Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min skola kräver att jag köper Antivirus till min MacBook


Torwald

Rekommendera Poster

Följde länken på förra sidan, helt underbart skriven ju. :)

 

"När du skaffar en Mac är det bara din entusiasm som kan smitta av sig." :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

Att din skola kräver anvivirusprogram är inget att raljera över med tanke på att plattformarna Windows/Mac i allt snabbare takt integreras, såväl hårdvaru- (Intel) som mjukvarumässigt (Multiple Boot / Virtualisering). Din nätverksadministratör har varken tid eller ork att skräddarsy en säkerhetspolicy för varje nytt system som kopplas in i nätverket.

 

Någon anger att virus, maskar, trojaner mm inte kan smitta ner ett Mac OSX-system.

Mac OSX är inte på något sätt (precis som alla andra system) immunt mot virus, maskar mm. Anledningen att antalet virusattacker mot Mac varit i stort sett osynliga beror ju naturligtvis på att virusmakaren vill ha så stor uppmärksamhet som möjligt. Det är bättre att annonsera i ett medium som har över 90% av marknaden än ett som bara har 3-4% om kostnaden är densamma.

 

Att Windows är ett hopkok av bakåtkompatibilitet som allt för lätt kan penetreras av illistiga programmerare är ju - konstigt nog - en del av dess märkligt stora marknadsandel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

faktum är att det är svårare att skriva et virus eller en mask för ett UNIX-baserat system

 

kanske är det därför efter 6 år som ingen fortfarande har kommit med ett VIRUS eller MASK till OS X

 

trojaner är däremot inga större problem, det är ett program som utger sig för att vara något annat. Om användaren väl ger det tillgång till root kan det i princip göra vad som helst. något som Apple också erkänner under sina "Get a Mac" annonser

 

"in order for an application to significantly alter Mac OS X it requires you to enter your administrator password. You're the boss, you are the one who decides what gets in to your system and what does not" ungefär något i den stilen är det

 

inget, inget inget OS kommer nånsin vara 100% immunt mot attacker, den största faran och samtidigt det bästa skyddet är DSSBTB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit.

 

 

Nu slängde du in en fackla och jag tror det tar eld här snart... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

faktum är att det är svårare att skriva et virus eller en mask för ett UNIX-baserat system

 

Varför skulle det vara svårare? Kan du utveckla det påståendet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

med dessa ord har jag dock inte sagt att det aldrig kommer komma virus eller maskar till OS X. Jag tror, precis som många andra, att FÖRSÖKEN kommer öka allteftersom fler byter till OS X.

 

Att vara den första som lyckas skriva riktigt elak kod i form av en mask eller ett virus för Mac OS skulle naturligtvis innebära en enorm publicitet och många skulle raljera över Apples kaxighet. Ett av de största argumenten för att köpa Mac skulle därmed också gå i graven.

 

Däremot är jag övertygad om att det inte på nära vägar kommer komma så många virus för OS X som det finns för Windows, då säkerheten i XP (som körs av den största majoriteten Windowsanvändare idag och lär så göra i ett par år till med tanke på att Vista mottagits på att rätt ljummet sätt) är som en långlagrad ost, full av stora hål.

 

Bästa skyddet mot virus är den som sitter bakom tangentbordet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit.

 

 

Nu slängde du in en fackla och jag tror det tar eld här snart... ;)

 

Tror inte det - jag är van, 20 år i blandade nätverk... :tappahakan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Varför skulle det vara svårare? Kan du utveckla det påståendet?

 

javisst kan jag det.

 

Mac OS X är baserat på något som kom nångång på 70-talet och utvecklades av forskare på Bell Labs i Californien. Systemet heter UNIX.

 

en av de grundläggande funktionerna i ett sådant system är att om något ska kunna förändra större grejer i systemet, man säger att en applikation för tillgång till root (bla filstrukturer osv) som virus, maskar osv gör, så krävs det högsta lösenordet som finns på datorn, nämligen administratörslösenordet. Den enda som kan ge godkännande för detta är just användaren själv.

 

Till skillnad mot exempelvis Windows XP där ett program kan ladda ned sig själv helt utan din vetskap.

 

Därför är det svårare att tillverka skadlig kod för OS X

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till skillnad mot exempelvis Windows XP där ett program kan ladda ned sig själv helt utan din vetskap.

