Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är det möjligt


Baldrick

Rekommendera Poster

Hej jag vill flytta in i ett hus som ligger mellan 300-400m från huvudhuset där vi har ett 8mb bredband. Finns det någon möjlighet att alls att få tillgång till internet i det lilla huset?

 

ps : det finns lite träd och så mellan de båda husen

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det blir svårt att få det att fungera, men jag har inte koll på längden som nätverket räcker i och med att det mest är luft, inte väggar som i ett hus.

 

Edit: Men du kan väl prova ganska enkelt genom att bara flytta din dator, om den är lättflyttad, till huset och ifall du inte har ström där, använda förlängsningssladd så långt som det räcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att brygga över anslutningen med accesspunkter och riktade antenner kostar ju en del, även om man väljer relativt billiga grejor. Avståndet är inget problem, men du bör ha optiskt fri sikt mellan antennerna. Lite grenar och löv stör litegrann och sänker kvaliteten på överföringen, men se till att det inte hamnar några fasta föremål mellan antennerna, som tex trädstammar - då blir det i princip tvärstopp. Tänk att antennerna ska sitta så att man ser den andra antennen från den ena. Antennkablar bör inte vara längre än tre meter - dels blir de dyra, dels tappar de effekt. Detta ställer krav på plats att sätta accesspunkterna, de ska ju ha tillgång till ström. Ett alternativ är att köpa accesspunkter som klarar POE (Power Over ethernet) - då kan man dra fram strömmen och nätverkskopplingen i samma tråd, mellam accesspunkter och resten av närverket, på båda sidor.

 

Antennerna får du räkna med att de kostar runt tusenlappen styck, antennkablar nån hundring styck. Accesspunkterna måste klara att brygga, jag har inte koll på hur billiga såna det finns som klarar det. Annars hamnar du på närmare tusenlappen styck för dem oxå. Ganska dyrt alltså.

 

Att gräva ned kabel är knappast något alternativ, eftersom avståndet kräver fiberkabel. 300-400 meter fiberkabel plus konverters i båda ändarna plus någon tekniker som löder på fiberanslutningen - då rullar kulorna friskt. Och då har vi inte ens börjat prata om grävning...

 

Annars borde det ju räcka med bara en accesspunkt utan extern antenn om man kör med den nya höghastighetsstandarden 802.11n - där ska ju räckvidden ha mångdubblats. Men finns det några nätverkskort för Mac? Vet ej...

 

Homeplug - ethernet över elnätet kanske annars kan vara ett alternativ? Beroende på hur elen är kopplad mellan de två husen. Om jag inte minns fel fungerar HomePlug bara under samma huvudsäkringar. Det torde ju i alla fall bli det billigaste alternativet, värt att undersöka kanske?

 

Här finns en välsorterad och ganska billig firma som säljer nätverksgrejor:

 

http://www.inwarehouse.se/Category.aspx?node=243

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Partvinnad PDS kabel på ELFA, 100m-rullar 465 kr +moms

ELLER

EKKX signalkabel (om den är partvinnad, osäker) 4x2x0,5 298 kr /100 m

Clas Ohlson Ethernetkontakter Modularkontakt RJ45 10 st 25 kr

Tång för att klämma kontakter 200 kr.

 

Spade 100 kr.

Avdrag för gymkostnaden man inte längre behöver: -1500 kr/6 månader.

 

Som jag ser det är det en plusaffär ....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Partvinnad PDS kabel på ELFA, 100m-rullar 465 kr +moms

ELLER

EKKX signalkabel (om den är partvinnad, osäker) 4x2x0,5 298 kr /100 m

Clas Ohlson Ethernetkontakter Modularkontakt RJ45 10 st 25 kr

Tång för att klämma kontakter 200 kr.

 

Spade 100 kr.

Avdrag för gymkostnaden man inte längre behöver: -1500 kr/6 månader.

 

Som jag ser det är det en plusaffär ....

 

 

Ethernetkabel (som för övrigt måste tåla utomhusmiljö) kan dras max 100 meter, kanske upp till 200 under optimala förhållanden, med skärmad FTP och om skärmen är jordad på rätt sätt och om man accepterar stora signalförluster. Ethernet på 400 meter under jord är ingen bra idé, inte ens med skärmad kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svaren , men tror inte att det kommer att funka med antenn då man inte kan se dom båda husen från varandra då det är träd i mellan.

Ska nog skaffa en separat uppkoppling i huset för tre har väl nått sånt där man inte behöver nått telejack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Men som någon föreslog, HomePlug har idag ett väldigt bra rykte, och i princip alla tillverkare har produkter för det, det fungerar ju (ska fungera) inom samma huvudsäkring, och är total Plug n Play, vilket borde innebära att det inte är några problem att kunna få en sån på öppet köp (alltså, ta hem den, packa upp den försiktigt, testa den, om det inte fungerar, lägg/lämna tillbaka den, medans om man ska pröva antenner t.ex. är ju svårare utan att det syns på dom (för er som undrade hur jag menade))

Det finns ju även produkter som löser Home-Plug till WiFi i samma enhet, så även om inte dom 2 husen har samma huvudsäkring, det kanske sitter ett uttag som har klarare linje mellan hus-stuga)

Utnyttja befintlig infrastruktur...

Sen tror jag ju inte det är några problem med ett N nätverk t.ex, det behöver inte alls vara fri line-of-sight, men det är ju svårt att uttala sig när man inte vet hur det ser ut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller WiFi är det ju också ganska lätt att testa, köp (på öppet köp) och testa med en vanlig, okej, trådlös router och pröva, får du absolut ingen kontakt mellan dom 2 punkterna så är risken liten att ens en antennlösning ger en fullgod anslutning, men om du får kontakt, så kan den absolut förbättras med bättre antenner, det är dessutom vinter nu, jag använder själv just nu ett nätverk som jag inte kommit åt på hela sommaren pga av löv på träden, men under vinterhalvåret är det inga problem alls...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet. :geros:

 

Som iMatte och Gummianka sa är HomePlug verkligen värt att prova.

Är ett bra och billig alternativ, på sikt, om det fungerar.

 

Sen har ju 3 ett erbjudande med gratis modem, 99/mån i 6 månader,

och 199:-/mån därefter.

De är uppe i 7,2 Mbit/sek som mest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har som ämnet i jobbet, lite vart fall. Men strömsladdar går förlänga bra långt. Det här nya nätverkssystem (gammalt?) med omkoppling via elen, en strömsladd, rejäl en, skall nog inte vara några problem att dra långt, men är väldigt osäker på hur mycket kapacitet som förloras. Fråga och se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Tror detta är billigast, stabilaste och bästa överföringen.

Köp eller kom över en vanlig 3-fas el-ledning och gräv ner den till huset.

Koppla ut 1-fas ström till ett eget jack i det andra huset.

Köp därefter ett par Homepluggar eller motsvarande och kör..

 

Obs. du behöver inte gräva så djupt bara..

SJ.B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...