Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Går SJ sakta?


Axelman

Rekommendera Poster

Vad sägs om att åka tåg i 581 km/tim? Kolla HÄR!! Det är nog detta tåget Bellman spikade fast målarfärgen på... (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först måste alla vilda djur utrotas... Fronta med en älg i 500 blås... uhhhh :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som varit i Stockholm under hösten har väl inte undgått linx-reklamen Stockholm – Karlstad 2 tim 20 min. Längtar tills samma sträcka avverkas på lite drygt 30 min. Skulle gå fortare att ta sig hem till Järvsö då. (w00t) :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas de tågen kommer till Sverige någongång.

Men jag undrar om jag kommer att kunna sova då, för jag bor alldelles intill södra stammbanan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnettåg går väl tyst som attan?

 

Hur fort vill vi människor åka? SJ kan uppfinna en masstelepator så kan man förflytta sig alla sträckor på nolltid men då får man räkna med att kroppsdelar kan byta plats osv... Men vad gör det när man kan komma fram fort! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnettåg  går väl tyst som attan?

De går nog tyst. Men tänk hur det kommer att låta när de ska stanna vid stationen. Det kommer nog att höras över hela staden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MagLev tåg (Magnetic Levitation) har eksistert på teststadiet i ganske mange år allerede og det er et svært interessant konsept, både ut fra et hastighets, komfort- og sikkerhetsperspektiv (de kan jo ikke spore av).

 

Helt tyst er de riktignok ikke. I motsetning til rumlelyden fra konvensjonelle tåg, har MagLev et slags summende (zzzzzzoooooommmmm), elektrisk lydbilde som skapes av elektromagnet-elementene. Dette er ikke i nærheten så kraftig som støyen av vanlige tåg.

Men tänk hur det kommer att låta när de ska stanna vid stationen

Det blir ikke noe volsom lyd av toget når det skal stoppe ved stasjon, eller når det skal starte igjen, Det vil være den samme (summende) lyden som vanlig, dog kanskje litt kraftigere (ikke plagsomt vil jeg anta).

 

Mer info om MagLev kan leses hos Transrapid International!

 

En video som forklarer prinsippet kan ses HER!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man råkade hamna på spåret så skulle man inte hinna hoppa undan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skal vel noe til for å havne på sporet til en MagLev. Av de få spor som er laget til dags dato, så går de nesten utelukkende på et oppbygd spor, som befinner seg >8 meter over bakken. For de spor som bygges ved bakkenivå vil jeg anta at de tar ibruk samme typen stengsel som langs sporene til de franske TGV-tågene, nemlig skikkelig høye gjærder (med piggtråd øverst om jeg ikke tar feil).

 

Men om man på en eller annen måte havnet på sporet så kan du ha et problem, for du kan jo ikke høre toget komme i like godt som du hører vanlige tåg (der begynner jo skinnene å rumle i god tid før du ser noe til tåget).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med att åka Magnettåg med sin iBook? Gör inte magnetismen alla hårddiskar obrukbara?! Nån som har erfarenhet?? :eeeh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker att det blir någon form av störning. Jag vet att mobiltelefoner får knas och att pacemakers kan stanna. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med att åka Magnettåg med sin iBook? Gör inte magnetismen alla hårddiskar obrukbara?! Nån som har erfarenhet?? :eeeh:

Jeg har erfaring med magnetfelt fra tjenestetiden i marinen. Vi hadde ombord en generator som ble startet hvær gang vi gikk fra kai, og var på helt til vi la til kai igjen. Generatoren hadde som funksjon å omslutte skipet i et magnetfelt, som et forsvar mot magnetisk styrte våpensystemer (som miner).

 

Magnetfeltet hadde en tendens til å få våre PC-monitorer og TV'er til å se temmelig rare ut (hendte når generatoren ble slått på eller av), og man måtte bruke "Degauss" funksjonen på monitoren for å stille bildet tilbake til normalt. Men monitorene var det eneste som så ut til å bli påvirket av magnetfeltet, hverken harddisker eller floppy-disker tok skade av det i løpet av det året jeg var ombord (og vi bruket helt vanlige PC'er, ikke noen slags spesielle militære maskiner).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker att det blir någon form av störning. Jag vet att mobiltelefoner får knas och att pacemakers kan stanna. :blink:

Hoppas att de varnar personer med pacemaker innan påstigning. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Får man kanske anta att dom kommer bygga rätt välskärmade vagnar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man kanske anta att dom kommer bygga rätt välskärmade vagnar?

Faradays vagnar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...