Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Joost - recension och altenativ?


pipopp

Rekommendera Poster

Utvecklingen för webtv går ju snabbt. Jag har sökt här på forumet men har inte hittat någon bra sammanfattning. Inte heller har jag sett något utlåtande mer än "Bra" eller "Fungerar dåligt". :unsure:

 

Vad är status i dag, hösten 2007, för TV på Macen?

 

Är Joost bra? Vilka kanaler är sevärda?

Jag har bara tittat lite men inte hittat något intressant. Jag vill se t ex naturdokumentärer, filmer, nyheter.

 

Det verkar i andra trådar som Joost ställer till bekymmer tillsammans med andra program. Vilka problem? Vilka program?

 

Vad finns det för alternativ till Joost, både strömmande och nedladdningsbart? Mjukvara för Mac? Källor?

Jag skulle vilja se en lista på svenska på realistiska alternativ. De länklistor jag sett har varit fulla av fel och yxiga.

 

Det jag gillat bäst hittills är faktiskt iTunes ...... :)

 

[edit: stavfel]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte inte att Joost var sevärt ur mitt perspektiv.

(Hade jag även för långsamt ADSL misstänker jag (1 Mbit/s))

 

När jag sedan upptäckte att min Tubestick med programmet The Tube ballade ur allt som oftast av oförklarlig anledning började jag felsöka och fann boven Joost.

Som då snabbt drogs ut från datorn och efter den åtgärden har aldrig min "sticka" krånglat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utvecklingen för webtv går ju snabbt. Jag har sökt här på forumet men har inte hittat någon bra sammanfattning. Inte heller har jag sett något utlåtande mer än "Bra" eller "Fungerar dåligt". :unsure:

 

Vad är status i dag, hösten 2007, för TV på Macen?

 

Är Joost bra? Vilka kanaler är sevärda?

Jag har bara tittat lite men inte hittat något intressant. Jag vill se t ex naturdokumentärer, filmer, nyheter.

 

Det verkar i andra trådar som Joost ställer till bekymmer tillsammans med andra program. Vilka problem? Vilka program?

 

Vad finns det för alternativ till Joost, både strömmande och nedladdningsbart? Mjukvara för Mac? Källor?

Jag skulle vilja se en lista på svenska på realistiska alternativ. De länklistor jag sett har varit fulla av fel och yxiga.

 

Det jag gillat bäst hittills är faktiskt iTunes ...... :)

 

[edit: stavfel]

Nej jag tyckte inte det var särskilt vettigt. Inga "kanaler" i den bemärkelsen man ser på tv, utan de e ju, när jag testade iaf, "on-demand" TV. Du kan alltså se vissa avsnitt och så vidare när du vill. Dessvärre är utbudet kass, värdelös upplösning och ändå hackar det, så jag hoppas på klara förbättringar på den fronten.

 

Tyckte inte att Joost var sevärt ur mitt perspektiv.

(Hade jag även för långsamt ADSL misstänker jag (1 Mbit/s))

 

När jag sedan upptäckte att min Tubestick med programmet The Tube ballade ur allt som oftast av oförklarlig anledning började jag felsöka och fann boven Joost.

Som då snabbt drogs ut från datorn och efter den åtgärden har aldrig min "sticka" krånglat.

Det är ju lite konstigt, då det från början var tänkt att Joost skulle vara smalbands-tv. Dom har med andra ord misslyckats ganska fatalt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Det är alltså inte jag som har hanteringsproblem, utbudet är såpass skralt. :rolleyes:

Men jag gillar upplägget, grundidén.

 

Vad är alternativet? Tubestick verkar ju inte vara bekymmersfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många klagar på Tubestick, men jag tillhör dem som hittills varit jättenöjd, ändå bor jag ute på vischan, har långt till sändarmasten i Göteborg..hyfsad bra takantenn förstås.

 

Vad jag inte vet, är vad som händer när vi får digitalt här snart, om stickan fungerar både med digital och analog ingångssignal..tveksam...

 

Än så länge fungerar det...

 

post-113-1189076023.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att spä vidare på både kunskap och okunskap, finns det vad jag förstår 2 läger här:

 

1. Hårdvara

Här pratar vi om Sticks, decodrar, antener, etc. Köper man t.ex. en USB-sticka (finns sådana som är både analoga och digitala) så får man in det som finns i luften eller om du kopplar in anten, det utbud du redan har / betalar för, men i datorn. Detta kan ibland vara intressant, om du t.ex. vill se på TV på datorn eller visa det vidare på projektor eller plasma, som datorn redan är kopplad till.

 

2. Streama

Här pratar vi TV som kommer via bredbandet. Som t.ex. Joost. Fast som andra tidigare nämnt, funkar Joost sådär, eller rättare sagt, inte mycket att titta på. Nu råkade jag bli grymt frustrerad när jag försökte se Sverige - DK på projen, men hittade inget sätt. Surfade besatt, och såg att det fanns program / format för PC, t.ex. TVU, Sopcast etc. Jag är inte insatt, men dessa är P2P streamar, alltså olagliga? Ingen aning som sagt. Dessutom verkar inte det finnas till MAC, bara till PC? Vore grymt om man kunde se fotboll på MACen / projen via bredbandet.

 

Några här som har lite tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att spä vidare på både kunskap och okunskap, finns det vad jag förstår 2 läger här:

 

1. Hårdvara

Här pratar vi om Sticks, decodrar, antener, etc. Köper man t.ex. en USB-sticka (finns sådana som är både analoga och digitala) så får man in det som finns i luften eller om du kopplar in anten, det utbud du redan har / betalar för, men i datorn. Detta kan ibland vara intressant, om du t.ex. vill se på TV på datorn eller visa det vidare på projektor eller plasma, som datorn redan är kopplad till.

 

2. Streama

Här pratar vi TV som kommer via bredbandet. Som t.ex. Joost. Fast som andra tidigare nämnt, funkar Joost sådär, eller rättare sagt, inte mycket att titta på. Nu råkade jag bli grymt frustrerad när jag försökte se Sverige - DK på projen, men hittade inget sätt. Surfade besatt, och såg att det fanns program / format för PC, t.ex. TVU, Sopcast etc. Jag är inte insatt, men dessa är P2P streamar, alltså olagliga? Ingen aning som sagt. Dessutom verkar inte det finnas till MAC, bara till PC? Vore grymt om man kunde se fotboll på MACen / projen via bredbandet.

 

Några här som har lite tips?

För att se fotboll, eller TV överlag, över bredbandet, måste du nog ha ett abonnemang hos Telia/Viasat och vilka mer som kan tänkas erbjuda denna tjänst. (om du nu väljer att vara laglig) Finns inte så många kanaler som sänder gratis över nätet tyvärr, framförallt inga som visar sevärd fotboll.

 

Du kan ju kolla in http://www.channelchooser.com/. Dom strömmar en herrans massa TV-kanaler, vet dock inte hur pass lagliga dessa är, eller huruvida utbudet står sig gentemot en betal tjänst.

 

Mitt bästa tips är att investera i en liten USB-sticka och kolla på marksänd digital TV. Inte så många kanaler i Sverige i gratisutbudet, men bättre än inget :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...