Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är det panelens livslängd eller pixlarna?


AdamK

Rekommendera Poster

Hej allihopa!

 

Ibland läser man att lcd-skärmar (som den på min Macbook, eller är det en tft?) har en viss livslängd.

 

Men är det lampan bakom dom som lyser upp som har en livslängd eller är det varje enskild pixel?

 

Det jag funderar på är att när jag inte behöver skärmen dra ner på ljusstyrkan max så att enbart pixlarna lever och bakgrundsbelysningen dör.

 

Sparar jag då på lystimmarna eller är det ingen skillnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte ge ett svar fast jag inte är speciellt insatt, men se varje pixel som en liten liten lampglutt lika benägen att dö åldersdöden som lysrören bakom, så om några pixlar dör kanske du inte märker det men när ett lysrör dör lär du märka det. Det var jag som spekulerar lite. Men varför sätter du inte på bildskärmsvila så du spar på alla skärmens komponenter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En relaterad fråga: Hur lång är hållbarheten för en LCD-skärm? Och då menar jag när den pajar så pass att den blir oanvändbar. Inte bara nån enstaka pixel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Hos lcd-skärmar är det vanligen lysrören som avses och där är siffran om livslängd angiven som 50000 timmar. Använder du datorn 8 timmar om dagen är det 6250 dagar, alltså 17 år.

 

Risken är betydligt större att inom fem år har någon av de tusentals andra vitala komponenter som utgör en dator gått sönder och datorn måste kasseras i vilket fall. Högst troligen riskerar lyrören gå sönder långt innan de mattats av.

 

Så njut så mycket du kan av din MacBook medan den är ny och fin.

 

Fast det vore allt lite trevligt ifall vi allihopa kunde träffas år 2024 och titta på AdamK:s MacBook med en skärm som bara ger ifrån sig ett svagt och spöklikt ljussken :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja visst, om du bara talar om för mig varför jag är där. :jultomte:

Jag kommer att vara 65 och kanske glömsk.

 

Men jag har möjligen tur och får ha mina hjärnpixlar kvar. :rockapa:

Vissa andra klarar sig ju bra.

Ingen nämd, ingen glömd. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligen anger man en ljuskällas livslängd tills ljusstyrkan har reducerats till en viss mängd av ursprungligt ljus. Nu jobbar jag ju med lite fel saker, men pratar man om bilbelysning och Xenon-lampor eller dioder så brukar livslängden räknas tills när man har 70% kvar av ursprunglig ljusstyrka. I en MacBook så sitter lysrör som jag inte kan så mycket om. Men om vi tänker oss en MBP istället så sitter det lysdioder i skärmen. Lysdioderna åldras rent kalendermässigt men påverkas mest av värme så där kan man tänka sig att ljusstyrkan man använder påverkar livslängden. Det spelar med all sannolikhet ingen roll så länge man håller sig inom specifikationerna, men det händer att man kör lysdioder lite hårare för att få ut mer ljus vilket ger kortare livslängd.

Enligt resonemanget ovan så är ju inte livslängden hos våra datorer så lång ändå (en 5 år gammal bärbar dator är utrangerad av andra orsaker). Så i praktiken behöver man inte 50 000 h livslängd på skärmen. Jag tvivlar på att man dimensionerat MBPs skärm med en sådan livslängd dock..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla kommentarer!

 

jag hade tänkt ha macbookens skärm som en extra "förvaringsskärm" för t.ex. verktyg och liknanade när jag jobbar i t.ex. photoshop.. Eller t.ex. ha itunes där eller något annat program som inte är primär!

 

jag va mest orolig över att jag ska slösa på skärmen när jag har den öppen samtidigt som jag använder en annan skärm, men om den ska kunna användas 50 000 timmar så bör det inte vara något problem..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla kommentarer!

 

jag hade tänkt ha macbookens skärm som en extra "förvaringsskärm" för t.ex. verktyg och liknanade när jag jobbar i t.ex. photoshop.. Eller t.ex. ha itunes där eller något annat program som inte är primär!

 

jag va mest orolig över att jag ska slösa på skärmen när jag har den öppen samtidigt som jag använder en annan skärm, men om den ska kunna användas 50 000 timmar så bör det inte vara något problem..

 

Haha "slösa" på en skärm, fan folk tänker för mycket nu för tiden. LCD skärmar räknas hålla långt över vanliga crt skärmar (var det ens någon som tänkte på livslängd då?).

 

Om du har tänkt att använda macbooken dagligen, 24/7 i 15 år kanske skärmen börjar bli lite dålig det 16.e året...dvs - ha på skärmen för tusan =P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha "slösa" på en skärm, fan folk tänker för mycket nu för tiden.

Det står var och en fritt att tänka själv. Finns inget värre än folk som talar om för en hur korkad man är. Måste säga att jag tycker AdamK resonerar klokt när han ställer frågor som tyder på att han är rädd om sina prylar. Skulle jag köpa en begagnad MacBook och fick välja mellan din eller AdamK:s, skulle valet vara enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står var och en fritt att tänka själv. Finns inget värre än folk som talar om för en hur korkad man är. Måste säga att jag tycker AdamK resonerar klokt när han ställer frågor som tyder på att han är rädd om sina prylar. Skulle jag köpa en begagnad MacBook och fick välja mellan din eller AdamK:s, skulle valet vara enkelt.

 

Right on!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...