 

Såvitt jag känner till kan inga program göra det utan mitt godkännande med en osmittad dator. Det håller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Även min stående devis sen många år.

 

då är vi överens. Jag är inte den typen av Mac-användare som stoppar huvudet i sanden och tror att inget farligt nånsin kommer drabba OS X. Ser jag nåt suspekt så håller jag mig undan från det.

 

Jag är mkt väl medveten om att släpper jag in vad som kan vara ett elakartat virus (som jag mkt väl tror kan komma relativt omgående) i min dator så kan hela min hemmapp försvinna. Därför godkänner jag aldrig något som jag inte vet vad det är.

 

 

Men just den tryggheten, av att än så länge finns det inget malware som lyckats ta sig förbi root-password spärren UTAN att jag märker detta (ett malware som fått massmedial uppmärksamhet) känner jag mig lite tryggare. Den dagen ett sådant malware kommer är jag den första som skaffar programmvara mot detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Såvitt jag känner till kan inga program göra det utan mitt godkännande med en osmittad dator. Det håller inte.

 

det finns program som utan din vetskap installeras på din windowsmaskin och sedan skickar ut ex. hemlig information. Spyware kallas detta

 

 

EDIT: Stavfel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns program som utan din vetskap installeras på din windowsmaskin och sedan skickar ut ex. hemlig information. Spyware kallas detta

EDIT: Stavfel

 

Märkligt detta resonemang -

 

Firewall+NAT+WindowsXP+inloggad som icke-admin (user)

Beskriv hur ett program kan installera sig utan min vetskap som admin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

därför att Windows XP ger alla konton Admin per default, något som gemenne man inte tänker på, därför står det program fullt möjligt att ladda ned sig själva utan användarens vetskap

 

 

eller tror du att det är en slump att XP är så uruselt på säkerhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

en brandvägg skyddar förövrigt inte mot malware av något slag* utan mot hackare (*och viss spyware) som försöker skicka information till eller från datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

det som frågan berör är inte att man kan skydda sig mot virus, det går utmärkt att surfa säkert på en WindowsPC, om man har alla de skyddsåtergärder som du räknar upp, plus en massa skyddsprogram. Skillnaden är att man inte behöver något att detta i Mac OS X för att vara säker från malware. Det är därför UNIX är säkrare än Windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt detta resonemang -

 

Firewall+NAT+WindowsXP+inloggad som icke-admin (user)

Beskriv hur ett program kan installera sig utan min vetskap som admin

 

Coolt, en som inte är inloggad som admin jämt!

 

Jag har sett ytterst få som i verkliga livet som kör som annat än admin (jobbar som konsult, bland annat med att reparera datorer, och följdaktligen starta upp dom och installera drivrutiner, så jag har sett en del).

Själv kör jag xp-datorn som admin, då det helt enkelt är för omständigt imo att köra som user.

I OS X kör jag också som admin, men den stora skillnaden är som sagt att program INTE kan installeras utan min vetskap då, som det kan i xp...

 

Så det argumentet bygger på hur det ser ut i verkligheten, och den är skrämmande :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det som frågan berör är inte att man kan skydda sig mot virus, det går utmärkt att surfa säkert på en WindowsPC, om man har alla de skyddsåtergärder som du räknar upp, plus en massa skyddsprogram. Skillnaden är att man inte behöver något att detta i Mac OS X för att vara säker från malware. Det är därför UNIX är säkrare än Windows

Jag tror resonemanget är ologiskt, vad jag tror du menar att Mac OSX (UNIX) är säkrare "out-of-the-box" än Windows.

 

Utan att vara alltför pessimistisk tror jag ändå att Mac-användare i framtiden får finna sig i att använda anti-spy/antivirus-program i framtiden pga integrationen med Windows-system. (se mitt första inlägg).

 

Dessa program har idag nått en sådan mognadsgrad som gör dem i stort sett transparenta för användaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Jag tror resonemanget är ologiskt, vad jag tror du menar att Mac OSX (UNIX) är säkrare "out-of-the-box" än Windows.

 

Utan att vara alltför pessimistisk tror jag ändå att Mac-användare i framtiden får finna sig i att använda anti-spy/antivirus-program i framtiden pga integrationen med Windows-system. (se mitt första inlägg).

