Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

PC kan inte koppla upp mot airport


Jeppeo

Rekommendera Poster

Efter att jag återställde min airport extreme kan inte min flickväns pc längre koppla upp mot internet. När hon kollar nätverksstatus på datorn står det "Acquiring network address". Vad gör man åt detta?

Och hur kommer man åt usb-disken från pc:n som jag äntligen (efter mycket om och men) fått att fungera med macbooken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kör du för kryptering, WEP, WPA, WPA2?

 

Jag hade själv problem med WPA2 på min stinkpad (IBM Thinkpad), jag fick installera speciell programvara för att får det att fungera. WEP och WPA fungerade dock bra direkt.

 

Flickvännen borde kanske skaffa en Macbook också...? :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte något med formatering i FAT32 av USB-minnet för att både pc och Mac skall kunna läsa och spara på samma USB? Kanske någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, både Mac och Pc kan läsa & skriva FAT 32. (dåligt filsystem, inga filer större än 4 gb.)

 

NTFS läser macen endast, men PC både skriver och läser. (finns dock nåt som gör att macen även kan skriva) (bättre filsystem)

 

HFS+ Läser och skriver endast macen. PC hittar ej. (finns macdrive till pc, kan då skriva och läsa) (bästa filsystemet av dessa)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag väcker liv i en gammal tråd här efter att äntligen orkat ta tag i problemet igen.

 

Finns det några andra alternativ än macdrive för att pc:n ska kunna läsa och skriva filer på den hårddisken som sitter i airport extreme och är formaterad i HFS+? Jag upptäckte ju att macdrive kostar pengar och sånt vill man ju helst hålla sig borta från.

 

Finns det nåt format som jag kan formatera hårddisken till så att både macen och pc:n kan läsa/skriva? Det känns som om det inte gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det nåt format som jag kan formatera hårddisken till så att både macen och pc:n kan läsa/skriva? Det känns som om det inte gör det.

 

 

Vad jag läst mig till i den här tråden och andra, FAT32.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har just nu exakt samma problem med min airport express. jag sitter med min macbook pro och kan koppla upp till airporten men ingen med pc kan det. de hittar nätverket, kan koppla upp till det, men de erhåller ingen ip-adress från airporten.

 

hur löste du det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...