Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vill byta plats på min "filmer" mapp


lodbro

Rekommendera Poster

tjena

går det att länka lr flytta så min "filmer" mapp hamnar på en extern hd?

jag vill ändå ha genvägen fungerande på sidan i finder-fönster

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl skapa ett alias som länkar till filmmappen på din externa HD skulle jag tro. Högerklicka filmmappen på externa HD:n och klicka "Skapa alias" och drag sedan länken till din lokala filmmapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle vilja ha det så att det funkar exakt som vanligt fast alla grejjer ligger på den externa, gör man som du säger så blir det väl en "mapp"(genväg, alias whatever) i filmer-mappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel. Men går det inte att koppla en extern hårddisk så att den uppträder inför operativsystemet som en förlängning av den interna hårddisken?

 

Jag har för mig att en vän till mig har så att det länkas direkt utan att man ser någon skillnad i finder.

 

 

Fråga mig dock inte hur man gör. men jag tror det ska gå att montera externa diskar på det viset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte bry sig om förinstallerade mappar (film, musik, dokument, etc). Gör egna mappar om du vill, döp dom till vad som helst, placera dom var du vill (t.ex. på extern disk) och dra dom till sidofönstret i "finder". Om du vill ge dina egentillverkade mappar ett markantare utseende/ny ikon - så finns det sådana att hämta där ut...i miljoner.

Det som är riggat när man köper/installerar en Mac är bara ett förslag.

 

(man ska dock inte rodda med hemmamappen som sådan [flytta, döpa om]).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte bry sig om förinstallerade mappar (film, musik, dokument, etc). Gör egna mappar om du vill, döp dom till vad som helst, placera dom var du vill (t.ex. på extern disk) och dra dom till sidofönstret i "finder". Om du vill ge dina egentillverkade mappar ett markantare utseende/ny ikon - så finns det sådana att hämta där ut...i miljoner.

Det som är riggat när man köper/installerar en Mac är bara ett förslag.

 

(man ska dock inte rodda med hemmamappen som sådan [flytta, döpa om]).

 

mmm Men om hann vill ha alla sina filmer i "filmer"-mappen så det fungerar bra med alla program som "letar smart" i filmer-mappen (fron row, azureus mfl). då är det ju ingen bra idé att göra t ex. en mapp som heter "Filmer 2"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmm Men om hann vill ha alla sina filmer i "filmer"-mappen så det fungerar bra med alla program som "letar smart" i filmer-mappen (fron row, azureus mfl). då är det ju ingen bra idé att göra t ex. en mapp som heter "Filmer 2"

 

Aha...nej, då ere kört. Har ingen lösning på det. Då måste man nog gå in i varenda program och ändra parametrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som inte funkar om du lägger ett alias i Filmermappen?

Den kommer ju att finnas med även i Front Row mm mm...

 

Filmermappen är bara en mapp som vilken annan mapp som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är väl mest jag som inte vill ha nått alias i filmer-mappen :P

sen vill jag inte ha 2st mappar med filmer i utan bara en å den vill jag ha på externa hd'n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Skapa en mapp som heter "Vadsomhelst" på externa HDD. Gör en alias av denna mapp.

2. Kopiera över allt som finns i "Filmer"-mappen på datorn. Radera sen den mappen.

3. Kopiera över alias-mappen från externa HDD'n - lägg den idin hemma-mapp där "Filmer"-mappen låg förut. Radera nu alias-mappen som ligger på externa HDD'n.

4. Alias-mappen som nu ligger i ditt hembibliotek heter "Vadsomhelst alias". Döp om denna till (exakt) "Filmer".

 

Allt som nu läggs däri, eller söks däri, eller skapas däri - finns/hamnar/söks/skapas egentligen i mappen "Vadsomhelst" på din externa HDD. Alias-mappen "Filmer" kommer aldrig att innehålla någonting - den KAN inte innehålla någonting. Den är bara en "öppning" till mappen "Vadsomhelst".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enda nackdelen är att frontrow inte verkar vilja kännas vid aliasen utan tycker att det inte finns filmer, men det är lite skit samma eftersom jag nästan aldrig ser på film därigenom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med ZFS som kommer i nya Leopard ska man väl kunna montera en en enhet i en mapp, precis som man har kunnat med NTFS ett bra tag nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Skapa en mapp som heter "Vadsomhelst" på externa HDD. Gör en alias av denna mapp.

