Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Förslag på förbättring av sökfunktionen


tomaira

Rekommendera Poster

Sökte just lite i forumen här. Blev rätt irriterad på flera grejer i användarupplevelsen och mindes att jag blev lika sur förra gången, för några månader sedan. Nu tar jag mig lite tid att komma med konstruktiv(?) kritik. Here goes:

 

1) Gör det möjligt att söka utan att vara inloggad.

Och om ni nu vill kräva inloggning för att stimulera att folk skall registrera sig som medlemmar osv, underlätta då för folk som startar sökningen utan att vara inloggade.

 

Nu kunde jag skriva i mina sökord och klicka på "Sök". Då dyker en irriterande ruta upp som säger att jag måste logga in. OK, jag loggar in. Då drar inte sökningen igång. Tvärtom hamnar jag på nåt slags toppnivå i forumet och jag måste *igen* leta upp rätt avdelning och skriva in sökorden.

 

 

2) Förbättra presentationen av sökresultaten

För det första - skriv ut hur många träffar det är totalt och hur många som visas. Jag sökte på iPod nano i säljes och fick bara 14 träffar. Det kanske är rimligt, men jag skulle förväntat mig fler. Nu fattade jag inte hur man såg om det fanns en sida 2 med träffar eller om jag kunde få fler på annat sätt. Jag utgick från att så inte var fallet, och det tror jag fortfarande. Men det är ändå irriterande att inte vara säker på en sån grundläggande sak efter en sökning.

 

För det andra - skriv ut datum (och inte bara tid) i kolumnen "Senaste händelse". Det känns konstigt att det står tid utan datum där. Jag skiter fullständigt i om medlem X svarade på en tråd klockan 13.07 eller 19.46. Det är mer intressant för mig om det var i maj 2006 eller igår.

 

För det tredje - gör det möjligt att sortera sökresultaten efter de olika kolumnerna: forum, antal visningar, ämnestitel, senaste händelse osv.

 

För det fjärde - inför olika stil på icke-klickbara rubriker ("Sökresultat") och länkar ("Markera alla trådar som...")

 

 

Slutligen - jag fattar att ni kanske inte kan göra något åt detta pga begränsningar i det forumsystem ni använder, men se det i så fall som feedback att beakta om eller när ni byter system i framtiden. ;-)

 

 

sokning-mw-forum.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstått så håller dom på med en helt ny kärna och ett nytt forum as we speak. Får hoppas på lite ny funktionalitet då :P

 

I övrigt bra kritik. Inte tänkt så mycket på det du pratar om, ser det som självklart att vara medlem för att söka i ett forum, men att kunna sortera på olika kolumner är en bra grej (och MYCKET enkelt att implementera).

 

Bara att hålla tummarna :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att sökfunktionen är under all kritik. Jag vet hur många gånger jag (inloggad) sökt på fullt vettiga fraser eller ord och fått den där rosa strippen med nåt om att "inget hittades" och en antydning om att man kanske inte vet hur man ska använda funktionen.

 

Men det är flera små grejer i det här forumet som inte funkar eller är amatörmässiga. Det tog ett jädra tag innan man kunde få mail om nya inlägg, översättningar existerar inte för en del funktioner, det är ganska konstigt att svara på privata meddelanden, man tillåter hur många rader som helst i signaturer osv.

 

IMHO har hela forumet en lätt amatörmässig touch, men har man överseende med det, så är det OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...