Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMovie - iDVD rookie


bune

Rekommendera Poster

Jag är som skrivet en rookie, och ska försöka mig på att bränna ut en egengjord liten film. Det är många olika snuttar i iMovie och jag vill nu kunna bränna ut den på DVD.

 

Programmet för bränningen är Nero.

 

Först så försökte jag utan att använda iDVD, men inser att jag väl måste "göra" filmen däri. Nu är min fråga. Det tar ca 1h att publicera (dela ut) filmen och jag skriver det här medan jag väntar. Finns det andra sätt att göra detta på? Jag trodde det skulle vara enklare.

 

Dessutom så importerar iMovie i realtid. Går det att snabba på förloppet?? Jag har ca 10h av film som ska redigeras... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du behöver inte göra filmen i iDVD. Däremot ska du bränna den i iDVD. Blanda inte in Nero.

Gillar du inte iDVDs teman? De går att modifiera. Kolla i iDVDs Hjälp-meny.

 

HUR delar du ut filmen, egentligen? Det ska gå på några sekunder att skicka den till iDVD.

 

Och om vi talar om import från miniDV kamera, så går den i realtid. Inget att göra åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom så importerar iMovie i realtid. Går det att snabba på förloppet?? Jag har ca 10h av film som ska redigeras... :(

Jo det är som Telly82 skriver, men låt det bara stå på och importera så byter du kasett en gång per timme. Inte så mycket att göra åt, men å andra sidan så behöver du ju bara göra detta en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en HDD-Kamera, och alltså inga kassetter.

Det tog ca 1h att föra över filerna till iDVD. Jag har ingen brännare i min egen dator, och måste föra över filen till en annan dator för att bränna ut den. Krångligt. Jag blir inte klok på hur jag ska göra. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när du är i iDVD kan du ju "bränna" projektet till en skivavbild. denna skivavbild bränner du sen på andra datorn med nåt brännarprogram typ Nero el Toast

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var nåt sånt jag var ute efter... ska se om jag hittar rätt nu !!

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kommit så långt att jag sparar en "skivavbild" på skrivbordet. Det står att den renderar menyer, filmer osv.. det har hittils tagit 1.5h... och det är inte ens halvvägs.

 

Nåt måste ju vara tokigt, inte kan alla hem-dvd-skapare sitta o glo in i väggen mer än hälften av tiden då de skapar en DVD??

 

:( :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu precis när den skulle bli klar stod det "fel .. nånting" så det blev ingen film där inte.... :( jag blir arg ...

 

Men då vet jag att det tar tid i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en HDD-Kamera, och alltså inga kassetter.

Det tog ca 1h att föra över filerna till iDVD. Jag har ingen brännare i min egen dator, och måste föra över filen till en annan dator för att bränna ut den. Krångligt. Jag blir inte klok på hur jag ska göra. :(

Då måste filmen konverteras och då hjälper bara en snabbare Mac. Mer RAM kan hjälpa marginellt, något mer an marginellt om du kör andra program samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...