Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

.htaccess-problem


yohan_oberg

Rekommendera Poster

Hej!

Detta forum har varit till ENORM hjälp för mig och jag är tacksam till alla som skriver här. Jag gjorde för en månad sedan det stora klivet och övergick till OSX ifrån Windows och det hade aldrig varit såhär smidigt utan er! Stort tack! :galetglad:

Men hur mycket jag än söker så är det tre (eller kanske bara ett :crossfingers: ) problem som jag inte får ordning på.

 

Jag kör en server för att testa mina hemsidor innan jag lägger upp dem på hotellet. Eftersom "Personlig fildelning" behövs för detta måste jag skydda vissa mappar precis som på hotellet.

 

Detta tänkte jag göra med .htaccess och .htpasswd. Det visade sig vara lite svårare att konfiguera än vad jag trott men efter mycket trixande har jag fått det att fungera... fast inte som jag vill.

 

Om jag i min .htaccess-fil använder:

AuthUserFile /Library/WebServer/Documents/HemligaMappen/.htpasswd

...så får jag fram min lösenordsruta; men den vill inte ta emot mitt lösenord.

 

Om jag istället placerar min fil i:

AuthUserFile /etc/.htpasswd

...så funkar allt som det ska.

1. Vad jag undrar är: Vad är det för fel på min första sökväg, varför funkar inte den? (Jag antar att den helt enkelt inte hittar filen)

 

2. Jag undrar även: Borde inte sökvägen ifrån min ROOT (vilket om jag förstått det rätt är den som ska nämnas i "AuthUserFile" ovan) vara:

AuthUserFile /HemligaMappen/.htpasswd

+?

 

3. Slutligen undrar jag: Beror detta på att min serverroot är konstig? T.ex. så trodde jag att länkar som:

include("/mapp2/fil.php")

...utgick ifrån serverns root. Men när jag testar detta på olika undersidor på min hemsida så funkar det inte. Har ett vagt minne av att det funkade när jag körde på en Windowsserver. Någon inställning som spökar? :fundersam:

Gäller det inte:

* ROOT

* Upp en nivå

* Samma nivå

enligt:

include("/mapp/fil.php")
include("../mapp/fil.php")
include("mapp/fil.php")

 

Om någon skulle kunna hjälpa mig att svara på någon utav de här frågorna så vore jag sketaglad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok; den sista frågan hittade jag just svar på själv. Det var som jag mindes med root-länkar. De tre olika typerna av href finns utförligt förklarat här:

 

http://www.motive.co.nz/glossary/linking.php

 

Något är vajsing med min root. Har sökt runt bland alla inställningar jag hittat i 3 timmar nu. No luck!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför behöver du skydda mapparna?

Om du har brandväggar stängda osv så är det ju ingen annan än du som kommer åt dom ändå.

Eller ligger i ett LAN eller nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara vissa mappar jag vill dölja; de som innehåller lösen och annat plock o gott. Jag och kunden uppskattar möjligheten att kunna göra ändringar och sedan få feedback direkt innan sidan "går i tryck". Helst skulle jag alltså vilja slippa stänga ute denna möjlighet. Därför tänkte jag .htaccess. Men som sagt så är det något konstigt med min webbrot. Detta har både ställt till det med behörigheterna och även länkandet på sidan relativt rooten.

 

Jag har:

DocumentRoot = /Library/WebbServer/Documents

 

Men den beter sig som om:

DocumentRoot = /Private

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte riktigt förstått (eller ordentligt läst) ditt inlägg. Men du är väl medveten om att man kan skapa en .htaccess-fil i en mapp som ger tillgång till en helt annan mapp? Kontrollera sökvägen (path:en) ordentligt så finner du säkert svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...