Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jag hatar min svenskalärare!


MacRazy

Rekommendera Poster

Testa med en handskriven uppsats. De torde vara rätt sällsynta nuförtiden kanske slår an en nostalgisk sträng hos en gammal lärare :ThumbsUp:

 

I bläck naturligtvis...

post-18932-1189540771_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med en handskriven uppsats. De torde vara rätt sällsynta nuförtiden kanske slår an en nostalgisk sträng hos en gammal lärare :ThumbsUp:

 

I bläck naturligtvis...

post-18932-1189540771_thumb.jpg

Underbart! Äntligen något inom mitt kompetensområde.

Den pennan är gjord för löpande skrivstil- glöm inte att trycket på nedåtgående linjer ska vara högre än vid uppåtgående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med en handskriven uppsats. De torde vara rätt sällsynta nuförtiden kanske slår an en nostalgisk sträng hos en gammal lärare :ThumbsUp:

 

I bläck naturligtvis...

post-18932-1189540771_thumb.jpg

 

 

Det vete tusan, jag skrev en handskriven (blyerts) berättelse en gång i en novelltävling, och den var på väg ner i papperskorgen av redaktören som inte iddes läsa handskrivet material, men hans sekreterare snappade upp mitt bidrag, och renskrev det på maskin (på den tiden) och överlämnade det sedan till honom.

 

jag vann tävlingen och fick en slant och ett reportage om mig, samt kommentaren av redaktören:

-Köp för fan en skrivmaskin för pengarna, du har talangen :lol:

 

Köpte mig en liten begagnad reseskrivmaskin..och vann fler tävlingar ^_^

Mycket Tippex gick det åt också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underbart! Äntligen något inom mitt kompetensområde.

Den pennan är gjord för löpande skrivstil- glöm inte att trycket på nedåtgående linjer ska vara högre än vid uppåtgående.

 

Ah kul!

Har en hel del bläckpennor (Inte just denna) plus en hel del mer för kalligrafi. Det är något speciellt med att skriva med dem. Tyvärr så verkar skrivstil vara lite utrotningshotat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vete tusan, jag skrev en handskriven (blyerts) berättelse en gång i en novelltävling, och den var på väg ner i papperskorgen av redaktören som inte iddes läsa handskrivet material, men hans sekreterare snappade upp mitt bidrag, och renskrev det på maskin (på den tiden) och överlämnade det sedan till honom.

 

jag vann tävlingen och fick en slant och ett reportage om mig, samt kommentaren av redaktören:

-Köp för fan en skrivmaskin för pengarna, du har talangen :lol:

 

Köpte mig en liten begagnad reseskrivmaskin..och vann fler tävlingar ^_^

Mycket Tippex gick det åt också...

 

Hahaha skön kommentar av redaktören. Klart det är inte alltid lätt att läsa folks skrivstil :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Kabo, har inte läraren sagt något om layout så ska hon fullständigt skita i layouten, givetvis med undantag från krav i läroplanen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Kabo, har inte läraren sagt något om layout så ska hon fullständigt skita i layouten, givetvis med undantag från krav i läroplanen.

Jag kan hålla med om att det ut inlärningssynpunkt oftast är en fördel om alla förutsättningar meddelas på förhand.

 

Men vad ska man ha lärarna till? Applådmaskiner?

 

Här verkar det vara en lärare som först ser till innehåll och ger beröm för den samt vad jag förstår även för den språkliga dräkten. Sedan tar hon nästa steg, dvs layout.

 

Jag tycker att det verkar var en god pedagogik att varje inlämningsuppgift och dess kommentarer är en källa för ytterligare inlärning. Det sämsta är väl inlämningsuppgifter/prov som bara är en kontroll - när man lämnat in dem och fått dem godkända lägger man det bakom sig utan ytterligare tanke.

 

Jag kan till och med tänka att det i 8:e klass kan vara en poäng att inte initialt lägga ner för mycket krut på att gå igenom layout eftersom det lätt kan leda till att innehåll och språk blir lidande - eleverna lägger ner all sin kraft på utseendet. Ja, jag kan till och med tänka mig att vissa är på en nivå då de enbart ska fokusera på innehåll och språk - allt annat blir för mycket.

 

Så, som andra tidigare sagt, gläd dig åt berömmet för innehåll och språk

- se kommentarerna som ett avstamp för att lära dig layout!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjoofan!

Nu är det så att vi håller på med att skriva en text, "Den bästa dagen i somras" i skolan.

Jag gjorde typ den bästa texten man kunde skriva om man säger så, t.om min pappa blev impad! :totaltgalen:

 

Aa, iaf, jag visar min lärare texten: Hon bah, umm jättebra Richard.

