Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

RAM minne bara sugs av diverse program nu mer!


skanerost

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har nog lite problem med min iMac 20" C2D, jag har helt plötsligt råkat ut för enorm minnesslukning! Allt började med Growl och efter ominstallation av Growl var allt normalt i ca 1 dag! Nu börjar flera program att äta minne!

 

Postar en skärmdump där itunes verkar äta på tok för mycket! Dock är detta ändå lågt i jämförelse mot hur mycket som äts upp annars!

 

Jag har aldrig sett så mycket minne ätas förrän nu! Är detta verkligen normalt? Ibland har jag ca 90MB RAM kvar till trots för att jag inte gör något!

 

Har ni någon smart lösning?

post-16889-1190495056.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Du har 700 MB inaktivt, vilket i princip är ledigt. Så det är lungt än så länge. Lite lurigt kanske att iTunes drar 300 MB dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har 700 MB inaktivt, vilket i princip är ledigt. Så det är lungt än så länge. Lite lurigt kanske att iTunes drar 300 MB dock.

 

Jo precis denna dump du ser är när det är "lurigt" emellanåt så blir jag av med över 1Gb på ingenting samma program som jag har uppe nu!

 

 

Om någon berättar hur man gör en skärmdump på dashboarden så kan jag visa en topp där jag avslutat program!

 

Edit kom på det själv :P

 

Men här ser ni toppen!

post-16889-1190496320_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Blir av med? Du menar att du har en massa inaktivt? De där siffrorna från dashboard-dumpen stämmer med hur det borde se ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir av med? Du menar att du har en massa inaktivt? De där siffrorna från dashboard-dumpen stämmer med hur det borde se ut.

 

Jag menar toppen du ser i dumpen på dashboarden, den längsta staplen där det är den jag refererar till just nu! Där är en massa minnes förlust där, och då har jag samma program igång som nu! Bara det att jag får gå in i aktivitets hanteraren och avsluta dem och starta om för att minnet ska återgå till normalt!

 

Kolla sedan på mina sidor in och ut i den första dumpen! De brukar ligga på noll men den senaste tiden har det förändrats med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Okej! Nu ser jag.

 

Den grafen är ju rätt dålig. Hur är skalan? Och vad är det som avses? Är det det totala använda minnet? Och hur hög är egentligen den där toppen? Om det handlar om att gå från 100 till 300 MB kanske det inte är så mycket att oroa sig för; det var bara ett par program som drog igång.

 

Det är väl knappast så att det där maximat motsvarar 1,8 GB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej! Nu ser jag.

 

Den grafen är ju rätt dålig. Hur är skalan? Och vad är det som avses? Är det det totala använda minnet? Och hur hög är egentligen den där toppen? Om det handlar om att gå från 100 till 300 MB kanske det inte är så mycket att oroa sig för; det var bara ett par program som drog igång.

 

Det är väl knappast så att det där maximat motsvarar 1,8 GB?

 

Jopp slår grafen i taket och jag kollar med aktivitetshanteraren så är det allt mitt ram minne som används!

 

Så det är det jag menar något är lurigt som fasen jag kan gå från datorn komma tillbaka och boom! Så suger den ca 1,2 Gb RAM!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick för mig att kolla.

iTunes är OK,

men hur i helv..te kan Webkit dra över 270MB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade med det, men ingen speciell förändring. 2MB mindre.

 

Safari tar ju bara 32MB.

Det är väl bara för allt sabla beta larv i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat denna iFreeMem

 

Testade den men det var inget för mig .. men tack för tipset! :)

 

Körde applejack efter en massa knasande och nu är det som det ska vara !

 

1,14 Gb RAM inactive 473MB RAM free hoppas att detta håller i sig !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såja då börjar det om från början!

 

Om jag inte tolkar detta fel ... pages in ut för högt samt 1,5 Gb RAM åt safari!

 

Vad är fel egentligen??

 

Och Growl och andra proggs!

post-16889-1190712454.png

post-16889-1190712581.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såja då börjar det om från början!

 

Om jag inte tolkar detta fel ... pages in ut för högt samt 1,5 Gb RAM åt safari!

 

Vad är fel egentligen??

 

Och Growl och andra proggs!

Inga fel, bara ett system som fungerar som det ska.

Oanvänt minne är system-strategiskt perspektiv bortslösat minne då systemet inte bara ska förse med funktioner för att göra datorn användbar utan även nyttja de tekniker som finns för att göra datorn snabbare.

 

Så den lagrar allt den kan på ett smart sätt från hårddiskar och nätverk i RAM så att din dator ska kännas och fungera snabbare. Onödigt att hämta samma sak två gånger från ex. MacWorld.se när det redan finns både i HD-cache och RAM, eller hur?

 

Vidare så tolka Aktivitetskontroll rätt, hur mycket som för tillfället finns i RAM ser du i kolumnen "Verkligt minne". "Virtuellt minne" är data som tidigare använts, finns inte i RAM nu alltså, och möjliggör snabb åtkomst även det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga fel, bara ett system som fungerar som det ska.

Oanvänt minne är system-strategiskt perspektiv bortslösat minne då systemet inte bara ska förse med funktioner för att göra datorn användbar utan även nyttja de tekniker som finns för att göra datorn snabbare.

 

Så den lagrar allt den kan på ett smart sätt från hårddiskar och nätverk i RAM så att din dator ska kännas och fungera snabbare. Onödigt att hämta samma sak två gånger från ex. MacWorld.se när det redan finns både i HD-cache och RAM, eller hur?

 

Vidare så tolka Aktivitetskontroll rätt, hur mycket som för tillfället finns i RAM ser du i kolumnen "Verkligt minne". "Virtuellt minne" är data som tidigare använts, finns inte i RAM nu alltså, och möjliggör snabb åtkomst även det.

 

Oj jag fattar verkligen inget! Jag har fattat det som om man ska ha pages in out i form av xxx/0 !

 

Har alltid tycket att det verkar klurigt att fatta vad som tar vad egentligen! För kollar man på fritt så visar det endast ett par MB ledigt emellanåt! Men om du säger att det ska vara så är det så! Jag vet inte som sagt!

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...