor om film och undertext.

 

1. När jag öppnar en .avi-filmfil i Quicktime så startar undertexten från .srt-filen som ligger i samma mapp med samma namn automatiskt. Men när jag konverterade filmen till mp4 så funkar der helt plötsligt inte längre. Varför?

 

2. Går det att lägga in .srt-textningen permanent i filmfilen så att man bara har en .mp4-fil som man lätt kan lägga in i iTunes?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett par frågor om film och undertext.

 

1. När jag öppnar en .avi-filmfil i Quicktime så startar undertexten från .srt-filen som ligger i samma mapp med samma namn automatiskt. Men när jag konverterade filmen till mp4 så funkar der helt plötsligt inte längre. Varför?

 

2. Går det att lägga in .srt-textningen permanent i filmfilen så att man bara har en .mp4-fil som man lätt kan lägga in i iTunes?

 

MP4 stödjer ej undertexter i srt fomat utan de måste vara i BIFS format. dvs de måste konverteras tyvärr känner jag inte till något sätt att göra detta på mac. För Windows finns MP4Box ett commandline verktyg som kombinerat med YAMB GUI kan fixa det!. Som nödlösning kan du prova att spela upp mp4 filen och undertextfilen i VLC och se om det fungerar. VLC brukar ju ignorera standards!

 

Vad gäller fråga 2 så antar jag du menar att bränna fast texten i filmfilen och det rekommenderas ej när det gäller mpeg4 och dess olika varianter(divX,Xvid, h264, mp4 etc) detta då det blir fula artifakter. Det går att göra det snyggare i mpeg1 och 2 tex VCD,SVCD och DVD. Varför det blir så fult i mpeg4 vet jag ej men det är min erfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har redan VLC och vet hur det fungerar där. Anledningen till att jag konverterade till .mp4 var att jag ville ha in det i iTunes och FrontRow. Är lite av pedant när det gäller Macen och därför retar det kallfeber på mig att ha filmer på två ställen.

 

Tar iTunes .mpeg1 och .mpeg2?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...