Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med backup till extern HD


Renée

Rekommendera Poster

Har köpt mig en exern HD och ska nu börja göra backup för första ggn sedan datorn köptes *harkel* (vågar inte skriva hur många år sedan det var... :blushing: ). Trodde i min enfald att jag skulle kunna dra hela hårddisken bort till extra HDn och på så sätt få med hela härligheten i ett svep. Men det enda som blev överkopierat var själva hårddisksymbolen (??).

 

Nästa försök: jag gick in på hårddisken och markerade allt som ligger där och drog bort till extra HDn. Då fick jag upp meddelandet att jag inte hade befogenheter att göra så med en del av filerna (que?? det är jag som är "ansvarig" för vår dator här hemma och jag var ju inloggad som mig själv!)

 

Sista försöket: jag drar bort ett fåtal mappar/filer åt gången och får återigen upp meddelandet om behörighet/befogenhet, men får nu upp en ruta där jag erbjuds bevisa att jag ÄR behörig genom att avlägga lösen, varpå kopieringen rullar vidare igen. Så höll jag på tills allt kommit över på nya backup-hårddisken.

 

MEN! Jag vill ju slippa sitta och pilla så här framöver. Hade hoppats på att kunna göra regelbunden backup genom att dra bort hela hårddisken till backuphårddisken i ett svep. Hur ska jag få till det? Tips? Anyone?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du, så enkelt är det inte i Mac OS X, det var på gamla goda tiden detta gick (Mac OS 9)

 

Du behöver programmet SuperDuper, och det clonar över hela rasket åt dig.

 

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22126

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

jag gissar även på att disken är formaterad i FAT32 som inte kan hantera filer större än 4GB

 

börja med att formatera disken till Mac OS Extended journalförd för att få Macens format som heter HFS+

 

Detta gör du i Skivverktyg som du hittar genom Finder---Program---Verktygsprogram---Skivverktyg

 

kör sedan med programmet SuperDuper som Poca säger...kostar en slant men är lätt att använda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...