2. Kopiera över allt som finns i "Filmer"-mappen på datorn. Radera sen den mappen.

3. Kopiera över alias-mappen från externa HDD'n - lägg den idin hemma-mapp där "Filmer"-mappen låg förut. Radera nu alias-mappen som ligger på externa HDD'n.

4. Alias-mappen som nu ligger i ditt hembibliotek heter "Vadsomhelst alias". Döp om denna till (exakt) "Filmer".

 

Allt som nu läggs däri, eller söks däri, eller skapas däri - finns/hamnar/söks/skapas egentligen i mappen "Vadsomhelst" på din externa HDD. Alias-mappen "Filmer" kommer aldrig att innehålla någonting - den KAN inte innehålla någonting. Den är bara en "öppning" till mappen "Vadsomhelst".

 

 

enda nackdelen är att frontrow inte verkar vilja kännas vid aliasen utan tycker att det inte finns filmer, men det är lite skit samma eftersom jag nästan aldrig ser på film därigenom

Med en liten modifikation på det som mjg skrev ovan, så bör det fungera med Front Row också.

 

Först och främst så har alla mappar i OS X namn på engelska, och inte svenska. Det är bara Finder som visar svenska översättningar på mapparnas riktiga namn. Mappen "Vadsomhelst" bör alltså heta Movies, och inget annat. I den mappen ska det finnas en fil på noll bytes (alltså en tom fil) med namnet .localized

 

Obeservera att filnamnet .localized börjar med en punkt. För att skapa denna fil, så är det enklast att göra detta i Terminalen.

 

Starta Terminal, som ligger i mappen Verktygsprogram. Skriv cd följt av ett mellanslag, och dra sedan mappen Movies från den externa hårddisken till Terminal-fönstret. Nu fylls sökvägen i, så att det står

 

cd /Volumes/<namn_på_den_externa_hårddisken>/Movies

 

tryck på enter. Skriv sedan

 

touch .localized

 

och tryck enter. Sedan kan du avsluta Terminalen.

 

Nu har du en mapp på den externa hårddisken som heter Movies, med ne .localized-fil i. Håll ned alternativ och klicka på Movies-mappen och dra till din hemkatalog. Nu kommer mappens namn att visas som Filmer där, trots att den egentligen heter Movies, och den bör hittas av Front Row och andra program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:utskallning:

kopieras inte hela mappen till min hem-mapp då?

jag vill ju inte ha alla filmer å allt på 2 olika ställen

 

Nej, inte om du håller ner alt-tangenten. Då skapar du ett alias som bara är en genväg till den andra mappen. Ingen kopiering sker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag gör som ni säger så blir det ju ett alias i min hem-mapp som heter "filmer"(både om man kollar i finder å i terminal) som inte känns igen av frontrow

spelar det nån roll om man gör alias-filen på vanligt klicka-manér lr inte?

jag har inte ett orginal apple-tangentbord så jag har lite svårt med knapparna :P

är alt den med äpplet å kringlan på lr gamla windows-knappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag gör som ni säger så blir det ju ett alias i min hem-mapp som heter "filmer"(både om man kollar i finder å i terminal) som inte känns igen av frontrow

spelar det nån roll om man gör alias-filen på vanligt klicka-manér lr inte?

jag har inte ett orginal apple-tangentbord så jag har lite svårt med knapparna :P

är alt den med äpplet å kringlan på lr gamla windows-knappen?

 

Först: tyvärr verkar det som om Mizous recept inte funkar, trots att det som han skrev, borde göra det. Jag har testat, inte med en extern hd, men med ett usb-minne, och det verkar inte som om Frontrow känner igen filmmappen om den är ett alias, även om man tagit hänsyn till lokaliseringen.

Någon annan kanske vet, eller kan få det att funka?

 

När det gäller att skapa alias, tror jag att jag och någon till var lite för snabba. Alias med drag-and-drop gör man med tangentkombinationen alt+äpple, inte med bara alt. Du känner igen aliaset på att det har en pil på ikonen.

 

Tangenterna från vänster till höger:

Windowsbräda: ctrl-windows-alt

Applebräda: ctrl-alt-äpple

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade lite till:

Det funkar med Frontrow om man gör det "en nivå längre ner", det vill säga lägger ett alias till en mapp på den externa i Filmer/Movies-mappen. Då spelar det heller ingen roll vad mappen eller aliaset heter.

Då borde det även funka med andra program som letar efter filmer i Filmer-mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...