Sen dan efter så har hon kladdat ner hela färgutskriften med sin jävla fula handstil o skrivit allt som HON tycker ska ändras.

 

Sidhuvud får jag inte ha, för hon vill inte ha en rubrik på varje sida.

Måste ha minst 2,5cm marginal så att brödtexten är 13-14cm, annars blir det jobbigt för ögonen att läsa. :S

Inte heller får jag andvända ett annat typsnitt än Times New Roman, eftersom Times New Roman har små "fötter" som gör att orden binds samman och blir lättare att läsa. :S x2

 

Eftersom jag går i 8'an så kommer HON att sätta betyg på den här texten, då undrar jag om jag måste göra MIN text så som HON vill ha den för att få ett bra betyg?!

Vad tror ni?

 

(Behöver jag nämna att hon är 60+ och redo för pension?)

 

Oj då, hatar är ett starkt ord. Jag tror säkert att du kan komma överens med din lärare. Lugna ne'r dig lite och försök förstå hur hon menar. Ännu bättre, ta ett snack med henne.

Det kan till och med hända att hennes 60 plus gett henne erfarenhet om hur det svenska språket skall användas. Hon vill nog bara att du skall få ett hyfsat betyg.

 

(men visst....lärare kan vara pyton) Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt så mycket sämre än mig på svenska också... :irriteradtjej:

Det tror jag inte. ;)

 

Det heter "Rätt så mycket sämre än jag på svenska också."

(Man ska kunna klämma in ett "är" om man vill: "Rätt så mycket sämre än jag är på svenska också." )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tror jag inte. ;)

 

Det heter "Rätt så mycket sämre än jag på svenska också."

(Man ska kunna klämma in ett "är" om man vill: "Rätt så mycket sämre än jag är på svenska också." )

Jag tror att man har ändrat det där så att det är tillåtet att använda objektsform istf subjektsform nu för tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha, vilket bra exempel på hur svårt det kan va med svenska och hur olika tolkningar som finns, jag vågar inte ha en uppfattning ens i sista frågan (lutar åt Ggiggs förstås) och att vi flera stycken vuxna (kanske) är osäkra på så förhållandevis enkla men grundläggande saker visar hoppas jag att man inte bör ta illa upp om man får lite rättningar av ngn som kan mer och är där för att lära ut, för det här är inte alltid så enkelt alltid även för de som tycker sig behärska svenskan bra efter många år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tror jag inte. ;)

 

Det heter "Rätt så mycket sämre än jag på svenska också."

(Man ska kunna klämma in ett "är" om man vill: "Rätt så mycket sämre än jag är på svenska också." )

:borstatanderna: Har alltid vart halvkass på det där... ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tror jag inte. ;)

 

Det heter "Rätt så mycket sämre än jag på svenska också."

(Man ska kunna klämma in ett "är" om man vill: "Rätt så mycket sämre än jag är på svenska också." )

 

Enligt min uppfattning så är det så att finns det ett "är" inklämt skall det vara jag, annars mig.

Man skriver inte "du är bätter än jag" utan "du är bättre än mig". Emedan "du är bättre än jag är".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt min uppfattning så är det så att finns det ett "är" inklämt skall det vara jag, annars mig.

Man skriver inte "du är bätter än jag" utan "du är bättre än mig". Emedan "du är bättre än jag är".

Din uppfattning är FEL! :) Skämtåsido, korrekt grammatik är det inte historiskt sett, men troligen kommer det ändras, precis som i engelskan (better than me - better than I am). Det är en satsförkortning att ta bort "är" i slutet och då ska det fortfarande vara "jag", subjektsform. Finns de som säger att användandet av objektsform (mig) är rätt grammatiskt om man ser det som en egen enhet istället för satsförkortning, men ja, normkonflikt, var konsekvent bara så blir allt bra :)

 

Sen kan man ju tvista hur mycket som helst om det är "de som bestämmer" som ska ha rätt eller majoriteten av de som använder språket. Jag tycker att det ska rättas om det är saker som försämrar språket, gör så att nyanser försvinner eller kan ge fel innebörd, som t.ex mer/fler, chans/risk och särskrivningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan om "jag" eller "du" har avhandlats i många sammanhang, bl a i Språket (SR P1). Båda är numera accepterade, även om de som skriver "mig" löper risk att bli "rättade".

 

Det lönar sig föga att stå på sig mot lärare. Deras reaktioner spänner mellan negativt och förödande (för eleven). Till och med på doktorandnivå förekommer vedergällning, i form av utfrysning bl a. Det är i regel rebellen som får betala. Simma lugnt.

 

:sick:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...