 

Dessa program har idag nått en sådan mognadsgrad som gör dem i stort sett transparenta för användaren.

 

Ja OS X är säkrare out of the box, med ett enda undantag, att brandväggen inte är påslagen

 

vi kan ju göra en jämförelse, vi kör 10.4 Tiger mot Windows XP.

 

out of the box är Tiger användaren Admin men kräver lösenord för installation av program

out of the box är Windowsanvändaren Admin men kräver inget lösenord för installation av program

 

out of the box behöver Tiger ingen programvara för att skydda sig mot skadlig kod

out of the box behöver Windows programvara för att skydda sig mot skadlig kod. Fullgod programvara saknas

 

out of the box måste brandväggarna ställas in på bägge system 0-0 där alltså

out of the box behöver både system ladda ned uppdateringar 0-0 där också

 

out of the box, out of the conversation så SKYDDAR en brandvägg INTE mot virus

 

när du skapar ett nytt användarkonto i XP så blir du per default Admin

när du skapar ett nytt konto i Tiger måste du välja kontoform, förvald kontoform är standard, dvs utan adminbehörigheter

 

därför är OS X säkrare out of the box

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi kan ju göra en jämförelse, vi kör 10.4 Tiger mot Windows XP.

Meningslös diskussion. Att ett UNIX-system anno 2007 är väldigt säkert mot nervösa ryckningar i användarnas fingrar är nog de flesta överens om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Meningslös diskussion. Att ett UNIX-system anno 2007 är väldigt säkert mot nervösa ryckningar i användarnas fingrar är nog de flesta överens om.

 

jag svarade på ditt påstående om out of the box

 

men du kanske inte anser att jämförelsen är relevant?

 

men det anser jag. En majoritet av Windowsanvändarna idag använder XP, som kom för 6 år sedan ja. Att MS inte fått kängan ur och levererat fler OS under denna tiden är som det är. De flesta Macanvändare idag kör Tiger, därför tog jag det som jämförelse

 

Så om man lägger alla personliga värderingar åt sidan och bara gör en helt vanlig jämförelse, som jag gjorde, så är OS X säkrare out of the box

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du nämnde redan för ett par inlägg sedan att se till att den bakom tangenterna är ansvarig för systemets säkerhet. Låt oss stanna vid detta och inte polemisera mer kring självklarheter. Men en dator "out-of-the-box" blir snart inte så säker länge, speciellt inte efter lång användning -folk delar lösenord, etc. Vet själv eftersom jag adminar ett nät med 20 Macar och ca 30 WinXP & 4 st W2K3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coolt, en som inte är inloggad som admin jämt!

 

Jag har sett ytterst få som i verkliga livet som kör som annat än admin (jobbar som konsult, bland annat med att reparera datorer, och följdaktligen starta upp dom och installera drivrutiner, så jag har sett en del).

Själv kör jag xp-datorn som admin, då det helt enkelt är för omständigt imo att köra som user.

I OS X kör jag också som admin, men den stora skillnaden är som sagt att program INTE kan installeras utan min vetskap då, som det kan i xp...

 

Så det argumentet bygger på hur det ser ut i verkligheten, och den är skrämmande :ermm:

 

Japp, pröva gärna den fin-fina kontogruppen Guests. Skapa ett konto där och gör vad du vill (en del porrsurfar så), ingenting kan hända överhuvud taget - men det mesta fungerar faktiskt ganska bra. Går lätt att radera sedan <_<

 

Tror att det skulle funka bra i OSX också, kommer inte ihåg vad gruppen heter bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, pröva gärna den fin-fina kontogruppen Guests. Skapa ett konto där och gör vad du vill (en del porrsurfar så), ingenting kan hända överhuvud taget - men det mesta fungerar faktiskt ganska bra. Går lätt att radera sedan <_<

 

Tror att det skulle funka bra i OSX också, kommer inte ihåg vad gruppen heter bara.

Gästkonto heter den i Mac OS 10.5 där raderas allt när man loggar ut :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postade visst 2 ggr ;-) Förresten, har inte den här tråden spårat ut lite från det ursprungliga ämnet? Ni som diskuterar säkerhet över de olika Os:en kanske ska starta en egen tråd? Vad som var relevant här var väl om någon hade något tips på ett bra gratis antivirus till mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...